Renault Koleos spant zijn spieren

Helaas geen benzinemotor

SUV's vormen het broodje van de bakker voor vrijwel alle automerken. Renault wist zich met de Captur en Kadjar tot het nummer 1-merk op dit vlak op te werken. Nu volgt de grote Koleos.

De naam Koleos is alles behalve nieuw. De eerste generatie van het model kon in Nederland geen potten breken en dat kwam vooral door het motorenaanbod en de BPM op basis van CO2-uitstoot. Ook qua vormgeving bleef het model bij de concurrentie achter. Vooral op dat terrein slaat Renault met de nieuwe Koleos een volledig andere weg in.

Verlichting

Om te beginnen is de nieuwe Koleos met een lengte van 4,67 meter een stuk groter. Dat komt omdat in de tussentijd de Kadjar is verschenen die qua formaat erg dicht tegen de oude Koleos aan zit. De auto beschikt over dezelfde basis als de Nissan X-Trail, terwijl hetzelfde platform bij Renault ook wordt gebruikt voor de Mégane, Kadjar, Talisman en Espace. De auto maakt meteen bij eerste aanblik een forse indruk. Dat komt niet alleen door de afmetingen, maar ook door de stoere, kloeke vormen. De grille staat behoorlijk rechtop en draagt het merklogo in niet mis te verstaan formaat. De grille met koplampen benadrukt de breedte en datzelfde doet ook de C-vormige dagrijverlichting die zo kenmerkend is voor de nieuwste generatie Renaults. De belijning van de verlichting wordt door middel van een chromen strip op de flanken voortgezet. Aan de achterkant laat ook de verlichting zien dat we hier te maken hebben met een Renault. De rode uitlopers laten nog net ruimte vrij voor het logo.

Vaste positie

De achterklep opent zich elektrisch en geeft toegang tot een forse bagageruimte. Met 579 liter kan de Koleos prima in het segment mee en na het neerklappen van de achterbank groeit dit tot 1.795 liter. Renault biedt niet de optie van een extra bankje, dat op de X-Trail wel beschikbaar is. Het Franse merk heeft op dat vlak natuurlijk al de Grand Scénic en Espace in de aanbieding. Dat betekent dat de achterbank een vaste positie kent die veel ruimte biedt. De beenruimte is ronduit fors en de hoofdruimte is prima zolang maar niet voor het optionele schuifdak wordt gekozen. De rand daarvan beperkt namelijk de hoogte. Dat fenomeen treft ook de Scénic en Espace. Voorin staan grote, comfortabele stoelen die goed ondersteunen en in ruime mate instelbaar zijn. De Intens-uitvoering heeft standaard stof en tegen meerprijs lederen bekleding in drie kleuren, zwart, lichtgrijs en bruin. De accenten op dashboard en portierpanelen geven de indruk van hout. Bij de luxueuze Initiale Paris is het leer van een hogere kwaliteit, bieden de hoofdsteunen meer comfort en geeft Renault een andere invulling aan de accentstrips.

Uitrustingsvarianten

Het dashboard past helemaal in de Renault-traditie. In het midden het grote scherm met R-Link 2.0 voor navigatie, audio, klimaat en inmiddels ook Apple Car Play en Android Auto. Het instrumentarium toont vergelijkbaar aan de andere recente Renault-modellen en is goed afleesbaar. Op een paar uitzonderingen na zijn alle knoppen in de Koleos eigen aan Renault. Uitzonderingen vormen die voor de ruitbediening en de hendel om het tankklepje te openen, een voorziening die op de Kadjar na geen enkele Renault heeft.

Renault biedt in Nederland de genoemde uitrustingsvarianten Intens en Initiale Paris aan. Tijdens de introductie was ook een Zen te bewonderen, het niveau onder de Intens. Een versie die een prima indruk achterlaat en prijstechnisch het aanbod van de Koleos beslist kan versterken.

Motoren

Motoren zijn er twee, diesels, omdat volgens Renault 85 procent van het SUV-segment in Europa bestaat uit diesels. Het merk laat na te vertellen dat de enige benzinemotor de oude 2.5-liter viercilinder van Nissan is. Die komt qua CO2-uitstoot zo ongunstig uit dat er van enige concurrentiekracht in Nederland en Europa geen sprake is. Veel beter zou het zijn om de 1.6-liter turbo te gebruiken, die ook in de X-Trail huist. Renault vertelt op een eventueel toenemende vraag naar benzinemotoren snel te kunnen inspelen.

