Het uitlopende model Civic meet 4,37 meter in de lengte. Die is een kleintje in vergelijking met het nieuwe model dat 4,52 meter lang is. Dat betekent maar liefst 15 centimeter erbij en daarmee ontgroeit de nieuwe Civic feitelijk de middenklasse. Helemaal als we kijken naar de huidige Volkswagen Golf die maar liefst 26 centimeter korter is. De Civic ziet er langgerekt uit, dat komt ook door een flinke wielbasis van 2,70 meter. Daardoor wekt de auto de indruk sportief laag te zijn, maar met 1,43 meter scheelt dat nauwelijks in vergelijking met de genoemde Duitse concurrent.
Belijning
De eerste aanblik van de nieuwe Civic vorig jaar op de Parijse Salon maakte weinig enthousiasme los. Maar als men oog in oog staat groeit de waardering langzaam maar zeker. De auto kent een wat drukke belijning waardoor diverse vormen van de vijfdeurs met elkaar in tegenspraak lijken te zijn. Toch maakt de Civic een behoorlijk dynamische indruk. De zwarte, glanzende grille is samen met de koplampen laag geplaatst. De roosters rondom de mistlampen zijn groot en de motorkap vertoont een kenmerkende bolling. De schouderlijn golft op de zijkant naar achteren en eindigt bij de C-vormige achterlichtunits die weer aërodynamisch verantwoord voortvloeien in de achterspoiler. Daar is allemaal goed over nagedacht, wellicht iets té goed. Dat geldt ook voor het knikje aan weerszijde van de dakspoiler en de inrichting van de achterbumper die een kopij lijkt van het exemplaar aan de voorzijde.
Deze Premium versie staat op 17-inch lichtmetalen wielen met behoorlijk lage 45-serie banden. Doordat ze zwart zijn, sluiten ze goed aan bij de wat agressieve uitstraling van het geheel. Maar al lijkt de nieuwe Civic op details qua ontwerp niet te kloppen, na een paar dagen groeit het begrip voor deze keuzes en tegelijk de waardering voor het eindresultaat.
Risico
Ook in het interieur zijn de ontwerpers los gegaan. Al jaren mag de koper van een Civic iets bijzonders verwachten en ook die wens wordt nu weer ingevuld. Eigenlijk sluit het dashboard prima bij het exterieurdesign aan. Ook hier drukte door allerhande lijntjes, maar tegelijk is over alle details goed nagedacht. Honda neemt daarmee een risico, een nieuw model verkoopt alleen goed als een brede doelgroep meteen te spreken is over de uitstraling en inrichting. Hier is beslist tijd en gewenning nodig.
De gebruikte materialen tillen de Civic naar een hoger niveau. Alles voelt plezierig en hoogwaardig aan, er zijn speelse stiksels in het geheel verwerkt en her en der worden metaalkleurige accenten gelegd. De ruimte die de Civic voorin biedt is royaal. De stoelen bieden een goed ondersteunde zit en zijn niet te kort van zitting. Niet vreemd als we weten dat de Europese ontwerpafdeling van het Japanse merk de auto grotendeels tot stand bracht. Vanwege de lange wielbasis hebben ook achterpassagiers over beenruimte niet te klagen. Ook de hoofdruimte laat weinig te wensen over. De auto mag dan wel een coupévorm hebben, maar dat heeft geen nadelen voor de achterpassagiers. Van een dergelijk lange auto mag een flink bagagevolume worden verwacht. De Honda doet het goed met 478 liter, maar met neergeklapte bank blijft het model met 1.245 liter net onder de eerder aangehaalde Duitse middenklassetopper. Een traditionele hoedenplank heeft de Civic niet. Daarvoor in de plaatst is er een vreemdsoortige rolhoes die van links naar rechts over de bagage wordt getrokken. Die sluit dan vervolgens weer aan op een extra afdekking die aan de achterklep vast zit.
