Niet alleen de R.S.-modellen ondergaan een behandeling van Renault Sport, ook de GT-types binnen de verschillende Renault-modellen passeren via dezelfde afdeling. Dat betekent dat de GT-versies tot de subtop onder de sportieve modellen behoren.
Motor
Nu was al vanaf de introductie van de vierde generatie Mégane begin vorig jaar de TCe 205 GT verkrijgbaar. Een snelle variant met een 205 pk sterke 1.6-liter benzinemotor met turbo. Juist deze auto krijgt nu gezelschap van een dieselbroer. Die heeft in het vooronder de bekende 1.6-liter diesel met twee turbo's. Dezelfde motor is in bijna vergelijkbare vorm ook te vinden in de Talisman en Espace. De krachtbron is goed voor een vermogen van 163 pk en levert een flink koppel van 380 Nm bij 1.750 tr/min. Deze cijfers verraden al meteen de enorme souplesse die de motor tentoonspreidt. Ook als er niet het uiterste wordt gevraagd, gedraagt deze Mégane zich uitermate sportief. Een GT waardig. Net zoals de benzine-Mégane GT wordt ook de dieselversie gekoppeld aan een EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling. Waar de TCe 205 zeven overbrengingen telt, moet de versie die in de diesel wordt geleverd het met zes verzetten doen. De bak kent twee schakelprogramma's; normaal en sportief en in dat laatste geval worden de maximale prestaties neergezet. Dat betekent een top van 214 km/h en een acceleratie naar 100 km/h in 8,8 seconden. Prima prestaties, maar het is vooral de overvloed aan souplesse over een zeer groot toerenbereik die voor de Mégane dCi 165 spreekt.
Bij Renault Sport is er nadrukkelijk gekeken naar het motorgeluid dat krachtig en voornaam klinkt en de typisch dieselroffel mist. Mede daardoor gaat een diesel prima samen met de sportieve genen van een GT. Bovendien springt de auto lekker zuinig met de brandstof om, want een gemiddelde van 1 op 14,9 blijkt in de praktijk haalbaar, alhoewel volgens de officiële cijfers 1 op 21,4 gehaald moet kunnen worden.
Vierwielbesturing
Bij de GT-uitvoering hoort vanzelf vierwielbesturing. Renault zet deze techniek in het eigen programma breed in. Ook de Espace en Talisman kunnen ermee worden uitgerust. Bij deze sportieve versie is het standaard. Bij lage snelheden sturen de achterwielen in een tegengestelde hoek in vergelijking met de voorwielen. Daardoor kan compacter worden gekeerd op de weg, gemakkelijker worden ingeparkeerd en krappe bochten en rotondes als kinderspel worden genomen. Bij wat hogere snelheden sturen de achterwielen tot een paar graden met de voorwielen mee en dat levert met name bij uitwijken en snelle passeermanoeuvres voordelen op in de stabiliteit. Daardoor laat de Mégane GT een scherper rijgedrag toe met behoud van de trefzekerheid. Sommigen zullen het in het begin wennen vinden, maar op de lange duur biedt het absoluut voordelen. Al bij al biedt de Mégane GT een relaxed sportief rijgedrag. Via het centrale scherm kan dit nog worden beïnvloed door bijvoorbeeld voor de Sport-stand te kiezen waardoor de auto actiever reageert op bewegingen van het gaspedaal en de besturing.
Tweekleurig
Bij een sportief rijgedrag en dito prestaties horen natuurlijk ook optische kenmerken. Standaard rolt de Mégane GT op 17-inch lichtmetalen wielen met bandenmaat 225/45. De wielen worden mooi tweekleurig afgewerkt. Op de achterklep en de twee zwarte details op de voorschermen staat Renault Sport te lezen, terwijl onder het logo in de grille de letters GT te vinden zijn. Bij deze uitvoering hoort ook een specifieke grille en rooster in de voorbumper. Verder wijkt de bumper sowieso af van vorm en heeft aan de randen extra openingen om de remmen te koelen. Hier en daar draagt de auto donkergrijze details zoals de spiegelkappen en de randen in bumpers. Ook de uitlaten in de achterbumper worden hiermee omlijst.
Interieur
In het interieur gaat de sportieve toonzetting vrolijk verder. Allereerst met de stoelen die een nog betere zijdelingse ondersteuning bieden dan het standaardmeubilair in de Mégane. De rugleuning van de bestuurder is zelfs voorzien van lendensteunverstelling. Blauwe accenten sieren de binnenkant, zowel stiksels als accentstrips. Gelukkig kiest Renault bij dit type niet voor een sombere, zwarte hemelbekleding, maar is deze gewoon wit. Dat zorgt weer voor meer licht. Het mooi compacte stuur heeft een dikke rand die met leer is bekleed. Onderin staat een GT-vermelding op een blauwe ondergrond en op de spaken zitten diverse bedieningselementen. Het instrumentarium is gedeeltelijk digitaal. Dat geldt sowieso voor de weergave van snelheid en toerental. Afhankelijk van de gekozen instelling wijzigt de indeling van beide instrumenten. Ook de achtergrondkleur past zich aan. Op de middenconsole zit een groot, staand beeldscherm voor navigatie, audio, communicatie, klimaat en tal in instellingen van de auto zelf. Hierdoor heeft de Mégane een bescheiden aantal knoppen en dat zorgt weer voor rust in het interieur. Alhoewel de Mégane geen trendsetter is, blijkt de binnenruimte voor vier passagiers en hun bagage voldoende. Overigens is de GT-uitvoering ook verkrijgbaar op de Mégane Estate die een langere wielbasis en veel meer bagageruimte biedt.
Prijs/uitrusting
De Mégane GT dCi 165 kost 36.190 euro als hatchback en 37.190 euro als Estate. Renault kan daarmee de concurrentie volledig aan. Zeker omdat de auto standaard een automaat heeft en de uitrusting zeer compleet is. De Mégane GT met benzinemotor kost overigens 33.190 euro en 34.190 euro als Estate. Er is al een Mégane vanaf 21.390 euro. Kijk voor de prijzen en uitrustingsdetails in onze leasevergelijker.
Schrijf een review