Alleen al de fraaie naam Sportbrake vraagt om een vervolg. Was de eerste oplage bij de XF al een schoonheid, qua elegantie en sportiviteit is deze tweede versie alleen maar gegroeid. Uiteraard is de basis als ook de buitenkant van de carrosserie volledig uit aluminium gemaakt en daarmee verliest de auto ruim honderd kilogram aan gewicht. Het formaat is niet structureel anders, wel groeit de wielbasis met een dikke 6 centimeter. En dat is bij voorbaat al goed nieuws voor de binnenruimte.
Verbinding
Alle typische kenmerken van een XF zijn natuurlijk ook op deze Sportbrake te vinden. Denk aan de forse, relatief laag geplaatste grille. De roostertjes in de spatborden die nu vlak liggen en de chromen omlijsting van de zijruiten. Werd bij het vorige model nog optisch een verbinding gemaakt tussen zijruiten en de achterruit, bij deze versie is de D-stijl gewoon in de kleur van de koets uitgevoerd. De auto toont nog langgerekter en sierlijker dan zijn voorganger. Aan de achterkant laat Jaguar door middel de specifieke vormgeving van de verlichtingsunits weten dat het hier om de nieuwste variant gaat. Aan de onderkant zit een halve ronding die zijn debuut beleefde op de F-type. Net als voorheen legt een chromen bies een verbinding tussen de lampen.
Aanbieders
De nieuwe Jaguar XF Sportbrake rolt minimaal op 17 inch wielen. In dit geval staat de R-Sport op optionele 19 inch inch exemplaren, 18 inch is bij deze versie standaard. Gelukkig hebben de lage banden geen voelbaar nadelige invloed op het rijcomfort, waardoor de Jaguar zich kan meten met alle andere premium aanbieders zoals de BMW 5-serie, Mercedes E-klasse en ook de Volvo V90. Jaguar levert de XF Sportbrake op dit moment louter met achterwielaandrijving. Daar zal in de toekomst beslist ook vierwielaandrijving aan toegevoegd worden, simpelweg omdat dat op de sedan al wel verkrijgbaar is. En wie weet sluit de XF Sportbrake nog op het thema van de allroad van Audi aan.
Bagageruimte
De achterklep van dit exemplaar opent met een druk op de knop. In die beweging wordt ook meteen de rolhoes meegenomen, zodat de opening naar de bagageruimte behoorlijk optimaal is. Het laadvolume groeit iets ten opzichte van de vorige oplage en komt daarmee uit op 565 liter. De achterbank kan in twee ongelijke delen neer en zorgt voor een aanzienlijke toename, al blijft de XF achter op een aantal concurrenten. De vloer is zo goed als vlak en daar kunnen sommige anderen nog een voorbeeld aan nemen. De flanken van de bagageruimte zijn mooi recht en in de vloer zijn rails aangebracht om diverse voorzieningen in vast te klikken. Denk aan balken om bagagestukken te vergrendelen of netten die voor een vlakverdeling zorgen.
Lage instap
Het interieur is qua inrichting uiteraard volledig identiek aan de sedan. De instap is aan de lage kant, dat is even wennen. Wie daar moeite mee hoeft, zal bij uitsnappen nog meer nadeel daarvan ondervinden. Maar eenmaal gezeten, zit de XF-rijder goed. De stoelen hebben een voldoende lange zitting en sluiten aan de zijkanten van het lichaam prima aan. Lange ritten verlopen daardoor zonder overdadige vermoeidheid. De ruimte achterin is zeer behoorlijk, zodat twee of eventueel drie mensen genoeg ruimte hebben. Zelfs met het optionele panoramadak raakt de kruin pas bij zeer lange passagiers het dak. Wel is de middentunnel breed en hoog.
8-traps automaat
Wordt gekeken naar portierpanelen en dashboard dan valt op dat alle elementen op de juiste plaatsen zitten en de verschillende functies snel gevonden worden. Wel is het op de centrale display af en toe flink stoeien om voor elkaar te krijgen wat men graag wil. Het systeem kan op details intuïtiever werken. Alleen de instapdiesel kan met een handbak worden geleverd. Dit exemplaar heeft een automaat waarvan de bedieningsknop bij het starten pas uit de middenconsole omhoog komt. Het blijft een leuk fenomeen, net zoals de buitenste ventilatieroosters die ook dan pas in beeld komen. Jaguar heeft voor de XF twee soorten instrumentarium. Een analoge versie met ronde klokken of een volledig digitale variant met wisselende indeling. Zo is het bijvoorbeeld handig dat het navigatiesysteem de bestuurder attent maakt op een afslag of richtingsverandering. Zodra deze is uitgevoerd neemt de uitlezing van het audiosysteem het op die plek weer over. Jammer dat Jaguar hier en daar grote kieren laat tussen delen die in het interieur veel preciezer mogen aansluiten. Ook ontbreken verfijnde lijntjes in de afwerking, zoals Audi en Volvo dat bijvoorbeeld wel doen.
Autobaan
De Jaguar XF richt zich bijna volledig op 2 liter viercilinders. Alleen de 3 liter diesel maakt daarop nog een uitzondering. Naast de 2 liter benzine goed voor 250 pk, zijn er drie vermogensvarianten van de 2 liter diesel: 163, 180 en 240 pk. De middelste versie scoort met een koppel van 430 pk bij 1.750 tr/min meer dan uitstekend. Wie de draaiknop van de 8-traps automaat in de Sport-stand zet bereikt in 8,8 seconden de 100 km/h terwijl de topsnelheid van 221 km/h vlotte ritten op de Duitse autobaan mogelijk maakt. Geheel volgens verwachting wordt het volgens de norm gemeten brandstofverbruik van 1 op 21,7 bij verre niet gehaald. De auto scoort met 1 op 14,5 normaal. In alle gevallen mag de XF een aanhanger of caravan trekken met een gewicht van 2.000 kg en dat is flink. Daarmee kan de functionaliteit van de ranke Brit verder worden uitgebreid.
Allround
Het rijgedrag van de XF Sportbrake is duidelijke afgestemd op comfortabele lange ritten. Door zijn niet overdreven gewicht is de auto op bochtige trajecten in het voordeel. Maar een lange wielbasis van 2,96 meter maakt hem toch vooral geschikt voor prettig rechtuit. Overhellen in bochten doet de koets slechts bescheiden overhellen en ook bij hogere snelheden heeft niemand over gebrek aan stabiliteit te klagen. De besturing voelt in alle gevallen trefzeker aan en gedempt voldoende eventuele wegoneffenheden. Dat alles maakt de auto tot een prima allrounder.
Prijzen
De prijslijst van de Jaguar XF Sportbrake begint met de zogenaamde Pro Editions die met name zijn afgestemd op de zakelijke rijder. De 163 pk diesel begint in die versie bij 53.920 euro. Dat betekent een meerprijs ten opzichte van de sedan van 3.440 euro. Wie de stap maakt naar de 180 pk met een automaat is 56.020 euro kwijt, een relatief bescheiden meerprijs. De 2 liter benzine van 250 pk is er ook in een Pro Edition voor 61.310 euro. In onze leasevergelijker is te zien dat de XF Sportbrake in tal van varianten beschikbaar is als Pure (vanaf 56.210 euro), Prestige, Portfolio en R-Sport.
Schrijf een review