Seat lanceerde de eerste Ibiza in 1984, een aardig gelijnde, compacte hatchback voorzien van zogenaamde System Porsche motoren. Toch was er op dat moment nog geen sprake van een verbintenis met Volkswagen. Na een lange tijd onder licentie Fiat's te hebben gemaakt, stond Seat op eigen benen. Maar lang duurde dat niet. Volkswagen nam in eerste instantie een meerderheidsbelang van 51 procent en bouwde dat uit tot een volledig eigendom. Dat betekent dat het merk sinds dat moment kan beschikken over alle technieken uit de Volkswagen stal.
Veiligheid
Vanaf de tweede generatie loopt de Ibiza technisch in de pas met de Volkswagen Polo. Bij deze nieuwe oplage lopen beide modellen zo goed als gelijk. Het tweetal maakt gebruik van een nieuwe bodemgroep die geschikt is voor het gebruik en de toepassing van tal van elektronisch en mechanische componenten ter verhoging van comfort en veiligheid. Bovendien biedt het onderstel voldoende mogelijkheden om ieder afzonderlijk model of zelfs iedere versie anders af te stemmen.
Ruimte
De nieuwe Ibiza vertoont een sterke gelijkenis met het voorgaande model. Giet daar nog wat kenmerken van de Leon over heen en de nieuwste oplage is klaar. Ten opzichte van de vorige versie blijkt de nieuweling vooral van binnen gegroeid te zijn. En daar komen dan meteen de platformvoordelen om de hoek kijken. De auto beschikt over een aanzienlijk grotere wielbasis en dat betekent dat er tussen de wielen gewoon meer ruimte is voor de passagiers. Ook ligt de vloer lager, zodat er meer hoofdruimte is gecreëerd terwijl de auto van buiten iets lager is geworden. Wat wel flink toenam is de breedte. Niet alleen van de carrosserie, maar ook de spoorbreedte ging er flink op vooruit. En dat is weer goed nieuws voor de wegligging, die aan stabiliteit wint. De vloer van de bagageruimte ligt lager en daarmee wordt deels de toename in bagagevolume verklaard. De beschikbare 355 liter is 63 liter meer dan voorheen, een forse winst. Na het neerklappen van de achterbank groeit dit tot 1.165 liter. Hier is de winst nog groter, namelijk 227 liter!
Niet zachtzinnig
Inzittenden hebben niet te klagen. De hoofdruimte is op alle vier de zitplaatsen voldoende, terwijl de beenruimte ook van het gewijzigde formaat profiteert. Met de stoelen maakt Seat een flinke kwaliteitsslag, vooral de ondersteuning is er behoorlijk vooruit gegaan. Net zoals de buitenkant strak van belijning is, kan dezelfde worden gezegd van de interieurinrichting. Bij de FR-uitvoering loopt er een glanzend zwarte balk over het dashboard die op de portierenpanelen wordt voortgezet. De basiskleuren zijn zwart en grijs en dat maakt het geheel snel erg saai. Maar Seat kleedt de FR vrolijk aan met rode stiksels op de bekleding, versnellingspook en het stuur. Verder komen er rode accenten terug op de zitting en rugleuning. Jammer dat de bovenkant van de portierpanelen en de randen van de brede middenconsole met keihard plastic zijn afgewekt. Spontane aanrakingen verlopen zelden zachtzinnig.
Analoge klokken
Het dashboard heeft nog analoge klokken en in het midden boven de console zit het multimediascherm dat inmiddels van veel modellen binnen de Volkswagen Groep bekend is. Na een korte gewenning werkt dat behoorlijk intuïtief, al moet voor bepaalde functies wel nadrukkelijk op het scherm gekeken worden en daarmee wordt de aandacht van de weg afgeleid. Dat wordt op de snelweg deels goed gemaakt door het feit dat de Ibiza verkrijgbaar is met actieve cruise control. Dit systeem houdt een oogje in het zeil en als de afstand tussen de voorganger te klein wordt, laat de auto zelf het gas los of remt bij. Typisch zo'n voorziening die een jaar of twee geleden alleen bestond op dure topklasse auto's, maar vliegensvlug in het compacte segment is binnen getreden.
Sportief
De FR-uitvoering, in feite sportief bedoeld, heeft een stugger afgestemd onderstel in vergelijking met de andere varianten. Maar zeker niet te stug. Qua verwerking van de ondergrond ligt het comfort op een prima niveau. Het is vooral op bochtige trajecten dat de FR gewoon een tikkeltje scherper voor de dag komt.
Motor
De Ibiza FR is er in twee motorenvarianten, in beide gevallen een 1 liter turbo met naar keuze 95 pk en een vijfbak of 115 pk en een zesbak. Deze 95 pk blijkt prima te voldoen. De nieuwe Ibiza is weliswaar fractioneel zwaarder, maar de 95 pk volstaat bovengemiddeld. De auto accelereert mede dankzij een koppel van 175 Nm in 10,9 seconden naar de 100 km/h en zet een top neer van 182 km/h. Prima cijfers. Bovendien springt de auto voldoende zuinig met de brandstof om, gemiddeld 1 liter op iedere 16 kilometer in de dagelijkse praktijk. Wie op gaat letten komt probleemloos gunstiger uit.
Prijzen
Zoals gezegd beschikt de FR-uitvoering over een stugger afgestemd onderstel. Bovendien rolt de auto op 16 inch lichtmetalen wielen en beschikt over een automatische Climatronic airconditioning. Ook op andere terreinen is de uitrusting lekker compleet. De Ibiza-reeks begint bij 15.900 voor de turboloze 1 liter in een basisuitvoering. In stapjes groeit de reeks dan naar de FR 1.0 TSI met 95 pk voor 19.600 euro. Kijk in onze leasevergelijker naar alle beschikbare varianten en prijzen.
Schrijf een review