Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf

Japanse hatchback uitgegroeid tot fenomeen

Autofabrikanten koesteren sterke merken en modellen. Daartoe behoort inmiddels ook de Suzuki Swift. De compacte vijfdeurs gaat al heel lang mee, maar het zijn vooral de laatste twee generaties die bijna iconisch zijn geworden. Met de nieuwste oplage zet Suzuki die trend voort

Het lijkt in eerste instantie voor een ontwerper niet uitdagend om een nieuw model te tekenen dat vooral op zijn voorganger moet lijken. Toch is het Suzuki gelukt de nieuwe Swift anders dan anders te laten worden, maar met behoud van een aantal specifieke elementen.

Zwevend dak

Wat gebleven is, is het compacte formaat. Met een lengte van 3,84 meter doet de Swift opnieuw niet mee met het gevecht van vier meter of meer in het B-segment. Die rol laat Suzuki aan de grotere Baleno. De vlakverdeling van het model blijft herkenbaar, maar het profiel toont ook nieuwe elementen. De meeste aandacht gaat daarbij naar de C-stijl. Daarover loopt een zwarte verbinding tussen het achterportier en de achterruit. De portiergreep achter is in de omlijsting opgenomen, een fenomeen waarover meerdere segmentgenoten beschikken. Het plaatwerk is aan de zijkant hoog opgetrokken, terwijl de ruiten juist plat ogen. Het dak is volledig zwevend omdat alle stijlen zwart zijn. Suzuki maakt daar dankbaar gebruik van om dit dak optioneel in een contrastkleur aan te bieden: zwart, donkergrijs of zilvergrijs. De kleurkeuze bij de nieuwe Swift blijft overigens beperkt. Naast het obligate wit, grijs en zwart zijn er alleen rood en blauw beschikbaar.

C-vormig

Bij het front lopen de zichtlijnen naar de grille, die relatief laag is geplaatst. Daarop is ook de nummerplaat aangebracht. De koplampen zijn bescheiden van formaat en hebben donkere randen. De balk onderin de bumper draagt de mistlampen op de uithoeken en geeft het effect van een lachende mond. Op de achterzijde domineren flinke lichtunits met een C-vormige dagrijverlichting. De tildrempel is van normale hoogte, de centraal geplaatste mistlamp zit helemaal onderin de bumper. Afhankelijk van het uitrustingsniveau rolt de Swift op 15- of 16-inch wielen, de eerste staal, de tweede lichtmetaal. Al bij al zet Suzuki wederom een geslaagd ogende compacte auto neer die zonder twijfel direct als een Swift wordt herkend.

Harde kunststof

In het interieur loopt de belijning van het dashboard horizontaal. Daarin zijn vervolgens ronde elementen in opgenomen voor de klokken en de middelste ventilatieroosters. Het digitale scherm zit hier direct onder. Daarop het inmiddels van meerdere Suzuki-modellen bekende systeem met audio, navigatie en telefoon. Het koppelen van de telefoon blijkt iedere keer weer een hels karwei. Om onverklaarbare reden lukt dat niet meteen, maar bij herhaalde pogingen een paar dagen later wel. Ook het audiogeluid aanpassen door op de rand van het scherm te drukken, werkt weinig verfijnd. Het beklede stuur is compact van formaat en aan de onderkant afgeplat. Op de twee spaken zitten diverse knoppen voor de bediening van audio, telefoon en actieve cruise control met afstandsradar. Een systeem dat in de praktijk verbluffend goed werkt en snel inspeelt op veranderende situaties. Het instrumentarium omvat de bekende elementen toerenteller en snelheidsmeter met in het midden een digitale uitlezing van de boordcomputer. Daarin zitten een aantal verrassende functies zoals de grafische weergave van vermogen en koppel. Alles wat inzittenden kunnen aanraken is van harde kunststoffen gemaakt.

