Na zeven jaar wisselde Nissan de eerste Qashqai in 2014 in voor de huidige generatie. Waar voorheen kon worden gekozen uit een vijf- en zevenzitter, beperkt het merk zich louter tot de vijfzitter, omdat de grotere X-Trail de klant moet aanspreken die op zoek is naar meer ruimte. Halverwege zijn carrière heeft de Qashqai kortgeleden een facelift gekregen. Daarmee sluit het model weer beter aan op de meest recente modellen van Nissan en biedt bovendien weer alle gewenste elektronische voorzieningen die meer en meer ingeburgerd raken.
Belijning
De vernieuwingen aan het front liggen het meest aan het oppervlak. Diverse onderdelen daar zijn vernieuwd en zorgen voor een meer robuuste en stoere uitstraling. Meer dominant is de chromen V rondom het logo. Verder zijn de koplampen platter geworden en lopen ver in de identiek gebleven spatborden door. Uiteraard is de voorbumper volledig nieuw getekend. De belijning van de koplampen wordt in zwarte kunststof diep in de bumper doorgetrokken. De mistlampen zitten helemaal onderin de zwarte accentrand en een metaalkleurige strip siert de luchtinlaat voor de remmen. De motorkap is identiek gebleven, maar de wijzigingen zorgen voor een optisch breder geheel.
Aluminium
Aan de achterkant zijn de wijzigingen iets minder duidelijk. Het witte gedeelte in de verlichtingsunits is wat minder nadrukkelijk aanwezig. Ook is de achterbumper in vorm gewijzigd. De reflectoren zitten nu hoger en aan de onderkant zijn bij deze Tekna+ aluminiumkleurige platen toegevoegd. De dakspoiler is identiek gebleven en dat geldt ook voor de aluminium dakrails en de chroomkleurige omlijsting van de zijruiten. Onder langs de portieren lopen brede kunststof strips en langs de spatbordranden wordt dit materiaal doorgetrokken.
Functionaliteit
Direct na het openen van de portieren vallen een aantal zaken op. Zo is het stuurwiel in de Qashqai volledig nieuw. Daarvan is de onderkant afgeplat, is het middenkussen aanzienlijk kleiner geworden en zijn de bedieningsklusters op de spaken aangepast. Het leer in deze variant heeft een patroon dat erg bekend overkomt. Nissan lijkt de horlogebandstructuur gejat te hebben van DS. In vergelijking met de DS zit het leer minder strak rondom de kussens bij de Qashqai. Het ruimteaanbod blijft uiteraard gelijk, zodat vier volwassenen een prima plek vinden en bovendien voor 430 liter aan bagage kunnen meenemen. Het neerklappen van de achterbank vergroot de mogelijkheden tot 1.598 liter, zodat het met de functionaliteit van de Qashqai wel snor zit.
ProPilot
Een belangrijke elektronische toevoeging is ProPilot. Dat is de naam die Nissan gebruikt voor een onderdeel van autonoom rijden. Wie kiest voor ProPilot op de Qashqai krijgt een auto die tussen de lijnen op de snelweg blijft en automatisch remt en weer optrekt. Een voorziening die een stukje bediening van de bestuurder overneemt. Maar die moet wel alert blijven. Het tussen de lijnen houden gaat niet helemaal strak. Het centrale scherm met de er omheen gedrapeerde knoppen is identiek gebleven, maar Nissan heeft de interface wel aangepast.
Motoren
Het motorenprogramma van de Qashqai is gelijk gebleven. Dat betekent dat de nadruk op de Nederlandse markt ligt op de benzinemotoren. De 1,2 liter 4 cilinder met turbo voldoet voor huis-tuin-en-keuken-gebruik al prima. Maar wie bijvoorbeeld vaker een caravan of trailer moet trekken, is beter uit met de 1,6 liter die 1.500 kg aan de trekhaak mag. Deze motor levert een flink vermogen van 163 pk en komt ook met een koppel van 240 Nm behoorlijk uit de verf. Met een handgeschakelde zesbak sprint de auto in 8,9 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 200 km/h. Prima cijfers die in de praktijk worden ondersteund door vlotte acceleraties. In alles is de Qashqai een uitstekende gezinsauto die voldoende comfort biedt voor lange reizen. Om dit te optimaliseren heeft Nissan de afstemming van de ophanging verder verfijnd. Daardoor weet de vernieuwde Qashqai de toegenomen concurrentie prima het hoofd te bieden.
Prijzen
Nissan start de vernieuwde Qashqai met de Visia voorzien van de 1,2 liter motor bij 26.690 euro. Daarna volgen de Acenta voor 28.690 euro en de zeer complete N-Connecta die 30.990 euro moet opbrengen. Het programma groeit daarna door met de Tekna en Tekna+. De laatste is voorzien van zwart nappa leer, glazen panoramadak, elektrisch verstelbare voorstoelen en een Bose premium audiosysteem. Deze versie kost 35.390 euro met de genoemde 1,2 liter motor. De 1,6 liter motor is verkrijgbaar in alle niveaus met uitzondering van de basis Visia. De meerprijs voor de motor bedraagt 2.750 euro. Dat betekent dat de 1.6 verkrijgbaar is van 31.440 euro voor de Acenta tot 38.140 euro voor deze Tekna+. In onze leasevergelijker zijn alle varianten en prijzen en uitrustingsniveau te vinden.
Schrijf een review