Met een bescheiden lengte van 4,18 meter zet de nieuwe Alpine A110 de autowereld deels op z'n kop. Heel Frankrijk is als een blok voor de compacte sporter gevallen. Ze voelen zich alsof Alpine collectief bezit is en de trots straalt af van tegenliggers, de bakker die even buiten een sigaretje rookt of de man die vanachter zijn krant op het Franse platteland even omhoog kijkt.
Dubbele koplampen
Alpine behoort tot de Renault Group en alhoewel Renault zegt nooit retroauto's te gaan maken, loopt de nieuwe A110 over van de details die vertaald zijn vanaf het eerste model uit 1963. Volgens directeur Michael van der Sande is de Alpine A110 zo vormgegeven alsof de auto generatie op generatie is doorontwikkeld. Vandaar de losse, dubbele koplampen, de groef op de flanken, de bolle achterruit en het kleine klepje waar nu een bescheiden bagageruimte achter schuil gaat, waar vroeger de motor lag.
Middenmotor
Die motor is een stukje naar voren verhuisd. Lag die tot nu toe bij elke Alpine helemaal achter de achteras, bij de nieuwe A110 verhuist deze een stuk naar voren. Er wordt dan gesproken over een middenmotor. Die ligt achter het tussenschot en voor de achteras. Hierdoor wordt een uitstekende gewichtsverdeling verkregen. Zo leunt 56 procent op de achteras en omdat bestuurder en passagier keurig in het midden van de auto zitten, blijft die verhouding ook zo. En dat gewicht is bescheiden met slechts 1.108 kg inclusief een bijna volle tank en alle andere vloeistoffen. Lichtgewicht is namelijk het speerpunt van Alpine samen met de compacte bouw en zijn wendbaarheid. De volledige carrosserie is uit aluminium opgetrokken. Dat materiaal is als plaatwerk aanwezig, maar ook zogenaamde 'getrokken' delen die precies daar zitten waar stijfheid vereist is. Om de verschillende aluminium delen met elkaar te verbinden wordt er geschroefd, gelijmd en gepopt.
Aluminium
Op alle vlakken is geprobeerd het gewicht te beperken, zelfs op details waar dat niet wordt verwacht. De audio-installatie inclusief luidsprekers van het Franse topmerk Focal weegt 6 kg minder dan normaal gesproken. Brembo heeft met aluminium remklauwen met geïntegreerde automatische handrem ruim 8 kg bespaard. Sabelt is de maker van de stoelen die per stuk slechts 13 kg wegen, dat is minder dan de helft van een stoel uit de Mégane R.S.. En zo kunnen we nog wel even door gaan.
Dubbele koppeling
De nieuwe 1,8 liter turbomotor komt uit een bekende familie, die tot nu toe tot een inhoud van 1,6 liter ging. De krachtbron levert een vermogen van 252 pk en een koppel van 320 Nm. Afgezet tegen het enorm lage gewicht is het niet verwonderlijk dat de Alpine A110 in slechts 4,5 seconden naar de 100 km/h accelereert en een afgeregelde top heeft van 250 km/h. De motor is gekoppeld aan een Getrag 7-traps automaat met dubbele koppeling. De overbrengingsverhoudingen zijn specifiek voor de Alpine inclusief ook de software die de bak aanstuurt. Het schakelen gaat vliegensvlug en wie toch liever deze handelingen zelf uitvoert kan dat ook met de paddles achter het stuur. De software kent drie programma's die het karakter van de auto beïnvloeden. In de stand Normal blijkt de A110 uitermate bruikbaar in het dagelijkse verkeer. Geen spartaanse sporter, maar een voldoende comfort biedende tweezitter die verkeersdrempels met het grootste gemak neemt.
Rode knop
De tweede trap die met de rode knop op het stuur kan worden ingeschakeld is Sport. Dan worden besturing en reacties op het gaspedaal meer op scherp gezet. De bak schakelt pas bij hogere toerentallen en in de bijzonder gevormde uitlaat zijn sportieve knallen te horen die de feestvreugde verhogen. Bij de tuning van de uitlaat past een geluidsversterker en een verbinding met het tussenschot in de auto die ook meer geluid versterkt. De auto klinkt daardoor binnenin uiterst sportief, maar buiten blijft ie volledig binnen de strenge normen. In de Sport-stand laat het ESP een sliphoek toe van 30 graden en dat is op het circuit erg leuk. Toch verrast het als de auto uitbreekt dat ie zelf ingrijpt. Het gaat zo snel, dat je zelf nog maar nauwelijks kunt tegensturen. De acceleratie is overtuigend en op een recht stuk van 800 meter wordt na een paar rondjes de 200 km/h al aangetipt. Het onderstel kent geen enkele elektronische regeling en dat maakt dat oude sportwagenprincipes bij de Alpine A110 nog steeds gelden. De combinatie van formaat, wendbaarheid en laag gewicht werken echt.
Track
De derde trap heet Track en zet alles op scherp voor rijden op het circuit. Handmatig kan het ESP ook volledig worden uitgeschakeld. Het is dan alleen mens en machine die het moeten regelen. Afhankelijk van de gekozen stand verandert de indeling van het instrumentarium dat volledig digitaal is. In het interieur vormen klassieke elementen zoals de blokstructuur in de bekleding en diverse Renault elementen, zoals de bediening van het klimaatsysteem, een mooie mix. De ruimte is verrassend mede omdat de stoelen zo laag geplaatst zijn. Mensen van een meter of twee in de lengte kunnen prima zitten. De rugleuning van de stoelen kent een vaste positie die qua hoek prima is gekozen. Het stuurwiel is in hoogte en diepte instelbaar.
Prijs
Binnenkort start de productie en uitlevering van de Première Edition, een reeks van 1955 eenheden (immers het startjaar van Alpine) die in een zeer complete uitvoering wordt geleverd. Daarna zullen de reguliere types gebouwd gaan die naar de namen Pure en Legende luisteren. De Première Edition kost in Nederland 67.500 euro. De Pure zal gezien de minder rijke uitrusting daar wat onder zitten.
Schrijf een review