Met nadruk wil Fiat laten weten dat de nieuwe Tipo geen budgetauto is. De Tipo is als sedan al enige tijd verkrijgbaar op markten waar doorgaans budgetmodellen worden verkocht. Denk aan Zuid-Amerika en Oost-Europa. Dat zijn regio's waar een middenklasse sedan het broodje van de bakker is. De hiervan afgeleide Tipo hatchback en Stationwagon zijn niet alleen door hun carrosserievorm op West-Europa afgestemd maar krijgen bij de inrichting en aankleding ook wat extra aandacht om automobilisten in ons verwende deel van de wereld te kunnen behagen.
Knoppen
De Tipo Stationwagon is exact 4,57 meter lang en sluit daarmee helemaal op de middenklasse aan waar auto's als de Renault Mégane, Volkswagen Golf en Opel Astra de dienst uit maken. Omdat Fiat het zo belangrijke C-segment een tijd heeft laten liggen, moet het merk weer een positie voor zich opeisen. Belangrijk om in ieder geval niet uit de pas te lopen qua ruimtelijke mogelijkheden. De Tipo is niet de langste in het segment, maar is wel wat hoger dan het gemiddelde en daaruit wordt ruimtewinst gehaald. Het bagagevolume meet minimaal 550 liter en groeit door tot 1.650 liter als de achterbank in delen wordt neergeklapt. Dat gebeurt overigens nog op vertrouwde wijze met behulp van knoppen bovenop de rugleuning en dus niet vanuit de bagageruimte. De extra hoogte zorgt er aan de buitenkant voor dat de auto wat compacter en dus korter overkomt, maar het is de schijn die hier bedriegt. Aan dat idee draagt ook de wielbasis van 2,64 meter bij. Gemiddeld staan de wielen bij diverse wagons in dit segment verder uit elkaar.
Basisprincipes
De grotere hoogte zorgt er ook voor dat passagiers rechter op kunnen zitten en daarmee kan met een kortere wielbasis toch volstaan. Ook op de achterbank is er volop hoofdruimte en valt de beenruimte zeker niet tegen. Deze Business Lusso uitvoering kent lederen bekleding. Door de fraaie dubbele stiksels geeft dit extra cachet aan het interieur. Gezeten achter het stuur kan de stoel in voldoende mate worden versteld. De hoofdsteunen zijn behoorlijk hoog, waardoor voor iedere lengte een veilige afstelling kan worden gevonden. De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen en keurig een opklapbare armleuning. Verder kan ook de stuurkolom in hoogte en diepte worden aangepast. Daarmee heeft Fiat de basisprincipes helemaal op orde.
Kunststoffen
De indeling en vormgeving van het dashboard is traditioneel. Het instrumentarium wordt analoog uitgevoerd met toerenteller, snelheidsmeter en een digitale weergave van brandstofvoorraad en motortemperatuur met er tussen de uitlezing van de boordcomputer. Diverse functies worden tevoorschijn getoverd op het boven de middenconsole geplaatste scherm. Onderdeel hiervan is TomTom navigatie, maar uiteraard ook audio en telefonie. De bediening van het klimaat geschiedt met draai- en drukknoppen op een etage lager. Bluetooth is van de partij en natuurlijk kunnen externe apparaten worden aangesloten. Er zijn modellen in dit segment die veel verder gaan qua elektronica, maar slechts een deel van de berijders maakt er daadwerkelijk gebruik van. Het materiaalgebruik is orde, maar met name de bovenkant van het dashboard en de portierpanelen komt niet helemaal overtuigend over. Ook zien alle harde kunststoffen er bij de eerste aanblik al meteen echt hard uit. Tegelijk is het stuur netjes bekleed en zijn op het dashboard tal van metaalkleurige lijstjes aangebracht voor het contrast.
Motoren
De opbouw van het motorenprogramma laat zien dat het model vooral voor de Zuid-Europese landen wordt gemaakt. De keuze uit dieselvarianten is groter dan aan benzine, waarbij er drie benzinemotoren en twee diesels zijn. Aan de basis staat een 1,4 liter viercilinder die 95 pk levert en niet meer dan gemiddeld presteert. In het huidige geweld heeft de Tipo Stationwagon beslist de turboversie nodig die uitsluitend met 120 pk verkrijgbaar is en automatisch is gekoppeld aan de meest luxueuze uitrustingsvarianten Business en Business Lusso. Wat dat voor invloed heeft op de prijs, daar komen we zo op terug.
Turbo
Belangrijk is het koppel van 215 Nm bij 2.500 tr/min dat de turbomotor voortbrengt. Daarmee sprint de 1.280 kg wegende Fiat in 9,8 seconden naar de 100 km/h en haalt een topsnelheid van 200 km/h. Waardes waarmee de auto prima aansluit bij de concurrentie. Dat gebeurt ook met een gemiddeld praktijkverbruik van bijna 1 op 14. Dit exemplaar staat op de optionele 17 inch wielen, terwijl 16 inch standaard is. Daarin zou nog een klein verschil in consumptie kunnen zitten. Qua weggedrag biedt de Tipo wat de klant zoekt. Goedmoedigheid. Niet overdreven sportief, maar gewoon prima voorzien voor de bestuurder en zijn gezin.
Prijzen
Fiat start de Tipo Stationwagon bij 20.995 euro voor de 1.4 16V Pop. Daarmee start Fiat zo'n 1.000 tot 1.500 euro onder de gemiddelde concurrent die doorgaans wat moderner is qua voorzieningen en veelal een turbomotor met meer koppel. Dezelfde 1.4 16V motor kan bij de Tipo ook als PopStar en Lounge worden gekozen en klimt dan naar 23.995 euro. En dan komt de verrassende stap naar de 1.4 T-Jet Business die slechts 300 euro meer kost. Die keuze is feitelijk geen keuze, altijd gaan voor de aanzienlijk beter presterende turbomotor. Voor 24.295 euro staat deze in de prijslijst. De nog extra complete Business Lusso komt op 25.795 euro. Automaatrijders worden bediend door een 1.6 16V goed voor 110 pk. Die komt op 27.795 euro maar mist de souplesse van de turbomotor. De dieselkeuze bestaat uit de 1.3 Multijet van 95 pk (vanaf 22.495 euro) en de 1.6 Multijet goed voor 120 pk (24.995 euro). De meerprijs ten opzichte van de Tipo hatchback bedraagt 1.000 euro en dat is in dit segment normaal. In onze leasevergelijker staan alle mogelijkheden genoemd inclusief de leaseprijzen.
Schrijf een review