Honda Civic groeit uit z'n voegen

Eerste downsizemotor is topper

De Civic maakt al vanaf begin jaren zeventig vast onderdeel uit van het Honda-programma in Europa. Maar in niets kan de nieuwste generatie nog met de compacte stadsauto van weleer worden vergeleken. De Civic groeit uit z'n voegen.

Het uitlopende model Civic meet 4,37 meter in de lengte. Die is een kleintje in vergelijking met het nieuwe model dat 4,52 meter lang is. Dat betekent maar liefst 15 centimeter erbij en daarmee ontgroeit de nieuwe Civic feitelijk de middenklasse. Helemaal als we kijken naar de huidige Volkswagen Golf die maar liefst 26 centimeter korter is. De Civic ziet er langgerekt uit, dat komt ook door een flinke wielbasis van 2,70 meter. Daardoor wekt de auto de indruk sportief laag te zijn, maar met 1,43 meter scheelt dat nauwelijks in vergelijking met de genoemde Duitse concurrent.

Belijning

De eerste aanblik van de nieuwe Civic vorig jaar op de Parijse Salon maakte weinig enthousiasme los. Maar als men oog in oog staat groeit de waardering langzaam maar zeker. De auto kent een wat drukke belijning waardoor diverse vormen van de vijfdeurs met elkaar in tegenspraak lijken te zijn. Toch maakt de Civic een behoorlijk dynamische indruk. De zwarte, glanzende grille is samen met de koplampen laag geplaatst. De roosters rondom de mistlampen zijn groot en de motorkap vertoont een kenmerkende bolling. De schouderlijn golft op de zijkant naar achteren en eindigt bij de C-vormige achterlichtunits die weer aërodynamisch verantwoord voortvloeien in de achterspoiler. Daar is allemaal goed over nagedacht, wellicht iets té goed. Dat geldt ook voor het knikje aan weerszijde van de dakspoiler en de inrichting van de achterbumper die een kopij lijkt van het exemplaar aan de voorzijde.

Deze Premium versie staat op 17-inch lichtmetalen wielen met behoorlijk lage 45-serie banden. Doordat ze zwart zijn, sluiten ze goed aan bij de wat agressieve uitstraling van het geheel. Maar al lijkt de nieuwe Civic op details qua ontwerp niet te kloppen, na een paar dagen groeit het begrip voor deze keuzes en tegelijk de waardering voor het eindresultaat.

Risico

Ook in het interieur zijn de ontwerpers los gegaan. Al jaren mag de koper van een Civic iets bijzonders verwachten en ook die wens wordt nu weer ingevuld. Eigenlijk sluit het dashboard prima bij het exterieurdesign aan. Ook hier drukte door allerhande lijntjes, maar tegelijk is over alle details goed nagedacht. Honda neemt daarmee een risico, een nieuw model verkoopt alleen goed als een brede doelgroep meteen te spreken is over de uitstraling en inrichting. Hier is beslist tijd en gewenning nodig.

De gebruikte materialen tillen de Civic naar een hoger niveau. Alles voelt plezierig en hoogwaardig aan, er zijn speelse stiksels in het geheel verwerkt en her en der worden metaalkleurige accenten gelegd. De ruimte die de Civic voorin biedt is royaal. De stoelen bieden een goed ondersteunde zit en zijn niet te kort van zitting. Niet vreemd als we weten dat de Europese ontwerpafdeling van het Japanse merk de auto grotendeels tot stand bracht. Vanwege de lange wielbasis hebben ook achterpassagiers over beenruimte niet te klagen. Ook de hoofdruimte laat weinig te wensen over. De auto mag dan wel een coupévorm hebben, maar dat heeft geen nadelen voor de achterpassagiers. Van een dergelijk lange auto mag een flink bagagevolume worden verwacht. De Honda doet het goed met 478 liter, maar met neergeklapte bank blijft het model met 1.245 liter net onder de eerder aangehaalde Duitse middenklassetopper. Een traditionele hoedenplank heeft de Civic niet. Daarvoor in de plaatst is er een vreemdsoortige rolhoes die van links naar rechts over de bagage wordt getrokken. Die sluit dan vervolgens weer aan op een extra afdekking die aan de achterklep vast zit.

