Seat Ibiza groeit vooral van binnen

Sportief getinte FR-uitvoering op z'n plaats

Fractioneel vooruitlopend op de nieuwe Volkswagen Polo werd Seat binnen het concern de primeur gegund van de compacte versie van het moderne MQB-platform. De nieuwe Seat Ibiza maakt er dankbaar gebruik van en groeit vooral van binnen, zo merkt AutoVandaag tijdens een test.

Seat lanceerde de eerste Ibiza in 1984, een aardig gelijnde, compacte hatchback voorzien van zogenaamde System Porsche motoren. Toch was er op dat moment nog geen sprake van een verbintenis met Volkswagen. Na een lange tijd onder licentie Fiat's te hebben gemaakt, stond Seat op eigen benen. Maar lang duurde dat niet. Volkswagen nam in eerste instantie een meerderheidsbelang van 51 procent en bouwde dat uit tot een volledig eigendom. Dat betekent dat het merk sinds dat moment kan beschikken over alle technieken uit de Volkswagen stal.

Veiligheid

Vanaf de tweede generatie loopt de Ibiza technisch in de pas met de Volkswagen Polo. Bij deze nieuwe oplage lopen beide modellen zo goed als gelijk. Het tweetal maakt gebruik van een nieuwe bodemgroep die geschikt is voor het gebruik en de toepassing van tal van elektronisch en mechanische componenten ter verhoging van comfort en veiligheid. Bovendien biedt het onderstel voldoende mogelijkheden om ieder afzonderlijk model of zelfs iedere versie anders af te stemmen.

Ruimte

De nieuwe Ibiza vertoont een sterke gelijkenis met het voorgaande model. Giet daar nog wat kenmerken van de Leon over heen en de nieuwste oplage is klaar. Ten opzichte van de vorige versie blijkt de nieuweling vooral van binnen gegroeid te zijn. En daar komen dan meteen de platformvoordelen om de hoek kijken. De auto beschikt over een aanzienlijk grotere wielbasis en dat betekent dat er tussen de wielen gewoon meer ruimte is voor de passagiers. Ook ligt de vloer lager, zodat er meer hoofdruimte is gecreëerd terwijl de auto van buiten iets lager is geworden. Wat wel flink toenam is de breedte. Niet alleen van de carrosserie, maar ook de spoorbreedte ging er flink op vooruit. En dat is weer goed nieuws voor de wegligging, die aan stabiliteit wint. De vloer van de bagageruimte ligt lager en daarmee wordt deels de toename in bagagevolume verklaard. De beschikbare 355 liter is 63 liter meer dan voorheen, een forse winst. Na het neerklappen van de achterbank groeit dit tot 1.165 liter. Hier is de winst nog groter, namelijk 227 liter!

Niet zachtzinnig

Inzittenden hebben niet te klagen. De hoofdruimte is op alle vier de zitplaatsen voldoende, terwijl de beenruimte ook van het gewijzigde formaat profiteert. Met de stoelen maakt Seat een flinke kwaliteitsslag, vooral de ondersteuning is er behoorlijk vooruit gegaan. Net zoals de buitenkant strak van belijning is, kan dezelfde worden gezegd van de interieurinrichting. Bij de FR-uitvoering loopt er een glanzend zwarte balk over het dashboard die op de portierenpanelen wordt voortgezet. De basiskleuren zijn zwart en grijs en dat maakt het geheel snel erg saai. Maar Seat kleedt de FR vrolijk aan met rode stiksels op de bekleding, versnellingspook en het stuur. Verder komen er rode accenten terug op de zitting en rugleuning. Jammer dat de bovenkant van de portierpanelen en de randen van de brede middenconsole met keihard plastic zijn afgewekt. Spontane aanrakingen verlopen zelden zachtzinnig.

