Wat ooit begon met één sedanmodel met een weinig aansprekende, basale vormgeving is uitgegroeid tot een merk met een brede keuze binnen een zeer bescheiden prijsrange. Toen Dacia de eerste Sandero lanceerde, verscheen daarvan snel een Stepway-variant. Zo'n uitvoering heeft wat trekjes van een crossover. Staat hoger op de wielen, is voorzien van stoere dakrails en heeft contrastranden op de bumpers, langs de wielranden en over de dorpels. Deze formule wordt naast de Sandero inmiddels ook toegepast op de Lodgy en Dokker, terwijl de Logan MCV achterbleef. Maar Dacia maakt nu het Stepway-programma compleet met juist de Logan MCV.
Lang gewacht
Een ruime stationwagon met een stoere uitstraling, dat is een goede combinatie. Bovendien zorgen de typische Stepway-elementen ervoor dat de Logan MCV beter passende verhoudingen heeft gekregen. We mogen niet vergeten dat de auto maar liefst 4,5 meter lang is, dat is even veel als een D-segment stationwagon uit de jaren tachtig/negentig. Die lengte maakt de Logan niet noodzakelijk elegant en daarom staan de hogere stand en de toegevoegde accessoires de Logan perfect. Dacia verkoopt de Sandero zelfs het meest in de Stepway-variant, zodat de Logan MCV Stepway ook een flink succes kan worden voorspeld. Waarom heeft Dacia er eigenlijk zo lang mee gewacht?
Oranje
In Nederland presenteert de importeur deze auto als zogenaamde Série Limitée Stepway, maar op het moment dat deze reeks uitverkocht is, wordt de Logan MCV Stepway gewoon aan het normale programma toegevoegd. Deze speciale editie beschikt over enkele specifieke elementen in het interieur en dan gaat het vooral om oranje accenten. Die kleur is namelijk te vinden rond de ventilatieroosters, rond de middenconsole en bij de stiksels en naamvermelding op het meubilair. Wie niet zo van oranje is, de auto kan ook zonder worden geleverd.
Het interieur is door de forse lengte ruim van opzet. De Logan staat dan wel op een B-segment platform, door zijn serieuze afmetingen biedt geen enkel ander model in het B-segment zoveel ruimte. Voorin is er genoeg plek. Wel zijn de zittingen aan de korte kant en is de zijdelingse ondersteuning van de rugleuningen voor verbetering vatbaar. Op de achterbank biedt juist de Logan MCV genoeg hoofdruimte, terwijl de beenruimte wederom voor een auto in het B-segment keurig voldoet. Maar daarachter heeft de gebruiker te maken met een puist bagageruimte. Veel grotere en duurdere stationwagons laat de Logan MCV achter zich met 573 liter onder de rolhoes tot maar liefst 1518 liter als de bank wordt neergeklapt. Natuurlijk heeft de Logan MCV Stepway al deze eigenschappen van de normale versie overgenomen.
Opties
Dat Dacia een budgetmerk is, valt steeds minder af te leiden aan de details. Elektrische ruitbediening voor en achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, cruise control, een multimediasysteem met Bluetooth en Media Nav-navigatie alsmede audio en ook airco, het is allemaal van de partij of optioneel mogelijk. Wie voor opties gaat, zal merken dat ook die meerprijzen uitermate gunstig liggen. No-nonsense met flair, zo kan de Dacia Logan MCV Stepway het best worden beschreven.
Turbomotor
Motorisch maakt Dacia gebruik van de modernste technieken die beschikbaar zijn binnen Renault. Voorin ligt namelijk de 0.9-liter driecilinder met turbo die een vermogen levert van 90 pk. Dat is de instapmotor, maar ook meteen de enige benzinemotor in het aanbod. Met een koppel van 140 Nm bij 2.250 tr/min komt de krachtbron meteen bij wegrijden vlot over. Op de achtergrond klinkt het sympathieke geluid van een driecilinder en weldra springt de turbo bij om de acceleratie vlot in 11,6 seconden te laten verlopen. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. Het gemiddelde brandstofverbruik is keurig met ongeveer 1 op 14,5, dus ook op dat vlak is de Logan MCV een budgetauto. Rijdend met deze Dacia vraagt de bestuurder zich meer en meer af waar alle moderne rimram toch voor nodig is. Alles functioneert naar behoren, het onderstel is prettig comfortabel afgeveerd, eigenlijk op het ideale niveau dat de Franse merken inmiddels vergeten lijken te zijn. Dus wat heeft men nog meer nodig? Een dieselmotor? Ja, die is beschikbaar. Een automaat dan? Ook daarin kan Dacia voorzien met de gerobotiseerde vijfbak. Geen toonbeeld van souplesse, maar wie een beetje de nukken van de techniek leert kennen, kan er prettig en comfortabel mee overweg.
Prijzen
Dacia levert de Logan MCV vanaf 12.680 euro in de Ambiance versie op LPG, de basis op de Nederlandse markt. Die versie heeft bijvoorbeeld standaard al Stop & Start. De Lauréate staat op het volgende niveau voor 14.180 euro. De versies alleen op benzine kosten 500 euro meer. Een verschil in BPM omdat LPG een schonere brandstof is en via een lagere CO2-uitstoot minder wordt belast. De Stepway kent niet de Bi-Fuel mogelijkheid en komt op 16.880 euro. De meerprijs voor de automaat op de Lauréate en Stepway bedraagt slechts 500 euro en dat is een koopje. Tot slot levert Dacia de MCV ook met de 90 pk diesel (dCi) in de varianten Lauréate en Stepway. Die laatste komt op 19.480 euro en is meteen de duurste uit de reeks. De specificaties en exacte prijzen vindt u in de leasevergelijker.
Schrijf een review