Onbalans

Dat de Swift qua formaat achterblijft bij de meeste spelers in het B-segment, wil niet zeggen dat de auto krap bemeten is. Want zowel voorin als op de achterbank kunnen twee volwassenen behoorlijk zitten. Een derde persoon in het midden kan alleen een niet al te groot kind zijn. Waar de meeste concurrenten qua bagagevolume inmiddels de 300 liter passeren, blijft de Swift hierop wat achter met minimaal 265 liter uit te breiden tot 947 liter.

De wielbasis van 2,45 meter is ook wat korter dan bij auto's als de 208, Clio en Polo. Toch heeft dat geen specifieke nadelen voor het rijgedrag. De auto is voldoende comfortabel afgeveerd. In sommige gevallen zelfs iets te comfortabel. Wie op de snelweg met hoge snelheid een bocht instuurt merkt een duidelijke onbalans. Op dat moment remmen vergroot dit euvel alleen maar. Dat is zo jammer omdat het de enige smet op het blazoen van deze nieuwe Swift is. Doorgaans is een Swift altijd een sportief rijdende auto geweest.

Kwiek machientje

Motorisch biedt Suzuki twee mogelijkheden. De viercilinder 1.2-liter en deze nog behoorlijk recente 1.0-liter driecilinder met turbo. Deze zogenaamde Boosterjet levert een vermogen van 112 pk en een koppel van 170 Nm tussen 2.000 en 3.500 tr/min. Een kwiek machientje dat behoorlijk rustig zijn werk doet, maar de 950 kg wegende auto keurig in 10,6 seconden naar de 100 km/h leidt en een top bereikt van 195 km/h. Jammer dat Suzuki geen zesbak inzet om het gemiddelde brandstofverbruik te temperen. Dat doet het merk in dit geval wel met het zogenaamde Smart Hybrid. Bij remmen en gas los wordt energie teruggewonnen die wordt opgeslagen in en lithium-ion batterij. Vanuit deze batterij worden diverse elektrische functies van stroom voorzien, die zodoende geen extra aanspraak maken op de brandstofvoorraad. Volgens de officiële cyclus zou de auto 1 op 23,3 moeten halen, maar dat behoort in de praktijk niet tot de mogelijkheden. Maar met 1 op 16,5 behoort de nieuwe Swift toch tot een van de zuinigste modellen in het B-segment.

