Bij de lancering van modellen die op dezelfde basis staan, is een vergelijking onontkoombaar. En dat geeft meteen aan hoe de Grandland X verschilt van de Peugeot 3008. Het tweetal heeft een identieke wielbasis van 2,68 meter, maar daar blijft het ook bij. De Opel is wat langer, breder en lager en heeft een grotere spoorbreedte zowel voor als achter. Tegenwoordig kan er met een en dezelfde basis enorm worden gespeeld, zodat deze verschillen mogelijk zijn.
Optillen
De Grandland X maakt een kloeke en stevige indruk. De auto heeft een krachtig voorkomen met alle details die een auto tot een Opel maken. De ontwerpers hebben er echt alles aangedaan om de eventueel optische link met Peugeot te verbloemen. Daarin zijn ze goed geslaagd. Het front is herkenbaar aan de twee vleugels op de grille die het Opel-logo dragen. De strakke vorm van de dagrijverlichting zowel in de koplampen als de achterlichten markeren de hoeken van de carrosserie. Zwarte, kunststof randen langs de bumpers, wielkasten en dorpels geven extra breedte en zorgen voor een stoere uitstraling. De dieper gelegen groef aan de onderkant van de portieren zorgt er volgens een ontwerper van Opel voor dat de carrosserie visueel wordt opgetild.
Comfort
Waar het front breed is, zorgen ook de langgerekte achterlichten voor dit effect. Alle lijnen aan de achterkant lopen sterk horizontaal. Aan het profiel zijn een aantal specifieke details te zien. Zo loopt de D-stijl optisch niet tot aan het dak door, waardoor het dak lijkt te zweven. Een chromen bies die boven langs de portieren loopt tot aan de achterspoiler geeft de scheiding nog eens extra aan. Opel zet de Grandland X minimaal op 17 inch wielen die met 65-serie banden voor genoeg comfort zorgen. Het testexemplaar rolt op 18 inch met 55-serie banden. Dan is goed merkbaar dat de hele afstemming ten opzichte van de Peugeot 3008 stugger is, zonder een onvergeeflijke inbreuk op het comfort te doen.
Mainstream
Een eerste blik in het interieur leert meteen dat Opel ook hier op het gebied van vormgeving en materialen volledig een eigen koers vaart. Dat betekent dat alle elementen op vertrouwde plekken zitten en dat iedereen er meteen zijn of haar weg in kan vinden. Op dat vlak zit de ergonomie bij Opel een tikkeltje beter in elkaar dan de evenknie van Peugeot. Maar tegelijk is de Opel heel erg mainstream en voorspelbaar, terwijl juist de 3008 door zijn materialen en i-Cockpit een klasse apart is en daardoor meer allure uitstraalt.
AGR-stoelen
In deze zeer complete Innovation-uitvoering met lederen bekleding maakt de Grandland X een zeer verzorgde en rijk aangeklede indruk. Voorin staan de zogenaamde AGR-stoelen met een betere ondersteuning die niet alleen worden verwarmd, maar ook zijn voorzien van stoelventilatie. Zelfs de achterbank en het stuurwiel kunnen worden verwarmd. Verder is het mogelijk de achterklep te openen door een voet onder de bumper door te halen. Wel even zoeken wat precies de plek is waarop de elektronica reageert. In het cijfervergelijk kwamen de uiterlijk afmetingen al aan bod. Maar wonderwel biedt de Opel ook meer bagageruimte. Met standaard 514 liter moet de 'Duitser' fractioneel zijn meerdere erkennen in de Fransoos (520 liter), maar met neergeklapte bank is het verschil aanzienlijk: 1652 om 1482 liter. Of is er hier met twee maten gemeten?
Denon
Het algehele ruimtelijke gevoel in de Grandland X is normaal, terwijl het lichte en zeer specifiek vormgegeven dashboard in de 3008 juist extra ruimte suggereert. Het glazen panoramadak geeft wel meer licht en ruimte, terwijl de hoofdruimte met name op de achterbank ook dan in takt blijft. Waar het om elektronica gaat, levert Opel in het model alles wat het merk al in huis heeft. Zoals On Star communicatie met de centrale, infotainment met Bluetooth, een touchscreen tot 8 inch en zowel Apple Car Play als Android Auto. De topversie krijgt het Intellilink 5.0 navigatiesysteem en op audiogebied draagt Opel een systeem van Denon aan.
Motoren
En dan het motorenprogramma. Daar wordt de link naar Peugeot weer zichtbaar. Geen eigen motoren, maar louter PSA-producten worden in de Grandland X aangeboden. Opel start met één bezineversie en één diesel. Die laatste is een 1,6 liter goed voor 120 pk en 300 Nm die in ons land met name door een aantal zakelijke veelrijders zal worden gekocht. Het merendeel verlaat de dealer echter met de 1,2 liter driecilinder benzine met turbo. Het gaat om de versie met 130 pk en een koppel van 230 Nm. Een krachtbron die zich in diverse PSA-producten al lang en breed heeft bewezen en ook in deze Opel prima op z'n plaats is. De auto accelereert met handgeschakelde zesbak in 11,1 seconden naar de 100 km/h en topt op 188 km/h. Daarnaast is er een zestraps automaat mogelijk, een optie die ook op de diesel wordt geboden. Bovendien kondigt Opel voor wat later een 180 pk benzineversie aan, niet geheel onlogisch dezelfde 1,6 liter benzine die Peugeot al in de 3008 levert. Maar die komt op dit moment niet verder dan 165 pk.
Karakter
Het algehele karakter van de Opel Grandland X is goedmoedig met voldoende comfort en alle elementen die de klanten naar een SUV trekken. Het uitzicht rondom is royaal, de meest gewilde voorzieningen zijn aanwezig en alles zit op bekende plekken. Een prima gezinsauto voor kinderen naar school brengen tot en met vakanties ver weg. Daartoe biedt de auto ook genoeg ruimte. Het is door zijn vormgeving en inrichting niet de meest bijzondere auto in het segment, maar de Grandland gaat beslist juist daardoor scoren.
Prijzen
Opel start de Grandland X bij 30.499 euro voor de Online Edition. Daarnaast zijn er nog een Business Executive (31.499 euro) en de Innovation voor 33.499 euro. Alle varianten zijn er met een zesbak of automaat. Die automaat kost in alle gevallen 2.000 euro extra. De dieselreeks begint als Online Edition bij 33.999 euro. De standaarduitrusting van iedere Grandland X omvat onder meer LED-dagrijverlichting en -achterlichten, Lane Departure Warning, verkeersbordherkenning, Hill Start Assist, Radio met Bluetooth, airconditioning en OnStar. Een item dat duidelijk van PSA afkomstig is, is IntelligGrip, een knop in het interieur waarmee vijf verschillende standen van ondergrond kunnen worden gekozen. Elektronisch wordt dan indien nodig wielslip toegestaan zodat de reacties op het gaspedaal variëren. Bij een automaat bepaalt het systeem ook de schakelmomenten. Het systeem wordt optioneel geleverd. Kijk in onze leasevergelijker voor alle prijzen en details.
Schrijf een review