Wat een indrukwekkende auto. Zeker aan deze Sports Tourer van de nieuwe Opel Insignia lijkt geen einde te komen. Op een dikke centimeter na haalt dit nieuwe model de 5 meter lengte. En die lengte wordt door het ontwerp van de auto nog eens extra benadrukt.
Dakrand
Het front ligt laag en komt breed over. De belijning op de flanken richt alle aandacht op de achtersteven. Dat doet de schouderlijn ter hoogte van portiergrepen eveneens, maar ook de ten opzichte van de vorige Insignia omgedraaide vleugel op de flanken. Andere sterke lijnen vormen de aluminium dakrails en de chromen lijsten die de portierruiten markeren. Die volgt aan de achterkant echter niet de ruitlijn, maar loopt met de dakrand door tot de achterlichten. En juist dat kenmerk maakt deze Sports Tourer anders dan iedere andere stationwagon in dit segment. Brede, driedimensionale achterlichten met LED-techniek, een forse achterklep en fraai in de bumper opgenomen uitlaatmonden doen de rest.
20 inch
Dit exemplaar is een zogenaamde Business Executive die speciaal op de zakelijke rijder is afgestemd. Standaard rolt deze auto op 17 inch lichtmetalen wielen, maar onder dit exemplaar liggen 20 inch zogenaamde Iconic wielen. Deze dragen beslist bij aan het imposante uiterlijk van de Insignia en blijken gelukkig geen dissonant bij het rijcomfort. Bijdragen doen ook de OPC-line voor- en achterbumper die onderdeel uitmaken van het Business Executive introductiepakket. Afhankelijk van de uitrusting is een met de voet te openen achterklep standaard of optioneel. In het donker projecteert de auto een afbeelding van zichzelf op het wegdek precies daar waar de voet onder de achterbumper geplaatst moet worden. De klep kan overigens ook door twee keer drukken op de afstandsbediening worden geopend.
Bagageruimte
Gezien het formaat van de Insignia Sports Tourer zijn de verwachtingen over de ruimte in het interieur hoog gespannen. De auto heeft onder de rolhoes, die handig tijdens het inladen in een hogere stand kan worden gezet, een minimaal volume van 532 liter. De achterbank kan in twee delen plat door aan de hendels in de bagageruimte te trekken en dan groeit het volume door tot 1.638 liter. Een prima ruimte, maar tegelijk een tegenvaller. Er zijn meerdere concurrerende stationwagons die meer ruimte bieden. Een verklaring hiervoor kan worden gevonden in de zijruiten die wat gespierd naar binnen buigen. Een keuze die Opel bij het opstellen van de eisen klaarblijkelijk heeft gemaakt. Het zal geen negatieve invloed hebben op het verkoopresultaat.
AGR-stoelen
Ruimte voor de passagiers is er volop. Voorin worden de gebruikers verwend op de zogenaamde AGR-stoelen die een nog betere ondersteuning bieden dan het standaard meubilair. Ze zijn in alle richtingen elektrisch verstelbaar, maar de meerprijs is fors met 3.195 euro. De voorkant van de zitting kan worden verschoven om ongeacht de lengte de bovenbenen optimaal te ondersteunen. De ruimte op de achterbank is meer dan prima. Zelfs bij het optionele schuifdak zitten mensen met een lengte van boven de 1,80 meter niet met de kruin tegen het plafond.
Head-up
De inrichting maakt een complete, maar daardoor ook een beetje drukke indruk. De middenconsole zorgt voor rust door een bescheiden aantal bedieningsknoppen. Veel elementen worden op het centrale scherm bediend. Opel heeft boven de spiegel ook nog een aantal knoppen die wellicht wat toelichting vragen. OnStar is natuurlijk van de partij, de dienst van het merk waarmee hulp kan worden ingeroepen. Door simpel op de knop te drukken maakt de auto via GSM verbinding met de helpdesk. Een medewerker staat de berijder in de eigen taal te woord en zoekt bijvoorbeeld een restaurant, een winkel, parkeergarage en programmeert deze naar wens in op het navigatiesysteem. Ook technische vragen over de auto kunnen worden gesteld. Daarnaast zit een knop om telefoons en tablets aan te melden op Wifi. Tot zeven apparaten kunnen worden gekoppeld. De head-up display projecteert de belangrijkste informatie op de voorruit en daardoor wordt het reguliere instrumentarium enigszins overbodig.
Reiswagen
Motorisch biedt Opel in de Insignia Sports Tourer diverse mogelijkheden. Benzinerijders krijgen de 1,5 liter turbo voorgeschoteld goed voor 140 of 165 pk. De 2 liter Turbo met automaat en 4x4 is meteen enorm duur en zal in Nederland nauwelijks worden verkocht. Het dieselprogramma bestaat uit de 1,6 liter met 110 of 136 pk en de 2 liter goed voor 170 pk. Die laatste, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, ligt in het vooronder van dit testexemplaar. Gelukkig is de motor ook verkrijgbaar met een automaat, want daar vraagt de Insignia echt om. De dikke diesel maakt de Insignia tot een heerlijke reiswagen om comfortabel lange afstanden mee af te leggen. In het interieur is het netjes stil en eenmaal op de snelweg is de motor al helemaal niet te horen. De auto accelereert in 8,9 seconden naar de 100 km/h en topt op 233 km/h. Flinke cijfers die doen vermoeden dat de auto ook prima vooruit komt met de 136 pk 1.6 CDTi. Het brandstofverbruik van de 2 liter komt in de praktijk uit op 1 op 14 en dat moet met een rustige rechter voet beslist beter kunnen.
Prijzen
Opel levert de Insignia Sports Tourer in twee uirustingsvarianten, de Online Edition en de Innovation. Speciaal voor de zakelijke markt is er de Business Executive met een specifieke uitrusting en scherpe prijsstelling. De 1.5 Online Edition start bij 34.945 euro en dat betekent dat de Sports Tourer ten opzichte van de Grand Sport 1.300 euro extra kost. Het dieselprogramma begint bij 36.145 voor de 110 pk 1.6 CDTi. De meerprijs voor de 136 pk bedraagt slechts duizend euro. De volgende stap is de 2.0 CDTi vanaf 40.540 euro. Als Business Executive start de Sport Tourer bij 35.795 euro en het dieselaanbod vangt aan bij 36.995 euro. Deze 2.0 CDTi komt op 40.995 euro. Onze leasevergelijker gaat verder in op de exacte specificaties en mogelijkheden.
Schrijf een review