Nieuwe Volkswagen Polo vooral groter en lichter

Op zoek naar kleur en passie

Een nieuwe Polo na acht jaar lijkt wellicht hoogst noodzakelijk, maar het uitlopende model bleef tot het einde een groot succes. De zesde generatie staat op een compleet nieuwe bodemgroep. Die beïnvloedt niet alleen het gewicht, maar zorgt ook voor meer ruimtelijke mogelijkheden en die merken inzittenden direct.

De grotere modellen binnen de Volkswagen Groep maken al heel wat jaren gebruik van het zogenaamde MQB platform, een bodemgroep die zeer flexibel voor allerhande modellen kan worden gebruikt en is afgestemd om alle moderne ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en assistentiesystemen te herbergen.

Groter

De Polo is een stuk groter geworden. Bleef het model altijd nog onder de in het B-segment inmiddels ruim overschreden grens van 4 meter lengte, nu zit de auto daar met 4,05 meter ook boven. Tegelijk is de wielbasis met niet minder dan 9 centimeter opgerekt en toont de Polo niet alleen breder, maar is dat ook met 1,75 meter (was 1,68 meter). Generatie op generatie wordt de Polo vergeleken met de Golf, zijn middenklassebroer. Qua afmetingen en geboden binnenruimte is de nieuwe Polo inmiddels de vierde generatie van de Golf uit 1997 voorbijgegaan. Klein mag het model dan ook beslist niet meer worden genoemd.

Vijfdeurs

De uitstraling is typisch Volkswagen. Het merk dompelt alle modellen onder in een bad waaruit nog net geen eenheidsworst komt. Maar van alle kanten kan de Polo als familielid worden herkend. De grille met daar aan vast de koplampen versterkt de aanzienlijk bredere carrosserie. Als de Polo van grote afstand aan komt rijden is niet direct het formaat in te schatten. De Polo kan alleen als vijfdeurs worden gekocht. De driedeurs is geschrapt, niet vreemd omdat het gros van de kopers al jaren voor de vijfdeurs gaat. Op de flanken loopt een dubbele lijn die op het voorscherm bij elkaar komt en daar een stilistisch grappig vlak vormt waarop nu eens niet een neproostertje met uitrustingsnaam is geplaatst. Over het geheel is de auto clean en herkenbaar.

Ruimte

Na het openen van de portieren valt de extra ruimte in de Polo direct op. Ondanks een gelijk gebleven hoogte, is de interieurhoogte toegenomen en dat kan dan alleen door de stoelen lager te plaatsen. Daar biedt het MQB-platform alle voorwaarden voor. Daardoor is de instap dieper. Alle inzittenden, of het er nu vier of vijf zijn, krijgen aanzienlijk meer ruimte. De stoelen zijn niet te klein en ondersteunen prima. Volkswagen kent het standaard meubilair en vanaf de Highline-uitvoering ook sportstoelen meer zijdelingse steun. In de presentatie van Volkswagen worden vooral opsommingen van droge feiten gegeven met een waslijst aan elektronisch voorzieningen die voor een belangrijk deel standaard zijn geworden. De woorden passie en vrolijkheid komen niet in het vocabulair voor.

Vrolijkheid

Om vrolijkheid aan de Polo toe te voegen kan de koper zelf aan het werk. Naast allerhande tinten wit, grijs en zwart zijn er ook lakkleuren als felblauw, groen/geel, rood en oranje. De geboden interieurkleuren zijn vooral zwart met eventueel accenten. Het meest opvallende kleuraccent kan op het dashboard worden gegeven en dan meteen over de volle breedte. Daarvoor bestaan glanzende en matte afwerkingsmogelijkheden in zwart, grijs, maar ook rood, blauw en oranje. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kunnen delen van het interieur in lichtgrijs worden afgewerkt. Dat legt extra nadruk op het ruimtelijk karakter van de Polo en maakt het overwegend zwart/grijze interieur aanzienlijk minder somber. Maar ja, dan moet de koper wel bereid zijn het vuil dat eerder zichtbaar is met regelmaat te verwijderen. Kortom, Volkswagen biedt de nodige vrolijke noten, maar de nieuwe Polo heeft ook alles om een wat sombere auto te worden.

Achterbank

De ruimte op de achterbank is verrassend. Bij voorpassagiers met een lengte van zo’n 1,80 meter kunnen volwassenen ook serieus achterin zitten. De knieën raken dan niet eens de rugleuning en ook de hoofdruimte is merkbaar verbeterd. Winst is er beslist ook bij het bagagevolume. Dat bedraagt nu 351 liter, terwijl dat voorheen 280 liter was. De uitvoeringen zonder het Beats-geluidssysteem kennen een vloerplaat die op twee hoogtes kan worden vergrendeld. Daaronder zit nog een grote ronde bak eventueel voor het reservewiel, dat in de meeste gevallen niet wordt geleverd. En daarmee zijn de bagagemogelijkheden voor een dergelijk compacte auto zeer uitgebreid.

