De Cadillac CT6 roept meteen enthousiase reacties op door zijn imposante grille, al moet de individuele koper daar wel van houden. Over het algemeen wordt de auto als mooi ervaren, of liever indrukwekkend. De nieuwste Cadillac-limousine onderscheidt zich hierdoor van het overige verkeer en vooral van zijn concurrentie uit met name de Duitse hoek. Cadillac richt zich met de CT6 overigens niet alleen op de genoemde S-Klasse, A8 en 7 Serie, maar ook op de duurste uitvoeringen van de BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse.
De Amerikanen hebben een flinke gewichtsreductie weten door te voeren, waardoor de CT6 afhankelijk van de uitvoering zelfs lichter is dan de laatstgenoemde sedans.
Alleen met V6
Op dit moment is de CT6 in ons land alleen leverbaar met een 3.0-liter TwinTurbo V6-motor. Dit blok levert een vermogen van 417 pk en een trekkracht van 555 Nm. Dat is goed voor een 0-100-sprint in 5,7 seconden en een topsnelheid van 240 km/h. De V6 wordt standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
Plug-in hybride
In de VS en China is ook een plug-in hybrideversie van de grote Cadillac leverbaar met 2.0-liter TwinTurbo viercilinder onder de kap. Die levert een gecombineerd vermogen van 340 pk. De CT6 Plug-In Hybrid komt ook naar Nederland, maar daarvoor zullen liefhebbers in ieder geval nog tot 2018 geduld moeten hebben volgens de laatste berichten. Met deze motor zal de auto prijstechnisch flink concurrerender worden.
Rust
Aan boord van de Cadillac heerst rust. Een licht bandgeruis is het enige dat nog doordringt. Bij rustig optrekken komt de motor subtiel opzetten. Het horen van de motor is overigens geen straf, want de V6 produceert een lekker geluid dat uitnodigt tot gas geven. Wie zich daartoe laat verleiden, zal merken dat de motor zeker op toeren lekker sportief klinkt.
Automaat
De automaat schakelt goed, keurig op logische momenten. Cadillac monteert overigens een traditionele automaat zonder dubbele koppeling. Voor Cadillac is dat vertrouwde techniek die doorgaans een lang leven beschoren is. De aanwezige rijhulpsystemen voeren hun taak goed uit en blijven daarbij keurig op de achtergrond.
Sportief
Alhoewel de Cadillac CT6 doorgaans onder normale omstandigheden wordt gereden, beschikt de automaat over een Sport-modus. Heel groot zijn de verschillen tussen de rijmodi Toer en Sport niet, maar bij die laatste is alles net een tandje scherper afgesteld. Ondanks het formaat van de auto kan er ook daadwerkelijk snel mee worden gereden. De besturing voelt daarbij redelijk direct. In een sportieve bui laat de uitlaat zelfs wat extra gesputter horen bij het terugschakelen.
Interieur
De CT6 is voorzien van een zowel qua vormgeving als materiaalkeuze mooi interieur. Op de afwerking valt weinig aan te merken. Het enige punt van kritiek betreft het harde kunststof aan de achterkant van de voorstoelen. Verder doet het interieur weinig onder voor dat van de vooral Duitse concurrentie. Op alle zitplaatsen wordt een comfortabele zit geboden, waarbij de auto in alle richtingen voldoende ruimte biedt. Zowel voor- als achterin.
Riante uitrusting
De prijslijst begint bij 112.780 euro. Dan mag de koper wegrijden in de Luxury-uitvoering die standaard is uitgerust met onder andere zon- en geluidswerende ruiten, digitale binnenspiegel, achteruitrijcamera, 360-gradencamera, veelvoudig verstelbare voorstoelen met geheugen, stoelverwarming (voorin ook ventilatie), verwarmbaar stuur, cruise control, automatische parkeerassistent, handsfree bedienbare achterklep en keyless access. Op gebied van connectiviteit is het Cadillac CUE informatie- en mediasysteem in de auto te vinden, voorzien van navigatie en de connectiviteitsmogelijkheden die in deze klasse mag worden verwacht. Ook is OnStar met een 4G-hotspot aanwezig. Dit alles wordt bediend via een 8-inch touchscreen. Een Bose-audiosysteem completeert het lijstje.
Digitale binnenspiegel
Een opvallend onderdeel van de uitrusting is de digitale binnenspiegel. In plaats van een conventionele spiegel, bevat deze een scherm waarop door middel van een camera de situatie achter de auto in beeld wordt gebracht. Je ziet dus grofweg hetzelfde als bij een conventionele binnenspiegel, maar toch is het even wennen. Eenmaal gewend werkt het prima. Het levert een mooi scherp beeld en de camera wordt niet verblind door zon of koplampen van achterliggers. Wel komt het in deze Cadillac enigszins over als een oplossing voor een probleem dat er niet is. Het is vooral heel handig bij auto’s met een zeer kleine achterruit of voor bestelbusjes.
Platinum
De Platinum is de enige andere in ons land leverbare uitvoering. Die staat voor 136.500 euro in de prijslijst. De standaarduitrusting wordt dan uitgebreid met onder meer enkele veiligheidssystemen, nog meer verstelmogelijkheden voor de voorstoelen, automatische airco met vier zones, adaptieve cruise control en een head-up-display. Bovendien groeit het centrale touchscreen naar 12,3 inch en hebben de passagiers achterin een eigen entertainmentsysteem.
Schrijf een review