Dashboard
De inrichting van het dashboard is behoorlijk traditioneel. Dat betekent analoge klokken, de nodige schakelaars en drukknoppen alsmede een centraal geplaatst scherm met daarop het infotainment. Verschillende functies daarvan worden bediend door de symbolen op de omlijsting aan te raken. Dat kan beter. Het klimaat kent draai- en drukknoppen, maar de aflezing zit wel op het scherm. De Honda biedt tal van opbergvakken, in de portieren, tussen de stoelen en onder het dashboard zelfs op twee niveaus.
Daalder waard
Motorisch is er nieuws onder de zon. Honda heeft bij de Civic de diesel aan de wilgen gehangen. Jaren terug begon Honda aan zijn dieselavontuur door eerst motoren in te kopen en later zelf te ontwikkelen. Maar de toekomst van de diesel is aanzienlijk minder rooskleurig dan voor benzine, dus gooit Honda op dat vlak de handdoek in de ring. De keuze bestaat uit twee benzinemotoren, een 1.5-liter viercilinder met maar liefst 182 pk en deze splinternieuwe 1.0-liter driecilinder turbo. Die brengt het tot 129 pk en een koppel van 200 Nm bij 2.250 tr/min. Honda mag dan wel lang gewacht hebben met zijn downsize turbomotoren, de eerste klap is meteen een daalder waard. Uiterst beschaaft in de verte klinkend doet de driepitter zijn werk. De aanzienlijk grotere Civic mag dan wel wat zwaarder zijn, presteren gaat de auto prima af. In 11,2 seconden flitst de vijfdeus naar de 100 km/h en topt op 203 km/h. Let wel, in het vooronder ligt slechts een 1.0-liter torretje! Dat presteert er niet alleen lustig op los, maar springt tegelijk behoorlijk spaarzaam met de kostbare vloeistof om. Een gemiddelde van 1 op 14,5 wordt in de praktijk gehaald. De hele aandrijflijn verdient inclusief de strak schakelende zesbak een hoog cijfer. Tegen meerprijs kan de auto met een CVT worden gekozen.
Lange wielbasis
De lange wielbasis schept alle voorwaarden voor een comfortabel weggedrag en dat levert de Civic ook. Ondanks zijn sportieve voorkomen en relatief lage banden, gedraagt de auto zich op alle denkbare wegdekken voorbeeldig. Honda heeft het namelijk ook voor elkaar gekregen om het zwaartepunt gunstig laag te leggen en dat heeft positieve invloed op het rijgevoel. Al bij al is de nieuwe Civic een auto die de aandacht verdient, maar wellicht te weinig zal krijgen. Enkele jaren geleden besloot Honda zich met een eigen vestiging terug te trekken uit Nederland. De hele Benelux wordt nu vanuit België bestuurd en in de praktijk is dat geen gelukkige zet. Op het gebied van marketing en PR is Nederland zo specifiek dat een automerk niet serieus vertegenwoordigd kan worden zonder lokale mensen in te zetten. Door het ontbreken daarvan staan de verkoopaantallen onder druk, wordt het aantal dealers teruggebracht en verdwijnt een merk uit het zicht. Dat ligt totaal niet aan de kwaliteit van de producten.
Prijzen
De Civic is er zoals gezegd met twee motoren. De 1.0-liter begint als S bij 24.700 euro en daarmee is de auto wat duurder dan de instapversies van de meeste concurrenten. Daar voegt Honda dan sowieso zijn grotere formaat aan toe. De tredes in uitrusting heten Comfort (26.200 euro), Elegance (29.220 euro), Executive (32.220 euro en deze Premium (33.220 euro). Daar boven wordt de 1.5-liter motor van 182 pk geleverd als Sport, Sport+ en Prestige vanaf 34.140 euro. Inmiddels is van de Civc ook de sedanversie uitgebracht louter met de 1.5-motor vanaf 32.620 euro. Specifieke leaseuitvoeringen bestaan er niet. Alle specificaties en bijbehorende prijzen vindt u in onze leasevergelijker.
Schrijf een review