De basisdiesel is de 1.6-liter goed voor 130 pk en een koppel van 320 Nm bij 2.000 tr/min. Deze wordt louter gekoppeld aan en prima schakelende zesbak. Eigenlijk voldoet deze techniek perfect in de Koleos. De gemiddelde koper zal niets meer wensen. De motor is mooi stil, voelt krachtig aan en accelereert in een keurige 11,4 seconden naar de 100 km/h. De motor laat ook een redelijk bescheiden CO2-uitstoot noteren van 128 g/km. Tijdens het rijden voelt de Koleos niet overdreven zwaar aan ondanks zijn forse voorkomen. Het onderstel is vooral comfortabel afgestemd, zonder in bochten zijn gewicht sterk naar één kant te willen gooien. Met de stabiliteit is weinig mis. Mede dankzij de prettige stoelen en het lage geluidsniveau komt de Koleos over als een uitermate fijne lange afstandsloper.

CVT-automaat

De 2.0-liter diesel in de Initiale Paris wordt altijd gekoppeld aan een CVT-automaat. Wie van een CVT gewend is dat het toerental fors oploopt bij accelereren, ontdekt in de Koleos een doorontwikkelde versie die bij fors accelereren een aantal vaste trappen volgt. De gebruiker zal goed moeten opletten om tijdens het rijden te bemerken dat het hier om een traploze overbrenging gaat. Bij lage toerentallen maakt de bak een enigszins hinderlijk fluitend geluid. De 2.0-liter diesel, ook uit de Renault-stal, levert 175 pk waarmee de auto in 9,3 seconden naar de 100 km/h accelereert. De enige technische optie op de 2.0-liter is vierwielaandrijving. Een voorziening die de auto net wat verder brengt. Deze overbrenging kent een permanente stand en kan ook gelocked worden als de ondergrond hierom vraagt. Tijdens een korte kennismaking in het terrein valt bij de eerste afdaling op dat de Koleos niet is voorzien van Hill Descent Control, zodat de bestuurder zelf moet remmen. Maar een 4x4 SUV is ook nog geen pure terreinwagen, waarbij de vraag moet worden gesteld wie daar nog naar op zoek is.

