Op visueel gebied is Citroën zeer behoudend te werk gegaan bij deze facelift. Terecht overigens, want de (Grand) C4 Picasso zag er nog lang niet verouderd uit. Het belangrijkste verschil is de toevoeging van C-vormige chroomstrips in de voorbumper. Verder kan het dak nu in twee kleuren worden uitgevoerd.
Nieuw: PureTech 130
Een nieuwe toevoeging aan het motorenaanbod is de tegelijk met de facelift geïntroduceerde PureTech 130 benzinemotor. Standaard is deze 1.2-liter driecilinder gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar een zestrapsautomaat behoort eveneens tot de mogelijkheden. De andere benzineoptie is de al bekende 1.6-liter THP 165, die alleen met zestrapsautomaat leverbaar is. Volgens fabrieksopgave bedraagt het verbruik ongeveer 1 op 20, maar in de testperiode zijn we daar met een score van zo’n 1 op 12 lang niet bij in de buurt gekomen.
Voor de dieselrijder biedt Citroën de 1.6- en 2.0-liter BlueHDI in vermogensvarianten met 120 of 150 pk. Beide versies zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar ook bij deze motoren is een zestrapsautomaat optioneel te bestellen.
Alle motoren zijn voorzien van een start-/stopsysteem.
Comfort
De PureTech 130 produceert een duidelijk driecilindergeluid. Bij het optrekken tokkelt de motor er op los, maar eenmaal op constante snelheid blijft het geluid keurig op de achtergrond en is de motor vrijwel onhoorbaar. De driecilinder weet de auto vlot van zijn plek te krijgen. In de beleving van de inzittenden komt die snelheid minder goed door, maar dat hoeft ook niet. De auto is volledig gericht op comfort, zodat alle gezinsleden een prettige reis ervaren. Op de snelweg is vooral het windgeruis hoorbaar, aangevuld met een klein beetje geluid van de banden. Korte oneffenheden worden vrij goed doorgegeven, maar langere worden netjes weggewerkt.
De comfortabele afstelling is ook terug te merken in het karakter van de automaat. Die schakelt rustig naar de volgende versnelling en is ook daarmee op comfort gericht. Wordt toch om een (vlotte) acceleratie gevraagd, dan is de zestrapsautomaat zeker in staat om snel terug te schakelen om de juiste versnelling in te leggen.
Eigenzinnig
Het centrale instrumentarium heeft een eigenzinnige indeling. Naast de digitale snelheidsmeter is in de hoek van het scherm een ‘analoge’, verticale snelheidsmeter te vinden. In feite een verticale versie van de horizontale snelheidsmeter zoals die tegenwoordig alleen nog in klassieke auto’s is te vinden. Aan de rechterkant van het scherm zit een toerenteller met dezelfde lay-out.
Seinen
De testauto is voorzien van een automatische grootlichtfunctie. Deze schakelt keurig in zodra het nodig is. Ook schakelt het grootlicht al gauw weer uit om niemand te verblinden. Dat is op zich goed, maar in Nederland komt men al gauw weer medeweggebruikers tegen, dus dan heeft het systeem een beetje het effect van onbedoeld seinen. We hebben het dus toch maar uitgezet.
Ruimtelijk
Voorin de Picasso heeft men dankzij de hoge voorruit en het naar voren uitgestrekte dashboard een ruimtelijk gevoel. Een keerzijde is dat de motorkap vanaf de bestuurdersstoel niet zichtbaar is. Dat maakt het bij parkeren lastig om de positie van de neus in te schatten, maar daarvoor bieden de parkeersensoren uitkomst. Citroën denkt overigens duidelijk aan gezinnen: naast de achteruitkijkspiegel zit af-fabriek een extra spiegeltje om het kroost op de achterbank mee in de gaten te houden. Op de achterbank hebben ook volwassenen genoeg zitruimte, maar de derde zitrij is duidelijk vooral voor kinderen bedoeld. De bagageruimte meet 645 liter met de achterbank in de achterste stand en 704 liter met de achterbank naar voren geschoven.
Uitrusting
De Citroën Grand C4 Picasso staat in de prijslijst vanaf 27.950 euro. Voor dat bedrag rijdt men weg met het uitrustingsniveau Start, met onder de motorkap de PureTech 130. De auto is dan standaard uitgerust met onder andere een panoramische voorruit met verstelbare zonnekleppen, met leder bekleed stuurwiel, 7-inch touchscreen met aansluiting voor Bluetooth, USB en AUX, cruise control, Hill Start Assist en Coffee Break Alert.
Business
De testauto is een zakelijke Business-uitvoering, die voor een bedrag vanaf 29.650 euro in de prijslijst is te vinden. Als Business is de standaarduitrusting uitgebreid met onder meer 16-inch lichtmetalen velgen, Keyless Start en Entry, parkeersensoren achter, achterlichten met 3D-effect, automatische airco met twee zones en een 12-inch HD-display met Mirror Screen-infotainmentsysteem, navigatie en spraakbediening.
Lease
Met deze zakelijke uitvoering wordt dus niet alleen aan het gezin, maar ook aan de zakelijke rijder gedacht. Die kan de Grand C4 Picasso leasen vanaf 375 euro per maand. De zakelijke Business-uitvoering staat vanaf 401 euro per maand voor de deur. Alle uitvoeringen en tarieven zijn eenvoudig te bekijken en vergelijken in de leasevergelijker.
Schrijf een review