Sportieve diesel in Renault Mégane GT

Vierwielbesturing standaard

Wachtend op de komst van de bij voorbaat hoog gewaarde nieuwe Mégane R.S. breidt Renault het programma van zijn middenklasser uit met de dCi 165 GT, of liever de meest sportieve telg met een dieselmotor.

Niet alleen de R.S.-modellen ondergaan een behandeling van Renault Sport, ook de GT-types binnen de verschillende Renault-modellen passeren via dezelfde afdeling. Dat betekent dat de GT-versies tot de subtop onder de sportieve modellen behoren.

Motor

Nu was al vanaf de introductie van de vierde generatie Mégane begin vorig jaar de TCe 205 GT verkrijgbaar. Een snelle variant met een 205 pk sterke 1.6-liter benzinemotor met turbo. Juist deze auto krijgt nu gezelschap van een dieselbroer. Die heeft in het vooronder de bekende 1.6-liter diesel met twee turbo's. Dezelfde motor is in bijna vergelijkbare vorm ook te vinden in de Talisman en Espace. De krachtbron is goed voor een vermogen van 163 pk en levert een flink koppel van 380 Nm bij 1.750 tr/min. Deze cijfers verraden al meteen de enorme souplesse die de motor tentoonspreidt. Ook als er niet het uiterste wordt gevraagd, gedraagt deze Mégane zich uitermate sportief. Een GT waardig. Net zoals de benzine-Mégane GT wordt ook de dieselversie gekoppeld aan een EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling. Waar de TCe 205 zeven overbrengingen telt, moet de versie die in de diesel wordt geleverd het met zes verzetten doen. De bak kent twee schakelprogramma's; normaal en sportief en in dat laatste geval worden de maximale prestaties neergezet. Dat betekent een top van 214 km/h en een acceleratie naar 100 km/h in 8,8 seconden. Prima prestaties, maar het is vooral de overvloed aan souplesse over een zeer groot toerenbereik die voor de Mégane dCi 165 spreekt.

Bij Renault Sport is er nadrukkelijk gekeken naar het motorgeluid dat krachtig en voornaam klinkt en de typisch dieselroffel mist. Mede daardoor gaat een diesel prima samen met de sportieve genen van een GT. Bovendien springt de auto lekker zuinig met de brandstof om, want een gemiddelde van 1 op 14,9 blijkt in de praktijk haalbaar, alhoewel volgens de officiële cijfers 1 op 21,4 gehaald moet kunnen worden.

Vierwielbesturing

Bij de GT-uitvoering hoort vanzelf vierwielbesturing. Renault zet deze techniek in het eigen programma breed in. Ook de Espace en Talisman kunnen ermee worden uitgerust. Bij deze sportieve versie is het standaard. Bij lage snelheden sturen de achterwielen in een tegengestelde hoek in vergelijking met de voorwielen. Daardoor kan compacter worden gekeerd op de weg, gemakkelijker worden ingeparkeerd en krappe bochten en rotondes als kinderspel worden genomen. Bij wat hogere snelheden sturen de achterwielen tot een paar graden met de voorwielen mee en dat levert met name bij uitwijken en snelle passeermanoeuvres voordelen op in de stabiliteit. Daardoor laat de Mégane GT een scherper rijgedrag toe met behoud van de trefzekerheid. Sommigen zullen het in het begin wennen vinden, maar op de lange duur biedt het absoluut voordelen. Al bij al biedt de Mégane GT een relaxed sportief rijgedrag. Via het centrale scherm kan dit nog worden beïnvloed door bijvoorbeeld voor de Sport-stand te kiezen waardoor de auto actiever reageert op bewegingen van het gaspedaal en de besturing.

Tweekleurig

Bij een sportief rijgedrag en dito prestaties horen natuurlijk ook optische kenmerken. Standaard rolt de Mégane GT op 17-inch lichtmetalen wielen met bandenmaat 225/45. De wielen worden mooi tweekleurig afgewerkt. Op de achterklep en de twee zwarte details op de voorschermen staat Renault Sport te lezen, terwijl onder het logo in de grille de letters GT te vinden zijn. Bij deze uitvoering hoort ook een specifieke grille en rooster in de voorbumper. Verder wijkt de bumper sowieso af van vorm en heeft aan de randen extra openingen om de remmen te koelen. Hier en daar draagt de auto donkergrijze details zoals de spiegelkappen en de randen in bumpers. Ook de uitlaten in de achterbumper worden hiermee omlijst.

Interieur

In het interieur gaat de sportieve toonzetting vrolijk verder. Allereerst met de stoelen die een nog betere zijdelingse ondersteuning bieden dan het standaardmeubilair in de Mégane. De rugleuning van de bestuurder is zelfs voorzien van lendensteunverstelling. Blauwe accenten sieren de binnenkant, zowel stiksels als accentstrips. Gelukkig kiest Renault bij dit type niet voor een sombere, zwarte hemelbekleding, maar is deze gewoon wit. Dat zorgt weer voor meer licht. Het mooi compacte stuur heeft een dikke rand die met leer is bekleed. Onderin staat een GT-vermelding op een blauwe ondergrond en op de spaken zitten diverse bedieningselementen. Het instrumentarium is gedeeltelijk digitaal. Dat geldt sowieso voor de weergave van snelheid en toerental. Afhankelijk van de gekozen instelling wijzigt de indeling van beide instrumenten. Ook de achtergrondkleur past zich aan. Op de middenconsole zit een groot, staand beeldscherm voor navigatie, audio, communicatie, klimaat en tal in instellingen van de auto zelf. Hierdoor heeft de Mégane een bescheiden aantal knoppen en dat zorgt weer voor rust in het interieur. Alhoewel de Mégane geen trendsetter is, blijkt de binnenruimte voor vier passagiers en hun bagage voldoende. Overigens is de GT-uitvoering ook verkrijgbaar op de Mégane Estate die een langere wielbasis en veel meer bagageruimte biedt.

