Mazda CX-5 zet eigen traditie voort

Uiterlijk verfijnd aangescherpt

Het Japanse Mazda vaart zijn eigen koers en zet die ook onverdroten voort. Waarom afwijken van een succesformule zoals bij de CX-5? De nieuwe, tweede oplage volgt wel alle trends in autoland met betrekking tot elektronische voorzieningen, dat blijkt tijdens onze kennismaking.

Mazda heeft de laatste jaren een prachtige lijn opgezet. Want of we nu te maken hebben met een traditionele sedan, hatchback of een van de SUV's, de huidige Mazda's zien er prachtig vormgegeven uit, dragen fraaie details, terwijl de interieurs het hele merk een heel eind in de richting van 'premium' brengen. Op dat alles maakt de nieuwe CX-5 beslist geen uitzondering.

Identiek

Sinds 2012 voert Mazda met succes de CX-5 die uitblinkt door zijn comfort, praktische bruikbaarheid en ook het gunstige brandstofverbruik in de dagelijkse praktijk. Natuurlijk is iedereen benieuwd of Mazda deze goede eigenschappen heeft weten te behouden of zelfs verbeteren.

Wordt gekeken naar de afmetingen dan wordt direct duidelijk dat Mazda nauwelijks aan de dimensies heeft gesleuteld. De wielbasis blijft met 2,70 meter identiek net zoals de breedte van 1,84 meter. De auto is maar liefst een halve centimeter in lengte gekrompen, maar vooral 3,5 centimeter lager geworden. Het voordeel daarvan moet in de aërodynamica gezocht worden. Wat wel opvalt is dat de nieuwe CX-5 zo'n 50 kg zwaarder geworden is, terwijl Mazda juist voorloper is in het terugdringen van gewicht. Zal ongetwijfeld met de toevoeging van nieuwe voorzieningen te maken hebben.

Vlakverdeling

Qua ontwerp vormt de nieuwe CX-5 een duidelijke evolutie van het vorige model. Het front toont nu alleen wat lager en breder. Dat komt omdat de grille breder is geworden en de chromen omlijsting van de onderzijde tot in de koplampen wordt doorgetrokken. Die lampen zijn overigens een stuk platter geworden. Verder plaatst Mazda de openingen in de voorbumper helemaal onderin. Grappig dat het Mazda-logo een stuk uit de grille naar voren steekt. Hierdoor kunnen er diverse sensoren in worden geplaatst. De voorspatborden zijn iets minder bol van vorm, maar verder is de vlakverdeling op de flanken duidelijk behouden. Mazda versterkt de onderkant van de ruitlijn met chroom. Spatbordranden, dorpels en de onderkant van de bumpers kennen een contrasterende, donkergrijze afwerking.

Aan de achterkant zijn de verschillen duidelijk waarneembaar, zonder dat de auto van zijn vertrouwde koers afwijkt. De verlichting is ook hier lager en toont daardoor breder. De ruimte voor de nummerplaat is eveneens royaler gedimensioneerd, terwijl het grijze deel van de bumper juist lager wordt gehouden. De twee uitlaten krijgen er keurig een plaatsje. De zwarte afwerking van de dakspoiler langs de achterruit is gebleven. Al bij al dus een danig opgefrist uiterlijk dat tegelijk ook herkenbaar blijft.

Rolhoes

Het dashboard toont lager en dat komt omdat het digitale scherm niet in het dashboardlichaam is opgenomen, maar er nu los bovenop staat. Het instrumentarium met drie losse klokken is gebleven, maar kent een volledig nieuwe indeling. Ventilatieopeningen en de bediening van het klimaat zitten op de vertrouwde plek op de middenconsole. De belijning op de portierpanelen verloopt horizontaal en tussen de stoelen zitten de knoppen voor de bediening van het centrale paneel. Het multimediasysteem haalt Mazda uit de bestaande modellen. Alhoewel niet alle functies even snel te vinden zijn en het invoeren van een navigatiebestemming even wat zoekwerk vergt, functioneert het geheel naar behoren.