Prijzen

Suzuki levert de nieuwe Swift in acht verschillende versies. De 1.2 Comfort start bij 15.499 euro en dat is een gunstige prijs. Dezelfde auto is er ook als Select, Select met een CVT-automaat en in de luxueuze Stijl met Smart Hybrid. Die laatste komt op 18.999 euro. De 1.0 begint meteen als Select voor 17.999 euro en komt op 20.499 euro in de Stijl uitvoering gecombineerd met Smart Hybrid. De 1.0 kan tegen meerprijs worden geleverd met een traditionele automaat en komt dan op 21.999 euro. Dat is meteen de duurste uit de hele reeks. Kijk in onze leasevergelijker voor de uitrustingsvarianten en leaseprijzen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Leuke vlotte wagen. Comfort van de stoelen is niet optimaal, geen grote kofferruimte, maar daardoor wel redeljke beenruimte achterin in vergelijking tot soortgelijke auto's. Verder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Mijn ervaring met een Suzuki swift 1.5 exclusief is heel positief,het is een pittig autootje dat best snel optrekt voor een stoplicht.Ik rijd weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Heerlijk autootje om in te rijden. Prijs kwaliteit super. Geen gerammel of gekraak. Ik rijd nu 3 jaar een suzuki swift GLS 1.3 nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Rij sinds kort een 1.5 automaat, kom uit een 1.3 shogun. Alleen de achteruit versnelling van de 1.3 gaat af en toe moeilijk. Moet je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
heb de shogun sinds augustus 2008 (nieuw gekocht), prima auto, maar zeker nie zo zuinig in gebruik als zijn voorganger, het oude model Swift, die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Wij hebben een 1.3 Swift in Shogun uitvoering nieuw bij een Nissan-dealer gekocht. gewoon vanwege ons vertrouwen in die dealer. De auto zelf is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Dit is een update van mijn vorige review. We rijden nu een jaar in deze auto (uit 2005) een 1.5 automaat . Ik wil toch even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Mijn eerste autootje: Swift Shogun 5-deurs 1.3 benzine handgeschakeld. Een aanradertje als je net begint met autorijden, niet te snel, compact, dus handig met (in)parkeren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Heb er een beetje spijt van eigenlijk.. Niet zo zuinig als verwacht, weinig pit en de verf komt inderdaad makkelijk los.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
De Swift is een leuke auto om te zien en in de Shogun uitvoering biedt het veel extra's tegen een relatief lage prijs. Ik ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
lekker wagentje voor er bij , niet echt zuinig had een beter verbruik verwacht ( nu 1 op 14/15) wel stoer voorkomen en handig in gebruik,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Deze auto overtreft elke verwachting. Het diesel blok is enorm soepel. Op de snelweg tussen 80 km/u en 130 km/u hoeft eigenlijk niet geschakeld te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Gewoon een fantastische auto! Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1:20 (en ik rijd nog wel pittig). Door het DDiS blok is het een hele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Sinds sept. 2008 een Suzuki Swift Shogun. Niets dan lof, comfort, uiterlijk ,rijeigenschappen en veel ruimte.Heb hiervoor Ford Mondeo gereden Ik voel me.. Lees volledige review.
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Het is een luxe mooi afgewerkte auto. Hij is stil en door de automaat lekker lui te rijden maar mis wel bij lage toerentallen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
de swift is een fijne auto rijdt zuinig mits je niet harder als 120 km rijdt de zit is goed heeft een goede wegligging is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Na drie nieuwe autos van het merk Nissan met veel ellende (eigenlijk al vanaf aflevering) nu eindelijk een auto die tot nog toe zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
kom met mijn kont uit een saab cabrio maar vind dit toch een prima vervanging ,lange afstanden nog een beedtje zadelpijn maar bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Ik rijd nu 5 maanden in de swift (1.3 excl.) en het is echt een heel leuk karretje. Prima wegligging, pittig motortje, leuk design/uiterlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Suzuki Swift gekocht voor het model en rijeigenschappen. Kom uit de Hyundai Matrix 1.6 benzine en 1.5 diesel. De Swift is een fijne auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Ik heb mijn suzuki swift nu 2,5 maand, er staan nu ruim 4000 km op de teller. Ik heb een 1.3 liter shogun uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Het nieuwe jaar begonnen met het inruilen van mijn wagon+ special voor de Swift 1,5 GLS cool. dat is geen verkeerde beslissing geweest. De Swif heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Geweldige auto om in te rijden,het sturen en schakelen gaat geweldig.De 103 pk kunnen door het geringe gewicht(975 kg) heel leuk benut worden.Het gebruik valt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Ik rij zelf een nieuwe Citroen C4, ook een perfecte auto, maar als ik even de kans krijg pak ik toch de swift van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Wat een auto!Heb er inmiddels zo`n 1200 km. mee gereden. Had hiervoor een Avensis 2.0 uit 2001,dus ik ben wel wat gewend.Is ĆØcht een hele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Rijd een nieuw type swift sinds juli 2005, en heb er inmiddels zo'n 76.000 km mee gereden. Geen enkel probleem mee gehad, autootje doet zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
IK BEN SINDS SEPTEMBER 2005 IN HET BEZIT VAN EEN SUZUKI SWIFT 1.5 AUT EXCL. IK VIND HET EEN PERFECTE AUTO ZEKER MET DE INZET VAN.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Fijne auto ik heb altijd europese auto gereden maar doet niet onder fijne car... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Hallo, Ik heb een Suzuki Swift sinds vrijdag 16-11-2007 en hij bevalt helemaal geweldig. Zit nu al bijna 250 km op de teller. Helemaal top zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Suzuki Swift helemaal nieuw, maar toch zichzelf
Zetels na 5000 al slijtageverschijnselen, koppeling reeds na 4500 moeten vervangen, verf komt heel gemakkelijk los ..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5