Prijzen

Goed geteld schotelt Renault drie varianten van de nieuwe Koleos voor. De instapper is de dCi 130 Intens voor 42.790 euro. Natuurlijk zijn er concurrenten als de Nissan X-Trail, Peugeot 5008 en Skoda Kodiaq die aanzienlijk goedkoper zijn, maar die hebben in dat geval altijd een benzinemotor. Op dieselniveau kan de Renault volledig de concurrentie aan. De dCi 175 Initiale Paris kost minimaal 53.290 euro en wie dan nog kiest voor vierwielaandrijving is 56.790 euro kwijt. Kijk in onze leasevergelijker voor de uitgebreide mogelijkheden en leaseprijzen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Renault Koleos spant zijn spieren
Een geweldige auto. Ideaal voor de caravan. verbruik 9 liter bij gemengd gebruik. 11 liter met caravan van 1300 kg. De afwerking niet altijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Afgelopen 2 jaar zeer comfortabel met caravan op vakantie geweest. Brandstofverbruik diesel 1:16, valt ons niks tegen. Met caravan ongeveer 1:11 Deze Renault is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Een heerlijke auto. Trekt nog altijd veel bekijks. Met caravan rijden is echt luxe. Gewoon cruise control in de 6e versnelling en verder geen omkijken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Sinds 2008 rij ik Koleos en zeer tevreden. Ik heb nu 45000 km gereden en de Koleos heeft me de afgelopen weken 2 keer laten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Ik ben zeer tevreden van mijn Koleos. Mooie en toch robuuste lijn.Ik rij er mee sinds 09/08 en vind het nog altijd een zalige wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Ik had als een van de eerste in nederland (juni 2008) mij koleos 150 pk diesel. Ben goed tevreden, vooral de motor is soepel en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Nu 70.000 km gereden. Nog altijd zeer tevreden. Geen extra kosten. Zowel op de autobaan in Duitsland bij cruise control op 180km/uur als in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Ik heb sinds enkele maanden een Koleos 4x2 de luxe. Ik heb al vele nieuwe auto's gereden in de afgelopen 40 jaar maar nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
De lak kwaliteit van mijn zwarte Koleos nieuw gekocht in december 2008 bij Segerink & Wolbers in Apeldoorn is erg slecht. Mijn hele front zit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
1dag voor mijn vakantie 23/9 kreeg ik mijn Dynamique Pack, ex Demo garage. Na 2 Scenic`s automaat weer schakelen was wennen. terugschakelen soms wat hakerig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Na ruim 2000 km zeer tevreden. Inbouw alarm (origineel) gaf alleen wat problemen.Uiteindelijk door dealer goed opgelost. Telefoonboek (nokia) moeilijk over te nemen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
ik vind het een super auto, hij is mooi en rijd ook goed de bose radio is ook echt top! ofwel echt topauto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
ervaring met Renault KoleosDegelijkheid Prestaties Prijs Uiterlijk Review over Renault Koleos Geschreven op: 6-8-2008 door Jan Hoogenboom Een fraaie auto. De.. Lees volledige review.
Renault Koleos spant zijn spieren
Ik ben in het bezit van een koleos 2 liter diesel privilege automaat, reeds bijna 20.000 km gereden. het is een auto uit duizenden vooral.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Sinds 4weken een nieuwe koleos zeer goede ervaringen mee ook als caravan trekker alleen kan ik mijn telefoon boek van de gsm niet douwnloaden op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Ik rijd sinds een week in een Koleos dynamiqe luxe automaat diesel met pack en bose en dvd navi. In 1 woord een super.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Tja, 't ziet er geweldig uit, rijdt zeker niet onaardig en niet onredelijk geprijsd, maar toch, 't is en blijft geproduceerd onder Renault's kwaliteitsvisie. Dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Heb een dynamique luxe automaat met pack besteld in gris songe is droomgrijs. Nog niet proefgereden maar gezien alle goede referenties en het feit dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Juni 2008 mijn zwarte 2.5 dynamic luxe opgehaald en direct op vacantie naar Corsica. Geen enkele andere Koleos tegen gekomen, wel veel bekijks. Prima werking.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Vrijdag 6 oktober onze Koleos Dynamic Pack opgehaald bij de dealer. We hebben de auto met de nodige accessoires laten aankleden en hij ziet er perfect.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Ik heb afgelopen week ook een Koleos 2.0 DCi Dyn Luxe besteld met navigatie/Bose, zwart metallic, intro pack (donkere ramen en zilver kleurige skip.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
In januari proefrit gemaakt. Waren eigenlijk naar de VW Tiguan aan het kijken. Maar de Koleos ik zo ontzettend compleet!! En met de 19 %.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Heb een proef gemaakt met de auto en gelijk één gekocht het model dymamique luxe. zeer rijk uitgeruste auto. volgende week wordt hij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
mooie stoere auto die toch nog een beetje ingetogen is. complete uitrusting met meer als gemiddelde kwaliteit.. Lees volledige review.
Renault Koleos spant zijn spieren
Ik heb al twee maal proef gereden in de Koleos en bevalt me zo goed dat ik de auto besteld heb (dynamique luxe met de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Na 2500 km rijden ben ik echt heel tevreden over deze wagen. Ik rij met een Dynamique Plus 2.0 Dci 150 Pk. De motor is ongelooflijk stil,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Heb nu 2000 km gereden met de Koleos. Prima auto !. De opmerkingen van Hans herken ik (Gas blijft tikkie hangen bij doortrekken, maar is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Rij nu de Koleos sinds 30 juni. Heerlijke auto, goede trekauto. Op dit moment nog geen negatieve dingen kunnen ontdekken na 6.000 km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Bij doortrekken en dan schakelen lijkt het of gas blijft hangen. Telefoon in navigatiesysteem neemt geen adressen over van telefoon Radio moeilijk bedienbaar en mp3 hapert af.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Koleos spant zijn spieren
Een fraaie auto. De 2.0 diesel met 175 pk is een zeer soepele motor. Het verbruik is wel aan de hoge kant. Ik heb nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5