Chevrolet Camaro 2.0T: vierpits muscle car

Viercilinder Camaro: het overwegen waard

Vooral door het belastingklimaat worden muscle cars in Nederland maar mondjesmaat verkocht. Ford laat met de Mustang EcoBoost zien dat een viercilinderversie van zo’n auto toch nog relatief populair kan zijn. Chevrolet biedt ook een viercilinderversie van de Camaro. Hoe bevalt die?

De huidige Camaro is een evolutie van zijn voorganger, waarbij de designafdeling van Chevrolet opnieuw een modern ontwerp heeft weten neer te zetten, waar het origineel uit de jaren ’60 ook nog steeds in te herkennen is. De auto ziet er geslaagd uit. Een mooi detail is de verlichte typenaam op de instaplijsten. In het interieur zijn leuke designdetails toegevoegd, zoals een draaibare rand van de ventilatieopeningen om zo de temperatuur in te stellen. Wat opvalt is dat op slechts een paar plaatsen op de auto een Chevrolet-logo is te vinden. In plaats daarvan zijn er een hoop Camaro-aanduidingen, waarmee het model bijna als een submerk wordt neergezet.

Viercilinder en V8

In de testauto ligt de 275 pk sterke 2.0T viercilinder benzinemotor. Deze wordt standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Met deze motor bereikt de auto in 5,9 seconden de 100 km/h en gaat door tot 240 km/h.

Volgens klassiek recept heeft een muscle car een V8 aan boord en uiteraard is die ook in de prijslijst te vinden. Dat is de 6.2-liter V8 met een vermogen van 543 pk. Deze wordt naar wens geleverd met een handgeschakelde zesbak of tegen meerprijs met een achttrapsautomaat. Met die laatste gaat de acceleratie het snelst en tikt de snelheidsmeter na 4,4 seconden de 100 km/h aan, om vervolgens door te gaan naar de 290 km/h.

Bij beide motoren gaat de aandrijving alleen naar de achterwielen. In het geval van de V8 wordt standaard een limited slip-differentieel toegevoegd.

Cruisen

Bij vertrek wordt direct duidelijk dat de viercilinder Camaro geen brullende muscle car is. Sterker nog, van het motorgeluid had men voor een auto als deze wat meer werk mogen maken. Vlotte prestaties weet de Chevy echter zeker wel te leveren. De viercilinder Camaro blijkt zich desondanks vooral te lenen voor heerlijk rustig cruisen. Bij normaal, alledaags rijgedrag heeft de auto een vrij tam karakter. De Comfort-rijmodus heeft de voorkeur. In Sport houdt de automaat in normaal verkeer het toerental vaak onnodig hoog. Deze sportieve rijmodus is meer geschikt voor als men de ruimte heeft en het gas erop kan, dan doet hij prima zijn werk. De besturing van de auto is niet super direct, maar toch wel voldoende precies. De Camaro is een fijn sturende auto.

Geen clichés

Door de hoge raamlijn zit men nadrukkelijk ‘in’ de auto, waardoor men zich al snel één voelt met de Camaro. Van de clichés over Amerikaanse interieurkwaliteit is niets terug te vinden. De materialen zijn hoofdzakelijk hard, maar voelen prettig en kwalitatief hoogwaardig aan. Op de afwerking valt weinig aan te merken. De stoelen omsluiten de inzittenden goed en bieden daardoor goede steun. Het op sportiviteit gerichte interieur is enigszins in contrast met het op cruisen gerichte rijgedrag, maar het is zeker niet oncomfortabel aan boord van de Camaro.

Ruimte

In verhouding met hoe krap het eruit ziet biedt de auto achterin opvallend veel beenruimte. De knieën passen aan weerszijden van de voorstoel en dan is het voor de benen best goed te doen op de achterbank. De hoofdruimte laat wel te wensen over en daarmee is de achterbank alleen geschikt voor kinderen of korte ritjes. De bagageruimte is verrassend diep en met een inhoud van 257 liter veel kleiner dan men misschien zou verwachten.

Prijskaartje

De Nederlandse prijslijst van de Camaro begint bij 58.048 euro voor de viercilinder 2.0T Coupe. Voor de Convertible vraagt het merk 6.521 euro meer. Wie de V8 wil zal helaas meteen flink moeten doorsparen, want die motor brengt een prijskaartje met een bedrag van minstens 117.531 euro met zich mee. De meerprijs van de Convertible bedraagt bij de V8-uitvoering nog maar 1.654 euro. De V8-uitvoering is voor het eerst leverbaar met Magnetic Ride Control, dat de afstelling van de schokdempers automatisch aanpast op de rijomstandigheden.

24 kleuren

Standaard zijn onder andere rijmodiselectie, een naar wens in te delen instrumentencluster en LED-sfeerverlichting met 24 kleuren. De auto is verder voorzien van head-up display, die als leuk detail ook een G-krachtmeter bevat. Op gebied van infotainment is het nieuwe MyLink-systeem leverbaar, dat wordt bediend via een 8-inch touchscreen. De smartphone kan via Apple CarPlay en Android Auto met de auto worden verbonden. Tot slot is ook OnStar standaard aanwezig, dat geleverd kan worden met 4G-internetverbinding voor maximaal zeven apparaten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.