De knalrode Hyundai I30 Wagon is een 1.4-liter turbo met automaat. Niet direct een uitvoering die op zoek naar een middenklasse stationwagon bovenaan de lijst staat. Maar vanuit meerdere opzichten verdient de auto deze plaats beslist wel.
Breed inzetbaar
Sinds de introductie van de eerste generatie richt Hyundai de i30 op de Europese koper. Het model werd voor ons werelddeel ontwikkeld en wordt ook hier gebouwd. Dat betekent dat het merk voor alle eigenschappen de Europese klant in het oog heeft gehad. Dat houdt ook in dat de i30 met vrijwel alle Europese concurrenten kan wedijveren.
De carrosserie van de i30 Wagon meet 4,59 meter in lengte en dat komt neer op een toename van maar liefst 25 centimeter ten opzichte van de hatchback. Het merk houdt wel dezelfde wielbasis aan. Dat betekent dat op de achterbank wel iets meer hoofdruimte wordt geboden vanwege het verder doorgetrokken dak, maar dat de beenruimte identiek blijft aan de vijfdeurs. Dat is overigens niet bezwaarlijk, de auto biedt keurig de ruimte voor achterpassagiers. De grote winst zit vooral in het bagagevolume. Dat is onder de rolhoes al 602 liter (hatchback 384 liter). Als de bank wordt neergeklapt groeit dit naar een forse 1.650 liter waardoor Hyundai een van de ruimste wagons in dit segment aanbiedt. De laadruimte is keurig afgewerkt, volledig bekleed en voorzien van vakken in de vloer. Alle voorwaarden van een zakelijke, breed inzetbare gezinswagen zijn hierdoor aanwezig.
In balans
Hyundai kiest bij deze generatie i30 voor een zeer Europees geïnspireerde uitstraling. Dat is zeker ook bij de Wagon het geval. De vergelijking met de Peugeot 308 kwam bij de hatchback al naar boven. Dat is bij de Wagon ook weer zo. De auto beschikt over een zeer laag geplaatste grille. De belijning in het front en de vorm van de koplampen versterken dit effect. Door chromen details als de portiergrepen en de omlijsting van de zijruiten alsmede de aluminiumkleurige dakrails krijgt de auto een complete en goed doordachte uitstraling. De meest complete uitrustingsvariant is deze Premium die onder meer staat op 16-inch lichtmetalen wielen met 205/55 banden. Dankzij het flinke formaat van de auto tonen deze wielen zeker niet te groot. Al bij al oogt de i30 Wagon in balans, nog beter dan de hatchback.
Viercilinder
Naast de overtuigende binnenruimte, verrast de i30 Wagon nog meer met zijn aandrijflijn. Het overgrote deel van de verkopen bestaat uit de 1.0-liter driecilinder turbo met handbak, maar gezien de bescheiden meerprijs valt de viercilinder 1.4-liter met turbo zeker te overwegen. De motor levert met 140 pk een flink hoger vermogen, maar overtuigt nog meer met een koppel van 242 Nm. Samen met de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling biedt de motor sportiviteit naast comfort. De prestaties zijn lekker vlot met een acceleratie naar 100 km/h in 9,2 seconden en een top van 203 km/h. Ook even passeren, of snel uitwijken, het gaat allemaal behoorlijk moeiteloos. Daarin zit het grote verschil met de driecilinder die hiervoor aanzienlijk harder moet werken. Natuurlijk verbruikt deze motor meer dan zijn driecilinder evenknie, maar een gemiddelde van ruim 1 op 14 stemt zeer tot tevredenheid.
Comfort
Omdat Hyundai de i30 voor en in Europa heeft ontwikkeld, weet het model ook de handen op elkaar te krijgen waar het gaat om het weggedrag. De afstemming van het onderstel is helemaal in de prik voor de doelgroep die deze auto koopt. Op lange ritten, maar ook op oneffenheden weet de ophanging prima te presteren. Het algehele comfort is uitstekend, terwijl de auto op wat sportiever gereden trajecten keurig in balans blijft. De koets helt niet overdreven over en de besturing blijft tot flinke snelheden trefzeker en direct. De Hyundai I30 Wagon met de 1.4-liter turbomotor wint snel zieltjes door zijn prestaties en souplesse.
Prijzen
Het leveringsprogramma van de Wagon loopt in de pas met de hatchback. De 1.0-liter begint bij 21.995 euro en dat betekent een meerprijs van 1.500 euro. De 1.4-liter turbo begint bij 26.995 euro in het uitrustingsniveau Comfort. Bij de 1.0-liter kost die Comfort-versie 25.995 euro, zodat de meerprijs voor de viercilinder slechts 1.000 euro bedraagt. Daarnaast brengt Hyundai de meerprijs voor de Wagon bij de 1.4 T-GDI terug tot slechts 500 euro. De automaat vergt een extra uitgave van 3.000 euro, zodat de Premium met DCT op 32.495 euro komt. Deze versie kan ook nog worden geleverd met een panoramisch schuifdak en dan neemt de prijs ineens toe tot 34.995 euro. Maar dat bedrag is dan inclusief 17-inch wielen, in plaats van de op dit exemplaar aanwezige 16-inch exemplaren. De i30 Wagon is er ook met een 1.6-liter diesel vanaf 29.495 euro (Comfort). In onze leasevergelijker staan de exacte specificaties en bedragen.
Schrijf een review