Het lijkt in eerste instantie voor een ontwerper niet uitdagend om een nieuw model te tekenen dat vooral op zijn voorganger moet lijken. Toch is het Suzuki gelukt de nieuwe Swift anders dan anders te laten worden, maar met behoud van een aantal specifieke elementen.
Zwevend dak
Wat gebleven is, is het compacte formaat. Met een lengte van 3,84 meter doet de Swift opnieuw niet mee met het gevecht van vier meter of meer in het B-segment. Die rol laat Suzuki aan de grotere Baleno. De vlakverdeling van het model blijft herkenbaar, maar het profiel toont ook nieuwe elementen. De meeste aandacht gaat daarbij naar de C-stijl. Daarover loopt een zwarte verbinding tussen het achterportier en de achterruit. De portiergreep achter is in de omlijsting opgenomen, een fenomeen waarover meerdere segmentgenoten beschikken. Het plaatwerk is aan de zijkant hoog opgetrokken, terwijl de ruiten juist plat ogen. Het dak is volledig zwevend omdat alle stijlen zwart zijn. Suzuki maakt daar dankbaar gebruik van om dit dak optioneel in een contrastkleur aan te bieden: zwart, donkergrijs of zilvergrijs. De kleurkeuze bij de nieuwe Swift blijft overigens beperkt. Naast het obligate wit, grijs en zwart zijn er alleen rood en blauw beschikbaar.
C-vormig
Bij het front lopen de zichtlijnen naar de grille, die relatief laag is geplaatst. Daarop is ook de nummerplaat aangebracht. De koplampen zijn bescheiden van formaat en hebben donkere randen. De balk onderin de bumper draagt de mistlampen op de uithoeken en geeft het effect van een lachende mond. Op de achterzijde domineren flinke lichtunits met een C-vormige dagrijverlichting. De tildrempel is van normale hoogte, de centraal geplaatste mistlamp zit helemaal onderin de bumper. Afhankelijk van het uitrustingsniveau rolt de Swift op 15- of 16-inch wielen, de eerste staal, de tweede lichtmetaal. Al bij al zet Suzuki wederom een geslaagd ogende compacte auto neer die zonder twijfel direct als een Swift wordt herkend.
Harde kunststof
In het interieur loopt de belijning van het dashboard horizontaal. Daarin zijn vervolgens ronde elementen in opgenomen voor de klokken en de middelste ventilatieroosters. Het digitale scherm zit hier direct onder. Daarop het inmiddels van meerdere Suzuki-modellen bekende systeem met audio, navigatie en telefoon. Het koppelen van de telefoon blijkt iedere keer weer een hels karwei. Om onverklaarbare reden lukt dat niet meteen, maar bij herhaalde pogingen een paar dagen later wel. Ook het audiogeluid aanpassen door op de rand van het scherm te drukken, werkt weinig verfijnd. Het beklede stuur is compact van formaat en aan de onderkant afgeplat. Op de twee spaken zitten diverse knoppen voor de bediening van audio, telefoon en actieve cruise control met afstandsradar. Een systeem dat in de praktijk verbluffend goed werkt en snel inspeelt op veranderende situaties. Het instrumentarium omvat de bekende elementen toerenteller en snelheidsmeter met in het midden een digitale uitlezing van de boordcomputer. Daarin zitten een aantal verrassende functies zoals de grafische weergave van vermogen en koppel. Alles wat inzittenden kunnen aanraken is van harde kunststoffen gemaakt.
Onbalans
Dat de Swift qua formaat achterblijft bij de meeste spelers in het B-segment, wil niet zeggen dat de auto krap bemeten is. Want zowel voorin als op de achterbank kunnen twee volwassenen behoorlijk zitten. Een derde persoon in het midden kan alleen een niet al te groot kind zijn. Waar de meeste concurrenten qua bagagevolume inmiddels de 300 liter passeren, blijft de Swift hierop wat achter met minimaal 265 liter uit te breiden tot 947 liter.
De wielbasis van 2,45 meter is ook wat korter dan bij auto's als de 208, Clio en Polo. Toch heeft dat geen specifieke nadelen voor het rijgedrag. De auto is voldoende comfortabel afgeveerd. In sommige gevallen zelfs iets te comfortabel. Wie op de snelweg met hoge snelheid een bocht instuurt merkt een duidelijke onbalans. Op dat moment remmen vergroot dit euvel alleen maar. Dat is zo jammer omdat het de enige smet op het blazoen van deze nieuwe Swift is. Doorgaans is een Swift altijd een sportief rijdende auto geweest.
Kwiek machientje
Motorisch biedt Suzuki twee mogelijkheden. De viercilinder 1.2-liter en deze nog behoorlijk recente 1.0-liter driecilinder met turbo. Deze zogenaamde Boosterjet levert een vermogen van 112 pk en een koppel van 170 Nm tussen 2.000 en 3.500 tr/min. Een kwiek machientje dat behoorlijk rustig zijn werk doet, maar de 950 kg wegende auto keurig in 10,6 seconden naar de 100 km/h leidt en een top bereikt van 195 km/h. Jammer dat Suzuki geen zesbak inzet om het gemiddelde brandstofverbruik te temperen. Dat doet het merk in dit geval wel met het zogenaamde Smart Hybrid. Bij remmen en gas los wordt energie teruggewonnen die wordt opgeslagen in en lithium-ion batterij. Vanuit deze batterij worden diverse elektrische functies van stroom voorzien, die zodoende geen extra aanspraak maken op de brandstofvoorraad. Volgens de officiële cyclus zou de auto 1 op 23,3 moeten halen, maar dat behoort in de praktijk niet tot de mogelijkheden. Maar met 1 op 16,5 behoort de nieuwe Swift toch tot een van de zuinigste modellen in het B-segment.
Prijzen
Suzuki levert de nieuwe Swift in acht verschillende versies. De 1.2 Comfort start bij 15.499 euro en dat is een gunstige prijs. Dezelfde auto is er ook als Select, Select met een CVT-automaat en in de luxueuze Stijl met Smart Hybrid. Die laatste komt op 18.999 euro. De 1.0 begint meteen als Select voor 17.999 euro en komt op 20.499 euro in de Stijl uitvoering gecombineerd met Smart Hybrid. De 1.0 kan tegen meerprijs worden geleverd met een traditionele automaat en komt dan op 21.999 euro. Dat is meteen de duurste uit de hele reeks. Kijk in onze leasevergelijker voor de uitrustingsvarianten en leaseprijzen.
Schrijf een review