Peugeot 308 concentreert nieuwe technologieën

Inhaalslag voor Franse middenklasser

De middenklasse Peugeot 308 is halverwege zijn levenscyclus en daarbij hoort traditioneel een facelift. Het merk pakt deze exercitie aan voor de introductie van twee nieuwe motoren en een hele berg technologieën die inmiddels gemeengoed aan het worden zijn.

Nog niet zo heel lang geleden hingen er zwarte wolken boven Peugeot. De crisis eiste zijn tol en overname lag in het verschiet. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid. Door een goed uitgedachte modelvernieuwing komt er ineens weer serieus geld in het laatje en is het merk zelfs op overnamepad. In de eerste vier maanden van het jaar verkocht Peugeot 650.000 auto’s en daarmee ligt het op schema om in 2017 de grens van 2 miljoen te passeren.

Tankklepje

In de middenklasse is de hatchback nog steeds de best verkopende carrosserievariant ondanks de populariteit van de SUV. Daarnaast varieert de belangstelling van de stationwagon sterk per land. In Nederland ligt dit percentage al snel op 70 procent. Dat betekent dat Peugeot met de 308 een belangrijk deel van de markt kan bedienen.

Zoals het bij een facelift hoort pakt Peugeot het front aan. Daar is nu een nieuwe facetgrille te zien met in het midden de leeuw en in de bovenrand de merknaam. De vorm van de motorkap is hier op aangepast. Tegelijk monteert Peugeot nieuwe koplampen. Daarvan bestaan er twee varianten. Een normale halogeenversie en een full-LED-optie bij de duurdere uitvoeringen. In beide gevallen is de dagrijverlichting in de bovenkant van de units opgenomen. De vlakverdeling van de voorbumper is aangepast. De openingen zijn groter geworden en herbergen nieuwe mistlampen. Peugeot heeft voor de 308 een nieuw type lichtmetalen wiel ontworpen (16 inch) die bijdraagt aan een gunstige stroomlijn en indirect aan een lager verbruik. Een ogenschijnlijk kleine ingreep betreft het wijzigingen van het tankklepje. Dat is niet langer rond, maar rechthoekig en daarvoor moest het rechter achterspatbord volledig nieuw worden geconstrueerd. Peugeot heeft deze grotere tankklep nodig voor de vulopening voor AdBlue. Tot slot toont de achterkant van de hatchback anders door nieuwe, donker getinte achterlichten die voortaan permanent branden.

Automatisch sturen

In het interieur zijn de grootste veranderingen te vinden op het centrale scherm. Dit 9,7-inch beeldscherm omvat een aantal nieuwe functies. Voortaan kan de mobiele telefoon worden gekoppeld via Apple Car Play, Android Auto en Mirror Link. Peugeot schotelt verder de nieuwste TomTom-navigatie voor, een 3D-versie met Trafic.

De andere elektronische toevoegingen brengen de 308 weer op het niveau van de concurrentie. Er moet dan worden gedacht over automatische remingrepen, het automatisch sturen tussen de strepen op de weg, het detecteren van vermoeidheidsreacties bij de bestuurder, het lezen van snelheidsborden en het koppelen van die informatie aan de adaptieve cruise control. Die laatste functie werkt bij de keuze van een automaat tot stilstand, bij de handgeschakelde versies tot 30 km/h. Handig is verder dat de cruise control blijft werken ook als er wordt geschakeld.

In de praktijk valt het automatisch sturen tegen, terwijl juist onder bepaalde omstandigheden het tegenwerken van de besturing uitermate irritant is als een streep wordt overschreden. Even uitwijken voor een voetganger of fietser die op het laatste moment wordt gezien, wordt een ware uitdaging. Overigens staat Peugeot daarin niet alleen, dit effect kennen vrijwel alle auto’s met deze voorziening.

Emissie-eis

Motorisch schotelt Peugeot bijzonder nieuws voor in de 308. De bestaande 1.6-liter BlueHDi wordt opgevolgd door een volledig nieuwe 1.5-liter. Deze viercilinder kan door zijn efficiency nu al voldoen aan de emissie-eis Euro 6d die vanaf 2020 geldt. Dat komt onder meer door een behandeling van de uitlaatgassen om de uitstoot stikstofoxiden verder terug te dringen. Bovendien hoort bij deze norm dat in de dagelijkse praktijk de auto qua uitstoot niet meer dan 1,5 keer mag afwijken van de gemeten waarden tijdens de officiële cyclus. De 1.5 BlueHDi functioneert met zijn 130 pk meer dan uitstekend. De krachtbron presteert naar behoren en blijkt bij constante snelheid keurig stil. Alleen bij lagere toerental zijn er wat bijkomende resonanties die mogelijk in de productie nog zullen worden weggewerkt. Met een koppel van 300 Nm haalt de auto een topsnelheid van 203 km/h.