Dashboard

De inrichting van het dashboard is behoorlijk traditioneel. Dat betekent analoge klokken, de nodige schakelaars en drukknoppen alsmede een centraal geplaatst scherm met daarop het infotainment. Verschillende functies daarvan worden bediend door de symbolen op de omlijsting aan te raken. Dat kan beter. Het klimaat kent draai- en drukknoppen, maar de aflezing zit wel op het scherm. De Honda biedt tal van opbergvakken, in de portieren, tussen de stoelen en onder het dashboard zelfs op twee niveaus.

Daalder waard

Motorisch is er nieuws onder de zon. Honda heeft bij de Civic de diesel aan de wilgen gehangen. Jaren terug begon Honda aan zijn dieselavontuur door eerst motoren in te kopen en later zelf te ontwikkelen. Maar de toekomst van de diesel is aanzienlijk minder rooskleurig dan voor benzine, dus gooit Honda op dat vlak de handdoek in de ring. De keuze bestaat uit twee benzinemotoren, een 1.5-liter viercilinder met maar liefst 182 pk en deze splinternieuwe 1.0-liter driecilinder turbo. Die brengt het tot 129 pk en een koppel van 200 Nm bij 2.250 tr/min. Honda mag dan wel lang gewacht hebben met zijn downsize turbomotoren, de eerste klap is meteen een daalder waard. Uiterst beschaaft in de verte klinkend doet de driepitter zijn werk. De aanzienlijk grotere Civic mag dan wel wat zwaarder zijn, presteren gaat de auto prima af. In 11,2 seconden flitst de vijfdeus naar de 100 km/h en topt op 203 km/h. Let wel, in het vooronder ligt slechts een 1.0-liter torretje! Dat presteert er niet alleen lustig op los, maar springt tegelijk behoorlijk spaarzaam met de kostbare vloeistof om. Een gemiddelde van 1 op 14,5 wordt in de praktijk gehaald. De hele aandrijflijn verdient inclusief de strak schakelende zesbak een hoog cijfer. Tegen meerprijs kan de auto met een CVT worden gekozen.

Lange wielbasis

De lange wielbasis schept alle voorwaarden voor een comfortabel weggedrag en dat levert de Civic ook. Ondanks zijn sportieve voorkomen en relatief lage banden, gedraagt de auto zich op alle denkbare wegdekken voorbeeldig. Honda heeft het namelijk ook voor elkaar gekregen om het zwaartepunt gunstig laag te leggen en dat heeft positieve invloed op het rijgevoel. Al bij al is de nieuwe Civic een auto die de aandacht verdient, maar wellicht te weinig zal krijgen. Enkele jaren geleden besloot Honda zich met een eigen vestiging terug te trekken uit Nederland. De hele Benelux wordt nu vanuit België bestuurd en in de praktijk is dat geen gelukkige zet. Op het gebied van marketing en PR is Nederland zo specifiek dat een automerk niet serieus vertegenwoordigd kan worden zonder lokale mensen in te zetten. Door het ontbreken daarvan staan de verkoopaantallen onder druk, wordt het aantal dealers teruggebracht en verdwijnt een merk uit het zicht. Dat ligt totaal niet aan de kwaliteit van de producten.

Prijzen

De Civic is er zoals gezegd met twee motoren. De 1.0-liter begint als S bij 24.700 euro en daarmee is de auto wat duurder dan de instapversies van de meeste concurrenten. Daar voegt Honda dan sowieso zijn grotere formaat aan toe. De tredes in uitrusting heten Comfort (26.200 euro), Elegance (29.220 euro), Executive (32.220 euro en deze Premium (33.220 euro). Daar boven wordt de 1.5-liter motor van 182 pk geleverd als Sport, Sport+ en Prestige vanaf 34.140 euro. Inmiddels is van de Civc ook de sedanversie uitgebracht louter met de 1.5-motor vanaf 32.620 euro. Specifieke leaseuitvoeringen bestaan er niet. Alle specificaties en bijbehorende prijzen vindt u in onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (29)