Motoren

Motorisch heeft Volkswagen een flinke reeks voor de Polo gereed staan. De 1.6 TDI mag voor Nederland qua belang worden vergeten. Daarom ook dat er maar één variant met 95 pk wordt aangeboden. Van het grootste belang zijn de 1 liter driecilinders. Die beginnen zonder turbo in varianten met 65 en 75 pk. Toch vormen deze twee niet het broodje van de bakker volgens de importeur. De Nederlandse koper gaat vooral voor de 95 pk sterke 1 liter TSI met turbo. Een voldoende soepele motor die voor prima prestaties zorgt mede dankzij het koppel van 175 Nm over een breed toerengebied van 2.000 tot 3.500 tr/min. Standaard wordt deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Met strakke, voldoende korte schakelwegen laat de Polo zich probleemloos door druk stadsverkeer loodsen. Tegen meerprijs biedt Volkswagen op alle varianten vanaf 95 pk een 7-traps DSG automaat, behalve op de nieuwe Polo GTI die het met zes verzetten moet stellen. De DSG-bak voegt het nodige extra comfort toe en functioneert uitstekend. De gebruiker kan kiezen uit twee schakelprogramma’s voor meer rust of juist meer sportiviteit. In dat laatste geval houdt de software de motor op een hoger toerental. Het verschil in brandstofverbruik tussen handbak en DSG is verwaarloosbaar. Datzelfde geldt voor de prestaties. In 10,8 seconden sprint de Polo naar de 100 km/h en haalt een top van 187 km/h. De 1 liter TSI bestaat er ook met 115 pk en 200 Nm aan koppel. Heel erg nodig heeft de Polo die extra pit niet.

Wielbasis

Het rijden in de Polo gaat goedmoedig en vertrouwd. Het onderstel zorgt door de langere wielbasis, de grotere spoorbreedte en het lagere gewicht voor een uitstekend comfortniveau. Dat is immers ook wat de koper verwacht. Volkswagen biedt een optionele mogelijkheid waarbij de demping elektronisch kan worden aangepast in drie standen, zodat ook een meer stugge afstemming mogelijk is. De gemiddelde koper zal dat echter niet nodig vinden. Qua besturing zijn er geen klachten, wat de Polo tot een B-segmenter maakt die precies biedt wat de koper verwacht. Net als bij de vorige generaties.

Elektronica

De elektronische mogelijkheden variëren met het uitrustingsniveau. De basis Trendline wordt onder meer al voorzien van een afstandswaarschuwingssysteem inclusief noodremsysteem voor stadsverkeer met voetgangerherkenning. Bij de Comfortline komt daar naast zaken als airconditioning, boordcomputer, middenarmsteun, stuurwiel met knoppen en hoogteverstelling op de stoelen ook automatische afstandsregeling op de cruise control bij (vanaf 90 pk). De Highline gooit vermoeidheidsherkenning in de strijd. Andere noviteiten bestreffen Lane Assist met dodehoekherkenning, Rear Traffic Alert en een semi-automatisch inparkeersysteem. Een leuke optie op alle versies is het zogenaamde Active Info Dislay. Dit is al bekend van diverse andere producten uit de Volkswagen Groep, maar werd nog niet eerder op een dergelijk compacte auto geleverd. De analoge klokken worden voor 361 euro vervangen door een volledig digitaal scherm dat op verschillende manieren kan worden ingedeeld. Onder andere kan het volledig dashboard al navigatiescherm dienen, met onderin de snelheidsvermelding.

Prijzen

Eind oktober staat de nieuwe Polo bij de dealer vanaf 15.550 euro voor de 65 pk Trendline. De Comfortline begint als 75 pk bij 17.890 euro, maar de meeste kopers zullen gaan voor de 1.0 TSI van 95 pk die als Comfortline 18.990 euro kost. Dezelfde auto met 7-traps DSG kost 20.790 euro. De Highline start bij 19.920 euro ook met 95 pk. De 200 pk sterke Polo GTI met 2 liter motor en 6-traps DSG kost vervolgens 29.590 euro en verschijnt volgend jaar ook met een handbak. De diesel begint bij 20.290 euro en er is nog een 90 pk 1.0 TGI op aardgas vanaf 17.390 euro. Kijk voor alle mogelijkheden op onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Nieuwe Volkswagen Polo vooral groter en lichter
rammel bij gebruik airco wordt als producteigenschap gegeven van 7 traps dsg....is nieuwe auto en vw wealer laat het dus hierbij. In linkerkoplamp zit vaker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5