Automaat

Ander dieselnieuws is de bestaande 180 pk 2.0 BlueHDi die voortaan standaard de fabriek verlaat met een achttrapsautomaat van de Japanse fabrikant Aisin. Twee extra verzetten verlagen het brandstofverbruik. Daarvoor zorgt ook het start/stop systeem dat al onder de 20 km/h in werking treedt. De nieuwe automaat schakelt voorbeeldig, of nog beter, van het schakelen is feitelijk niets te merken. Natuurlijk kent de auto een sportstand waarmee de reacties op het gaspedaal, het programma van de automaat en de besturing op scherp worden gezet. Eén onderdeel kan de bestuurder missen als koppijn en dat is het surrogaat motorgeluid dat via de luidsprekers het interieur ingeslingerd wordt. Zodra de sportstand bij de GT-Line en GT wordt ingeschakeld klinkt een hinderlijke brom die meteen al verveelt. Het resultaat is dat de gemiddelde berijder die sportstand maar links laat liggen, maar er wel voor betaalt. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om deze extra geluidsondersteuning door de berijder zelf kan worden gekozen?

Prijzen

In het benzineprogramma komt Peugeot eind dit jaar met een nieuwe krachtbron. Het gaat om de nieuwste versie van de 1.2-liter PureTech driecilinder. Deze direct ingespoten motor wordt dan namelijk voorzien van een roetfilter die werkt met AdBlue. Hiermee wordt de uirstoot roetdeeltjes met 75 procent teruggebracht. Ook deze motor kan dan al aan de 2020 emissienorm voldoen. Helaas was de motor nog niet voor een kennismaking beschikbaar.

Peugeot start de nieuwe 308 vanaf 22.130 euro voor de Access met 110 pk 1.2 PureTech motor. Daarboven zitten de uitrustingsvarianten Active, Allure en GT-Line. Vanaf het nievau Allure kan de 130 pk versie worden gekozen met zesbak of zestraps automaat. Dan is de koper minimaal 27.230 euro kwijt. De topper is de GTi By Peugeot Sport die 43.160 euro kost. Naast het reguliere programma is er ook een op de zakelijke rijder gerichte Blue Lease-reeks. Kijk voor de specificaties en prijs op onze leasevergelijker. De prijzen van de nieuwe diesel is nog niet bekend.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Peugeot 308 concentreert nieuwe technologieën
Autostoeltje niet goed met isofix te bevestigen

Ik heb een Maxi-Cosi Rodifix AirProtect autostoel voor mijn dochter van 5 jaar. Deze stoel is bedoeld om met isofix aan de achterbank vast te zetten (als je geen isofix wilt gebruiken, kun je beter de goedkopere Maxi-Cosi Rodi AirProtect zonder isofix nemen). In de Peugeot 308SW (alle modellen vanaf 2013) zit de beugel voor de isofix echter zo hoog in de rugleuning van de achterbank dat deze stoel voorover helt waardoor van veilig en comfortabel reizen geen sprake meer is. Peugeot Nederland zegt dat de auto aan de norm voldoet en Maxi-Cosi verwijst naar de disclaimer in de autotypenlijst en zegt dat de stoel dan maar met de autogordel vastgezet moet worden. Niet kopen dus als je isofix wilt gebruiken voor je autostoel!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Rijdt fijn, ruime kofferbak

Minpunten

Isofix zit veel te hoog
Peugeot 308 concentreert nieuwe technologieën
Eind december 2015 werd mijn Peugeot 308 SW Blue Lse Execut. Pack 1.6 BlueHDi 120 5D 88kW afgeleverd, helaas niet het type wat ik had besteld, gehele chroom/aluminimum pakket is komen te vervallen wegens "leverings" problemen.
Zowel Peugeot als Athlon hebben geen enkele compensatie hiervoor aangeboden. Oftwel ik betaal meer bijtelling over een auto die feitelijk goedkoper is afgeleverd.
Dit is dus mijn 3e en laatste Peugeot voor mij.

De Peugeot 308SW is echter wel een hele fijne auto om in te rijden. Fijne diesel motor, stuurt goed, ligt goed op de weg, comfortabele stoelen en een hele ruimte kofferbak. De ruimte kofferbak komt zeer goed van pas. De kinderwagen past er met gemak in. Het panoramadak was ik al gewend in de 307SW en bevalt mij erg goed, lekker veel daglicht binnen.

Helaas laat Peugeot wederom steken vallen met het multi media systeem. Dit systeem was in de 307SW al niet vooruit te branden met regelmatig spontane reboots. Bij deze 308SW is het systeem nog steeds om te huilen zo langzaam als het is. Wanneer je bijvoorbeeld de auto in zijn achteruit zet, duurt het bij een koude motor meer dan 30 seconden voordat de achteruitrijd camera aangaat. Tegen die tijd zit ik bij wijze van spreken al bijna op de rijksweg ;-)
Ook het feit dat de temperatuur regeling ook via dit systeem geregeld moet worden is in mijn optiek niet erg gebruiksvriendelijk. Daartegenover staat dan wel dat het dashboard heel minimalistisch is vormgegeven. Geen overbodige knoppen, maar slechts een touchscreen.

Ondanks dat het een zeer prettige auto is, zal dit waarschijnlijk toch mijn laatste Peugeot zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

fijne motor
veel ruimte
goed geprijsd
14% bijtelling

Minpunten

traag multi media systeem
geen voice control systeem
beperkte bediening op het stuur
langzaam inschakelen van achteruitrijcamera
Peugeot 308 concentreert nieuwe technologieën
verder een heerlijke auto om in te sturen,ik heb er nu 10000 km mee gereden ,en dat gaat voortreffelijk. zeker geen spijt van tot.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5