Het ruimteaanbod en de hoge zitpositie dat zijn en blijven de aantrekkelijke items waarom zoveel mensen een SUV kopen. Uiteraard verandert Mazda niets aan dit concept. Ondanks het iets lagere dak blijkt er volop been- en  hoofdruimte voor alle passagiers. De zitpositie achterin is voor twee volwassenen zelfs zeer ruim bemeten. Die profiteren van de opklapbare middenarmsteun. Op de middelste zitplaats is de zitting wat korter, wat voor kinderen geen probleem is. Typisch is dat het bagagevolume met 28 liter is afgenomen ten opzichte van de bestaande CX-5. Dat komt niet door het lagere dak, want dit is het volume onder de rolhoes. Maar met 477 liter kan het gemiddelde gezin prima uit de voeten. Met neergeklapte bank blijft de maximale opbrengst 1.620 liter. Een grappig item vormt de rolhoes. Die wordt door de achterklep volledig uitgetrokken en gaat voldoende ver mee omhoog zodat dit item bij inladen niet in de weg zit. Het onderste deel van de rolhoes heeft grove mazen, waardoor er vanuit het interieur doorheen gekeken kan worden. Deze constructie zorgt er tegelijk voor dat in geopende toestand de wind uit het interieur wordt gehouden. Slim gevonden!

Motoren

Mazda volgt zijn eigen koers, dat is al opgemerkt. Dat geldt zeker voor de SkyActiv-motoren. In de voorwielaangedreven versies ligt altijd een 2.0-liter benzine zonder turbo. Deze levert een prima vermogen van 165 pk en een koppel van 210 Nm. Deze motor kan naar keuze worden geleverd met een handgeschakelde zesbak of een automaat. De motor bestaat er ook met 4WD, terwijl Mazda nog een 194 pk sterke 2.5-liter benzine kent waarbij ook alle vier de wielen worden aangedreven. Standaard is in beide gevallen een automaat, maar mede dankzij de BPM toornen deze twee uitvoeringen prijstechnisch ver boven de voorwielaandrijvers uit. Mazda biedt ook de bekende 2.2-liter diesel, goed voor 150 pk en een 175 pk topversie louter met automaat.

De 2.0-liter weet prima te overtuigen, al komt de motor bergop en bij vlot accelereren iets adem te kort. Dan blijkt de moderne automobilist erg verwend met koppelkrachtige turbomotoren. Maar over het geheel genomen is de 2.0-liter een plezierige metgezel die mooi rustig z'n werk doet. Ook over de handgeschakelde zesbak geen klachten. Mazda kiest met de SkyActiv-motoren bewust niet voor een turbo, maar een relatief grote cilinderinhoud en een hoge compressieverhouding. Een technische oplossing die in de praktijk gunstige verbruikscijfers oplevert. Een gemiddelde dorst van 1 op 13,2 is gezien het formaat van de auto heel netjes al moet een berijder met een beheerste rechter voet nog gunstiger uit kunnen komen. Goed is dat de CX-5 een aanhanger mag trekken van 1.800 kg en dat bieden niet alle auto's in dit segment.

Prijzen en uitvoeringen

Mazda schotelt de CX-5-koper een flinke keuze voor waar het gaat over de uitrustingsvarianten. Dat start met de S-versie die 30.990 euro kost. De stapjes tussen de verschillende varianten zijn bescheiden. Naast de TS is er nog de TS+, terwijl de 4WD alleen als GT-M wordt aangeboden (vanaf 46.490 euro). Ook richt Mazda zich met de Skylease-varianten op de zakelijke rijder. Ook hier kan uit drie uitrustingen worden gekozen. De Skylease GT heeft in deze reeks de meest royale uitvoering en kost 35.990 euro. De vanafprijs voor de CX-5 diesel ligt op 38.990 euro voor de Skylease. Kijk op onze leasevergelijker voor de verschillende uitrustingsvarianten en maandbedragen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.