Honda Civic groeit uit z'n voegen
Na ca 50.000 km geen enkel gebrek. Dit is een prettige reiswagen door de uitstekende stoelen. Het mooi afgewerkte interieur is mij toch ook veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Deze beoordeling gaat over de vorige civic uit 2002 (2001- 2005), een 1.6 i-vtec LS, gekocht in juli 2011 met 96000 km gereden. ik kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
alles is geweldig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
20 jaar honda gereden toen 10 jaar ford focus en nu alweer bijna 3 jaar honda civic.honda kwalitatief veel beter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Ik rijd nu meer dan twee jaar uitsluitend zakelijk met de Honda. Nu 58.000 km gereden Slecht eenmaal een probleem gehad. Het ging om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Momenteel in het bezit van een Honda Steam (1.7 VTEC-CIVIC motor). Extreem olieverbuik over zowel korte als lange ritten (1 ltr/1.000km). Is iemand hiermee bekend?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
vanaf 1980 civic rijder. huidige civic esi nieuw gekocht in 1993. Nog nooit pech gehad. slechts de onderhoudsvervangingen als uitlaat en 1 maal de banden. krachtige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Ik rij al dik 12 jaar honda en nooit problemen gehad,alleen de nodige onderhoud. Verder is honda een ideale gezinsauto. Ik heb hiervoor een.. Lees volledige review.
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Na jaren Renault te hebben gereden, en de auto vaker in de garage te hebben zien staan als er buiten is de nieuw.. Lees volledige review.
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Een hele fijne auto, die Honda Civic. Staat nu 160.000 km op de teller en ik heb hem pas vanaf 12-10-2006. Geen problemen met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Ik rij al 30 jaar Honda,nu 9 jaar Civic moet nog voor de eerste maal,buiten normale vervangingen,iets laten vervangen,sterke Civic... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
De auto is zeer ruim en comfortabel. Het uiterlijk is niet van 13 in een dozijn. De iShift (semi-automaat van Honda) is fantastisch zolang je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
ik rij zelf al 8 1/2 jaar honda, nooit problemen gehad. daarvoor kocht ik andere merken,die ik trouw na 2 jaar inruilde. de honda welke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
fijne auto,een plezier om in te rijden. Blijft uitdagen om sportief te rijden al kan dat bijna niet meer in Nederland,gelukkig ga ik af en toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Na meer dan 15 jaar Nissan de overstap naar Honda bevalt prima.Het vermogen komt vrij als er flink op de gaspedaal wordt gedrukt,op lage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Ik rij al meer dan 30 jaar Honda begonnen met een S800,civic,s Accord,s en nu weer een Civic sport 2005 en al die jaren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
gekocht voor Fl. 2200,= in 2000 met 132000 op de teller. Veel mee gereden in de studententijd, o.m vakanties naar Tsjechië. In 2005 weggedaan met 232.000 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
1.5 vtec-e met 115 pk is een erg fijne motor die erg zuinig is. (zelfs naar 2007 maatstaven is 115 pk uit een 1punt5 zonder turbo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
goede auto honda. maar sinds ik vw fox heb wil me vrouw daar alleen mee rijden. die hoge zit die doet het hem... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
mooie en zeer aangename auto om te rijden. heel fijne dieselmotor die bijna rijdt als een benziene motor goede afwerking. ofwel een totaal andere civic.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Wij beschikken over meerdere auto's. Opvallend is dat de Civic ( die we nu 10 maanden hebben) bij ons allen 1e keus is. Eindelijk een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
sinds ruim 1 jaar in het bezit van het nieuwe type 2006 model zonder problemen, maar dat is normaal voor een honda [mijn 3e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Honda civic sport 1.6 '04 (facelift model) plus punten: leuke sportieve auto om te zien, zeer compleet aan de buitenkant en een goede wegligging in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Degelijk auto. Verbruik steeds tussen 5,2 eb 6,5. Veel ruimte. Traag onder de 18OO toeren. Goede service... spijtig dat je ze zo weinig ziet!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Een Honda Civic Coupe 1.5DXI gekocht in 1999 met 46000km op de teller, heb 'm nu 6 jaar en er staat nu 255000km op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
De civic is een van de meest betrouwbare auto die er zijn. Vooral het model vanaf 1992 is uitmuntend qua verbruik, onderhoud en prestaties. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Goede zet van Honda. Kijken of de rest van Nederland dat oo vindt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
Met een 6,7 duidelijk te laag beoordeeld als we uit gaan van de V-Tec motor, prestaties duidelijk beter te noemen in vergelijking met zijn uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic groeit uit z'n voegen
De 5 deurs civic, en zeker met spoiler, biedt een even, zo niet betere, sportieve aanblik en lijkt "meer auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5