Prijs/uitrusting

De Mégane GT dCi 165 kost 36.190 euro als hatchback en 37.190 euro als Estate. Renault kan daarmee de concurrentie volledig aan. Zeker omdat de auto standaard een automaat heeft en de uitrusting zeer compleet is. De Mégane GT met benzinemotor kost overigens 33.190 euro en 34.190 euro als Estate. Er is al een Mégane vanaf 21.390 euro. Kijk voor de prijzen en uitrustingsdetails in onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Hij staat in ieder geval beter op z'n 'poten' dan de Peugeot 508...

Voor de rest voor de verplichte velden: N.V.T.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

geen

Minpunten

geen
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
De megane coupe gt is een uitermate mooie snelle wagen met een geweldige wegligging. Hij is zowel snel als rustig te rijden. Rondom een heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Ik heb een Megane 3 cc privilege, het is een prachtige wagen en voldoet aan al mijn verwachtingen maar de raamrubbers zijn een ramp!! Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Dit is een vervolg op mijn vorige review van 25 december 2011. De auto is nu bijna 26 maanden oud, hij heeft inmiddels alweer meerdere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Hallo, Ik heb deze Megane aangekocht 8 april 2010 en momenteel een 35.000km gereden.Gekozen voor een diesel cdi 85 pk met een 5 versnellingsbak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Zie mijn mening in eerdere review, ik ben absoluut niet positiever geworden. Maar naar aanleiding van een klacht over het motorgeluid heeft de garage de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Ik heb veel reviews gelezen over deze auto en ook heb ik bijna alle tests uit binnen en buitenland gezien en gelezen. Wij hebben gekozen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
De kwaliteit is zeer slecht. Ik hebdde auto gekocht voor hij in de showroom stond, zo uit de folder dus. Dit deed ik omdat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Bezit deze auto sinds mei 2011, de auto bevalt totaal niet. Is zeer gevoelig voor wind, heeft een veel te hoog geluidsnivo (laat staan met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
mooie degelijke auto rijd mooi soepel, goede rij eigenschappen!! Goede service vd dealer. Tweede hans gekocht al ruim.5000 km.in 4 mnd tot nu toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
in het begin was ik blij goede auto echter na een paar weken wat trilt die auto in de stoelen naar de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Renault Megane (5 deurs) d.d. Maart 2011 mij ervaring met Renault Megane (5 deurs) het is een auto wat in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Sinds Februari 2010 in het bezit van de Megane 2.0 CVT. Auto bevalt prima al was deze na het monteren van de trekhaak een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Wij hebben sinds 2 maanden een Renault Megane Estate 1.4 TCE Bose uitvoering. OP dit moment hebben wij er ongeveer 3000 km mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Ik ben zeer te vrede over de Megane, 1,6 / 100pk. benzine ( bj. 10-2009) echter kwam ik uit een diesel (clio) dus miste ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
het is een auto van een stuk stront eerste maand niks aan de hand maar toen eerst de brandstof pomp tot de elc ramen toen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Ik rij nu mijn 3e Renault en mijn 2e Megané en ik ben zeer tevreden met deze strakke Estate.Veel beter dan de vorige uitvoering1De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Auto trilt nog steeds en het wordt er niet beter op. Beste Dick (213.10.201.?). Mail me even op janr1007@hotmail.com. Ben benieuwd naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Een fraaie en comfortabele auto om in te rijden. Wel wat veel motorgeluid bij 120 km/u en hoger. Degelijkheid is belabberd (mijn eerste en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Na een BMW 118I.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Rijd vanaf 1984 RENAULT en deze Estate is de slechtste ervaring in al die jaren. De trillingen in de auto zijn door dealer aanvankelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Vanaf februari 2010 in bezit. Vanaf dag 1 trillingen in stoel en chassis. Dealer nam klacht aanvankelijk serieus. Bandenwissel, uitlijnen, balanceren op de auto. Geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Eind september 2009 nieuwe Megane estate 1.5 dci 90pk gekregen. Na bijna 1 jaar 50.000 km op de klok. Als de auto rijdt, is ie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Nu bijna 3 maanden in het bezet van een Megane Estate TCE130. Bevalt erg goed, enigste wat me tegenvalt is rumoer van de banden op bepaalde.. Lees volledige review.
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Wat een maandagmorgen monster is deze wagen. 2,5 jaar geleden nieuw aangeschaft en hij staat doorgaans meer bij de garage dan dat ik er in rij. Even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Ik heb sinds een paar maanden de megane estate 130 TCE Hij bevalt prima . Alleen bij het opschakelen en dan wel in het toeren gebied 2000-2500 hoor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Heb bijna 20 jaar verschillende Citroen gereden nooit grote problemen gehad...rij nu een half jaar een renault megane , naar 4 maanden bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Ik heb sinds januari 2010 een megane estate met 1.6/110pk motor. Is meer dan voldoende in Nederland. Veel goede reacties over het uiterlijk van de.. Lees volledige review.
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Ik heb nu ruim 2 maanden deze auto en hij rijdt voortreffelijk. Hij is zuinig (5.5 l/100km), stil en mooi. Radio is prima en heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
ik rijd al 2 jaar eem megane 1.9 dci privilege de luxe nu 210000 km op de teller gekocht met 140000 km zonder onkosten en problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve diesel in Renault Mégane GT
Ik rij nu twee weken in de Dynamique 1.9 dci estate. De eerste keer dat ik Renault rij. Tot nu toe een fijne en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5