Europese merken zijn eigenlijk de enige serieuze aanbieders van hot hatches met knallers als de Golf GTI, Renault Mégane R.S., Ford Focus RS en Peugeot 308 GTI. Auto's waar al een flinke historie aan vooraf is gegaan en die liefhebbersharten doen opbloeien. En dan wil Hyundai daar een wig tussen drijven.
Europa
Sinds 2014 is Hyundai actief in de rallysport en daar wil het merk graag een vervolg aan geven in het normale productieprogramma. Daarvoor reserveert het merk de letter N, die in de toekomst op alle sportieve modellen zal worden geplakt. Als eerste dus de i30 N. Hyundai ontwikkelde de i30 voor Europa en bouwt deze auto ook in ons werelddeel. Vandaar dat een sportieve versie behoorlijk Europees is. Hyundai heeft zelfs een ontwikkelingsafdeling naast de beroemde Nürburgring gebouwd om testwerkzaamheden naast de deur te kunnen uitvoeren. Ook trok het concern Europese specialisten op het gebied van wielophanging aan en dat levert dan een verrassend resultaat.
Eindoverbrenging
De nieuwe Hyundai I30 N beschikt over een 2 liter benzinemotor met directe inspuiting en turbo. Een motor die in basis bekend is, maar volledig overhoop is gehaald. De koper kan kiezen uit een vermogen van 250 of 275 pk. Beide motoren leveren een koppel van 353 Nm, maar de krachtigste versie kent een overboostfunctie die kortstondig tot 378 Nm gaat. De motor heeft als prettige eigenschappen dat het maximale koppel over een breed gebied van 1.450 tot 4.700 tr/min volledig beschikbaar is. De motor wordt gekoppeld aan een zesbak, maar bij de 275 pk wordt een andere eindoverbrenging gekozen. De verschillen in prestaties zijn niet enorm, de 250 pk heeft 6,4 seconden nodig voor de 100-sprint, de 275 pk doet er 6,1 seconde over.
Blauw
Puristen willen in dit soort auto's graag een mechanisch sperdifferentieel. Maar Hyundai levert als onderdeel van het zogenaamde Performance Package een elektronisch geregeld differentieel met een beperkte slip, dat rijdend op een circuit toch een positieve invloed heeft op de rondetijden. Het motorgeluid kan worden versterkt zodat in het interieur de prestaties akoestisch luister worden bijgezet. De berijder kan overigens kiezen of dit wel of niet gebeurt. Het dashboard is vrijwel identiek aan de modale i30 met uitzondering van de uitbreiding op het centrale scherm. Daar kan N Grin Control worden aangetikt. Daarmee is het mogelijk te kiezen voor de afstemming van de schokdempers, het Electronic Stability Control en zelfs het uitlaatgeluid. De persoonlijke instelling kan iedere keer wanneer daar behoefte aan is worden opgeroepen via een blauwe knop op het stuur. Ook biedt de auto zijn berijder vier rijmodi die al af-fabriek zijn geprogrammeerd. Het meubilair is op de prestaties berekend. De voorstoelen bieden veel meer steun en zijn stemmig voorzien van blauwe stiksels.
Hardheid
Snelle auto's moeten de zinnen prikkelen en dat doet de Hyundai I30 N beslist. Op de openbare weg en ook op het circuit. Daar komen de instelmogelijkheden van het onderstel optimaal tot hun recht. De Sport+ is op de buitenweg behoorlijk onvergeeflijk qua hardheid, maar op het circuit geeft deze instelling extra stabiliteit, waardoor bochten sneller genomen kunnen worden. Naast vlotte prestaties krijgt de auto af-fabriek ook uitstekende remmen mee die na diverse keren hard remmen achter elkaar hun kracht behouden. Het leuke aan de i30 N is dat door de instelmogelijkheden de auto van boodschappen doen tot circuit prima inzetbaar is. Maar wie de boodschappen achterin laadt, komt een dwarsstang in de bagageruimte tegen die enige invloed heeft op de flexibiliteit van het bagagevolume.
Kleuren
Uiteraard zorgt Hyundai aan de buitenkant voor volop details die eigen zijn aan de i30 N. Zo beschikt de auto over een open grille, zwarte accenten onder de bumpers en dorpels, rode accenten en dito remklauwen alsmede 17 of 18 inch wielen. De dakspoiler trekt mede de aandacht vanwege het driehoekige derde remlicht dat erin is opgenomen. Wit, grijs, zwart en rood zijn de kleuren alsmede Performance Blue, de kleur waarin het merk zijn rallywagens spuit.
Prijzen
De Hyundai I30 N start bij 39.995 euro en kost in een rijkere uitrusting 42.495 euro. De 275 pk High Performance versie kost respectievelijk 42.995 en 45.495 euro waarmee de i30 N beslist mee kan met het overige geweld, maar geen goedkope aanbieding is. Wat spektakel betreft heeft Hyundai de kopers van dit soort auto's prima in weten te schatten en doet beslist niet onder voor de concurrentie. Onze leasevergelijker geeft meer details op het vlak van prijzen en uitrusting.
Schrijf een review