Analoge klokken

Het dashboard heeft nog analoge klokken en in het midden boven de console zit het multimediascherm dat inmiddels van veel modellen binnen de Volkswagen Groep bekend is. Na een korte gewenning werkt dat behoorlijk intuïtief, al moet voor bepaalde functies wel nadrukkelijk op het scherm gekeken worden en daarmee wordt de aandacht van de weg afgeleid. Dat wordt op de snelweg deels goed gemaakt door het feit dat de Ibiza verkrijgbaar is met actieve cruise control. Dit systeem houdt een oogje in het zeil en als de afstand tussen de voorganger te klein wordt, laat de auto zelf het gas los of remt bij. Typisch zo'n voorziening die een jaar of twee geleden alleen bestond op dure topklasse auto's, maar vliegensvlug in het compacte segment is binnen getreden.

Sportief

De FR-uitvoering, in feite sportief bedoeld, heeft een stugger afgestemd onderstel in vergelijking met de andere varianten. Maar zeker niet te stug. Qua verwerking van de ondergrond ligt het comfort op een prima niveau. Het is vooral op bochtige trajecten dat de FR gewoon een tikkeltje scherper voor de dag komt.

Motor

De Ibiza FR is er in twee motorenvarianten, in beide gevallen een 1 liter turbo met naar keuze 95 pk en een vijfbak of 115 pk en een zesbak.  Deze 95 pk blijkt prima te voldoen. De nieuwe Ibiza is weliswaar fractioneel zwaarder, maar de 95 pk volstaat bovengemiddeld. De auto accelereert mede dankzij een koppel van 175 Nm in 10,9 seconden naar de 100 km/h en zet een top neer van 182 km/h. Prima cijfers. Bovendien springt de auto voldoende zuinig met de brandstof om, gemiddeld 1 liter op iedere 16 kilometer in de dagelijkse praktijk. Wie op gaat letten komt probleemloos gunstiger uit.

Prijzen

Zoals gezegd beschikt de FR-uitvoering over een stugger afgestemd onderstel. Bovendien rolt de auto op 16 inch lichtmetalen wielen en beschikt over een automatische Climatronic airconditioning. Ook op andere terreinen is de uitrusting lekker compleet. De Ibiza-reeks begint bij 15.900 voor de turboloze 1 liter in een basisuitvoering. In stapjes groeit de reeks dan naar de FR 1.0 TSI met 95 pk voor 19.600 euro. Kijk in onze leasevergelijker naar alle beschikbare varianten en prijzen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Seat Ibiza groeit vooral van binnen
De nieuwe Ibiza 2016 rijdt heel goed, alleen als een trekhaak belangrijk voor je is zou ik voor een andere auto kiezen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

zuinig
stil
stoelen

Minpunten

Technisch niet mogelijk om trekhaak te monteren
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
De ST 1.2 TDI Style is een prima rijdende auto, met lekker weggedrag. Maar de versnellingsbak is veel te lang voor het motortje.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

+ zuinig
+ wegligging
+ zitplek

Minpunten

- traag
- omslachtig uitbreiden bagage
- vormgeving
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.

Minpunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
heb de ST uitvoering in 12 diesel. zag de auto in wit en was meteen verliefd. De auto stond op bredere zeer mooie lm velgen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Leuke recensies tot nu toe. ik heb er nu 3000 km op zitten en wel wat kleine problemen gehad met de ecomotive. Allemaal slordigheden vanaf.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Sinds 5 weken in het bezit van deze Seat Ibiza Ecomotive SC style uitvoering en inmiddels bijna 4000 km gereden. Ik moet eerlijk zeggen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Momenteel 8600 km gereden, bevalt ons prima; bij regelmatige rijstijl (ook 120 km/u) is verbruik bijna 1:25, dat is heerlijk. Ligt goed op de weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Heb sinds een week een seat ibiza sc 1.2 TDI Copa Plus in mijn bezit. Ben tot nog toe zeer tevreden! Uiterlijk helemaal geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Wagen rammelt veel op verschillende punten. Nog niet opgelost door garage. Maakt tevens een bijgeluid bij het schakelen. Al met al niet zo'n succesnummer. Motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
heb nu ongeveer 9000 km op de teller auto rijdt goed. maar het verbruik is abnormaal hoog . de auto van mijn maat (audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
De auto stuurt strak, helaas al enkele probleempjes gehad zoals lampjes van licht kapot blijven soms branden terwijl alles ok is achterruitwisser kapot, verbruik is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Auto rijd beter als beweerd in somige revieuws, prijs kwaliteit zeer goed. Ook in bezit van Ford Focus en rijd vaak ook in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Het verbruik is slecht. Ik heb 2 seats ibiza 1.2 tdi met 1 auto haal ik net 1000 km en met de andere 900 km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
is de 1.2 diese uitvoering, is leuke auto, je moet wel gaan voor de milieuaspecten, niet echt stille auto, verbruik na 16.000 km gemiddeld 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
na 5 minuten terug gereden na garage vanwege spiegel probleem, auto valt dus af. seat dealer vd plaats in utrecht is erg rommelig,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Een prettige auto met een sportief en mooi uiterlijk. Van binnen wederom mooie lijnen en redelijk goed afgewerkt. Voorzien van alle gemakken. Alleen het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Na 13000 km een gemiddeld verbruik van 1:23 Het leerpakket is een aanrader . Perfecte stoelen en stoelverwarming. Fijne auto voor dit geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Fijne auto om in te rijden, prima weggedrag,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
heb nu 4400 km gereden de motor rijdt uitstekend heeft vermogen genoeg. het laagste verbruik was 1 op 22.5 van groningen naar woerden . voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Ben +- een week in het bezit van onze nieuwe seat, en moet zeggen om te zien een kekke bakkie! Echter zijn er wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
ben nu een week in bezit van de ibiza 1.2 tdi .hij rijdt goed en is stil en is beslist niet traag zoals wordt vermeld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
veel kleine tecnisch problemen, let op als je deze type.s koopt, o.a voorvering, en motormanagement geeft problemen.. Lees volledige review.
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Ik heb helaas weinig goede ervaringen aan deze auto overgehouden in de 5 maanden dat ik hem in mijn bezit heb gehad. Ik kocht hem in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Ik rijd sinds 30 julli een Seat Ibiza Stella+ uit het jaar 2005. Het is een supermooi bakkie en rijdt zeker heel fijn! Sturen gaat soepel.. Lees volledige review.
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Ik heb sinds maart 09 deze seat ibiza gekocht, voor een goedkoop prijsje. Ik moest hem wel laten keuren, dus heb ik laten vervangen, was.. Lees volledige review.
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
een lekker bakkie wat wel van een lekker pittige rijder houd schakelt snel en soepel.minpunten zijn vaak de koplampen kapot gehad soms wel 3 keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Ik rij nu sinds Januari 2004 een nieuw gekochte Seat Ibiza 1.4 74kW. Overall is het een fijn autootje. Heb nu 50.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Fantische auto. mooie design, en een lekkere pittige 1.4 hij stuurt heel soepel, veel soepeler dan een VW Polo, ondanks ze het zelfde onderstel hebben(rij soms in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Ik heb mijn Ibiza nu bijna een half jaar. Aan de ene kant ben ik erg tevreden; rijdt goed, vrij pittig voor een 1.4 en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
ibiza 2003 temperatuur sensor kapot nog geen 30.000km gereden wis-was slangetjes eraf, omdat deze tekort zijn gemonteerd, klant betaalt dure prijs voor 1cm slang. beide raammechanisme kapot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
De seat Ibiza is een mooie auto om te zien en met de 130 pk tdi ook nog eens erg snel en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
mooie vlotte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza groeit vooral van binnen
Veel problemen met deze auto.De auto had nog maar 30.000 km gereden toen ik hem kocht.Daarna ging er kapot: Electrische raambedining,knop van achterruitverwarming kapot,lampen kapot.. Lees volledige review.