Volkswagen kenmerkt zich door evolutie in plaats van revolutie van haar modellen Een aanpak die tot op heden erg succesvol is gebleken. In de verkoopstatistieken behouden ze nog steeds hun koppositie, mede dankzij de introductie van diverse nieuwe aanvullende modellen, zoals de CrossGolf of CrossTouran. Waar de Cross-modellen alleen hun uiterlijk mee hebben, heeft Volkswagen met de introductie van de Tiguan nu ook in het segment van compacte SUV een kansrijke vertegenwoordiging.
Hoewel velen de Tiguan zien als een kleine Touareg, is eigenlijk een ‘utility Golf’ beter op zijn plaats. In de basis staat namelijk de Golf. Dat mag overigens de pret niet drukken en dat weet Volkswagen ook te onderstrepen door de BMW X3 als geduchte concurrent te zien. De koets van de Tiguan is redelijk behoudend en strak gelijnd, zoals het een Volkswagen betaamt. Met 4.43 meter zijn de afmetingen binnen de perken gebleven en meet hij bijvoorbeeld evenveel als een Touran. Zijn front oogt in de Sport & Style uitvoering zowel imposant als sportief. De verchroomde grille en de chroomafwerking langs de zijruiten geven in combinatie met de forse 18 inch lichtmetalen wielen een premium uitstraling mee. De iets hoekige wielkasten geven extra body. Wie overigens kiest voor de Track & Field-uitvoering beschikt onder meer over off-road bumpers, waardoor de Tiguan aan de voorzijde bijvoorbeeld wat spitser oogt en ruiger terrein kan trotseren.
Hoewel de Tiguan dan wel even lang is als een Touran, blijft de Tiguan gewoon een vijfzitter. Dat de bagageruimte ook een slag kleiner is, zal de Tiguan koper vast niet deren, het is immers geen MPV. Toch zijn er voldoende praktische mogelijkheden. Voor de passagiers is er boven verwachting ruim voldoende bewegingsvrijheid. De beenruimte op de achterbank is goed te noemen en kan dankzij de verschuifbare achterbank naar eigen hand ingesteld worden. Ook onze kruin steekt nog lang niet boven het dak uit. Het dashboard oogt vertrouwd en komt in grote lijnen overeen met de Golf Plus. Het licht gewijzigde instrumentarium zal waarschijnlijk als enige verschil opvallen. De portieren, voorstoelen en achterbank in fraai bruin leder uitgevoerd. Tezamen met het grote elektrische panoramadak creëert het een exclusieve prettige ambiance.
De testauto is verder voorzien van diverse vernieuwende en aangename ‘meeruitvoeringen’ die de aanschafprijs van 36.000 euro flink doen opdrijven. Zo heeft de Tiguan een volledig geïntegreerd radio-navigatiesysteem met aanraakscherm. Het werkt alsof je er al jaren mee bekend bent, de interface is visueel erg fraai, en ook kan het apparaat geheel volgens deze tijd overweg met geheugenkaarten, CD’s en DVD’s. Een ingebouwde harddisk behoort eveneens tot de mogelijkheden. Met de optionele ‘Rear Assist’ beschik je over een achteruitrijcamera en kun je via dat scherm heel nauwkeurig achteruit inparkeren. De spiegels zijn namelijk wat klein uitgevallen, dus dit systeem schiet dan te hulp. Eveneens nieuw is bi-xenon verlichting met draaifunctie in de bochten. Bij lagere snelheden zien we dan steevast een verlichte straatberm in de richting waar we naartoe sturen of de zijde waar het knipperlicht aan staat. Ideaal! Gek genoeg zien we niet een trendy sleutelkaart zoals dat in de Passat het geval is.
Onder de kap zien we opnieuw vertrouwde en vernieuwende techniek. De 1.4 TSI benzinemotor – die beschikt over een turbo en een compressor – vinden we al in diverse modellen, maar in de Tiguan levert de krachtbron 150 pk. Dankzij verfijnde samenwerking van de techniek kun je laag in de toeren rijden en toch overtuigend vooruit komen, en is er op hoge toeren nog steeds genoeg fluitende puf. Voor elke situatie wat wils dus! Het geeft de Tiguan een voorsprong op de concurrentie. Op papier is het verbruik dat ook. Toch is net 1 op 10 geen uitzondering en dat is geen positieve of negatieve uitschieter. De zesbak schakelt trefzeker maar is bij snel schakelen toch iets hakerig. Het mag de pret echter niet drukken. De 0 tot 100 sprint is in 9,3 seconden voltooid en ook met zijn topsnelheid van 192 km/u komt hij gewoon goed mee. Binnenkort is de Tiguan – naast de introductie van meer motorenkeuze - ook leverbaar met alleen voorwielaandrijving. Het drukt het totaalgewicht, de aanschafprijs en ook – in mindere mate – het brandstofverbruik. De Tiguan is dan goed voor een energielabel C in plaats van D, een steeds meer doorslaggevende factor in de zakelijke markt.
Het is verrassend hoe handzaam de Tiguan zich laat rijden. Afgezien van een grote draaicirkel, waar het fraaie lichtmetaal met breed rubber debet aan is, rijd je met Tiguan met gemak strak door bochtig parcours en comfortabel over oneffenheden. Een sportonderstel is op verzoek leverbaar, maar dat lijkt ons niet noodzakelijk. Echt overhellen is er namelijk niet bij. De vierwielaandrijving 4Motion staat eveneens zijn mannetje. Afhankelijk van de omstandigheden wordt de aandrijving geheel of gedeeltelijk naar de voor- of achterwielen geleid. Het ESP stabiliteitsysteem hoeft zelden in te grijpen, want tractieproblemen zijn hem vreemd.
Het strakke uiterlijk, fijne rijeigenschappen en moderne technieken zullen de Tiguan ongetwijfeld tot een verkoopsucces maken. De gemiddelde Tiguankoper tast graag wat dieper in de buidel en vinkt veelal diverse opties aan. Dat deze nieuwe telg ongetwijfeld wat (Cross)Golf- en Touranrijders gaat afsnoepen is niet te voorkomen…
Schrijf een review