De naam Koleos is alles behalve nieuw. De eerste generatie van het model kon in Nederland geen potten breken en dat kwam vooral door het motorenaanbod en de BPM op basis van CO2-uitstoot. Ook qua vormgeving bleef het model bij de concurrentie achter. Vooral op dat terrein slaat Renault met de nieuwe Koleos een volledig andere weg in.
Verlichting
Om te beginnen is de nieuwe Koleos met een lengte van 4,67 meter een stuk groter. Dat komt omdat in de tussentijd de Kadjar is verschenen die qua formaat erg dicht tegen de oude Koleos aan zit. De auto beschikt over dezelfde basis als de Nissan X-Trail, terwijl hetzelfde platform bij Renault ook wordt gebruikt voor de Mégane, Kadjar, Talisman en Espace. De auto maakt meteen bij eerste aanblik een forse indruk. Dat komt niet alleen door de afmetingen, maar ook door de stoere, kloeke vormen. De grille staat behoorlijk rechtop en draagt het merklogo in niet mis te verstaan formaat. De grille met koplampen benadrukt de breedte en datzelfde doet ook de C-vormige dagrijverlichting die zo kenmerkend is voor de nieuwste generatie Renaults. De belijning van de verlichting wordt door middel van een chromen strip op de flanken voortgezet. Aan de achterkant laat ook de verlichting zien dat we hier te maken hebben met een Renault. De rode uitlopers laten nog net ruimte vrij voor het logo.
Vaste positie
De achterklep opent zich elektrisch en geeft toegang tot een forse bagageruimte. Met 579 liter kan de Koleos prima in het segment mee en na het neerklappen van de achterbank groeit dit tot 1.795 liter. Renault biedt niet de optie van een extra bankje, dat op de X-Trail wel beschikbaar is. Het Franse merk heeft op dat vlak natuurlijk al de Grand Scénic en Espace in de aanbieding. Dat betekent dat de achterbank een vaste positie kent die veel ruimte biedt. De beenruimte is ronduit fors en de hoofdruimte is prima zolang maar niet voor het optionele schuifdak wordt gekozen. De rand daarvan beperkt namelijk de hoogte. Dat fenomeen treft ook de Scénic en Espace. Voorin staan grote, comfortabele stoelen die goed ondersteunen en in ruime mate instelbaar zijn. De Intens-uitvoering heeft standaard stof en tegen meerprijs lederen bekleding in drie kleuren, zwart, lichtgrijs en bruin. De accenten op dashboard en portierpanelen geven de indruk van hout. Bij de luxueuze Initiale Paris is het leer van een hogere kwaliteit, bieden de hoofdsteunen meer comfort en geeft Renault een andere invulling aan de accentstrips.
Uitrustingsvarianten
Het dashboard past helemaal in de Renault-traditie. In het midden het grote scherm met R-Link 2.0 voor navigatie, audio, klimaat en inmiddels ook Apple Car Play en Android Auto. Het instrumentarium toont vergelijkbaar aan de andere recente Renault-modellen en is goed afleesbaar. Op een paar uitzonderingen na zijn alle knoppen in de Koleos eigen aan Renault. Uitzonderingen vormen die voor de ruitbediening en de hendel om het tankklepje te openen, een voorziening die op de Kadjar na geen enkele Renault heeft.
Renault biedt in Nederland de genoemde uitrustingsvarianten Intens en Initiale Paris aan. Tijdens de introductie was ook een Zen te bewonderen, het niveau onder de Intens. Een versie die een prima indruk achterlaat en prijstechnisch het aanbod van de Koleos beslist kan versterken.
Motoren
Motoren zijn er twee, diesels, omdat volgens Renault 85 procent van het SUV-segment in Europa bestaat uit diesels. Het merk laat na te vertellen dat de enige benzinemotor de oude 2.5-liter viercilinder van Nissan is. Die komt qua CO2-uitstoot zo ongunstig uit dat er van enige concurrentiekracht in Nederland en Europa geen sprake is. Veel beter zou het zijn om de 1.6-liter turbo te gebruiken, die ook in de X-Trail huist. Renault vertelt op een eventueel toenemende vraag naar benzinemotoren snel te kunnen inspelen.
De basisdiesel is de 1.6-liter goed voor 130 pk en een koppel van 320 Nm bij 2.000 tr/min. Deze wordt louter gekoppeld aan en prima schakelende zesbak. Eigenlijk voldoet deze techniek perfect in de Koleos. De gemiddelde koper zal niets meer wensen. De motor is mooi stil, voelt krachtig aan en accelereert in een keurige 11,4 seconden naar de 100 km/h. De motor laat ook een redelijk bescheiden CO2-uitstoot noteren van 128 g/km. Tijdens het rijden voelt de Koleos niet overdreven zwaar aan ondanks zijn forse voorkomen. Het onderstel is vooral comfortabel afgestemd, zonder in bochten zijn gewicht sterk naar één kant te willen gooien. Met de stabiliteit is weinig mis. Mede dankzij de prettige stoelen en het lage geluidsniveau komt de Koleos over als een uitermate fijne lange afstandsloper.
CVT-automaat
De 2.0-liter diesel in de Initiale Paris wordt altijd gekoppeld aan een CVT-automaat. Wie van een CVT gewend is dat het toerental fors oploopt bij accelereren, ontdekt in de Koleos een doorontwikkelde versie die bij fors accelereren een aantal vaste trappen volgt. De gebruiker zal goed moeten opletten om tijdens het rijden te bemerken dat het hier om een traploze overbrenging gaat. Bij lage toerentallen maakt de bak een enigszins hinderlijk fluitend geluid. De 2.0-liter diesel, ook uit de Renault-stal, levert 175 pk waarmee de auto in 9,3 seconden naar de 100 km/h accelereert. De enige technische optie op de 2.0-liter is vierwielaandrijving. Een voorziening die de auto net wat verder brengt. Deze overbrenging kent een permanente stand en kan ook gelocked worden als de ondergrond hierom vraagt. Tijdens een korte kennismaking in het terrein valt bij de eerste afdaling op dat de Koleos niet is voorzien van Hill Descent Control, zodat de bestuurder zelf moet remmen. Maar een 4x4 SUV is ook nog geen pure terreinwagen, waarbij de vraag moet worden gesteld wie daar nog naar op zoek is.
Prijzen
Goed geteld schotelt Renault drie varianten van de nieuwe Koleos voor. De instapper is de dCi 130 Intens voor 42.790 euro. Natuurlijk zijn er concurrenten als de Nissan X-Trail, Peugeot 5008 en Skoda Kodiaq die aanzienlijk goedkoper zijn, maar die hebben in dat geval altijd een benzinemotor. Op dieselniveau kan de Renault volledig de concurrentie aan. De dCi 175 Initiale Paris kost minimaal 53.290 euro en wie dan nog kiest voor vierwielaandrijving is 56.790 euro kwijt. Kijk in onze leasevergelijker voor de uitgebreide mogelijkheden en leaseprijzen.
Schrijf een review