Toyota Yaris niet zomaar gefacelift

Winst in verbruik en veiligheid

Toyota heeft de drie- en vijfdeurs Yaris onder handen genomen. Geen volledig nieuwe generatie, maar er worden wel zo'n negenhonderd nieuw ontwikkelde onderdelen toegepast. Het uiterlijk oogt fris, Bi-Tone-lak geeft het model iets frivools en er is sprake van een nieuwe 1.5-liter benzinemotor. De hybrideversie is en blijft een verkoopsucces en de veiligheid neemt toe doordat Safety Sense voortaan standaard is.

‘De meest geproduceerde auto in Frankrijk.’ Een uitspraak die menigeen verrast tijdens de presentatie van de vernieuwde Toyota Yaris. U leest het goed: de Japanners spannen de Fransen voor de kar. Vele duizenden Yarissen rollen er jaarlijks van de band in het Franse Valenciennes. Daar produceert Toyota de Yaris al sinds 2001. In de hoge productieaaantallen komt gezien het design, de rijkwaliteiten, de techniek en de prijsstelling van de vernieuwde versie zonder twijfel geen verandering. Overigens, de Japanners hebben meer met Frankrijk, want het ontwerp komt uit Toyota’s designcenter ED2 in Zuid-Frankrijk.

Design

De Yaris heeft een lengte van 3,94 meter, is 1,69 breed en 1,51 meter hoog en sluit daarmee keurig aan de onderkant van het B-segment aan. De wielbasis bedraagt 2,51 meter. Het front is voorzien van een trapeziumvormige grille. De koplampen hebben een wat ander ontwerp gekregen. De achterzijde wint aan kracht door de nieuwe vormgeving van de achterlichten en de achterbumper. Het is even wennen aan het Bi-Tone uiterlijk. Diverse lakkleuren worden daarbij gecombineerd met een zwart dak en raamstijlen. Het lijkt alsof het dak een beetje boven de auto zweeft. Zonder die accenten is de Yaris overigens al aansprekend genoeg.

Interieur

In het interieur vond een kwaliteitsoffensief plaats. Op ergonomisch vlak slaat Toyota eveneens een slag. Prima meubilair en nieuwe materialen geven het geheel meer cachet. Het is bij de inrichting mogelijk accenten van de exterieurkleur te integreren met een speels resultaat. Een TFT-kleurenscherm doet vanaf de Aspiration-uitvoering zijn intrede. Via die weg is achter het driespaakstuur informatie over het voertuig beschikbaar. Denk aan brandstofverbruik en andere rijgegevens. Tevens omvat het schermpje verkeersbordherkenning. In het meubilair van de Executive en Premium is leer verwerkt. Die uitvoeringen beschikken ook over een donkere hemelbekleding en privacy glas achter. Een groot Skyview-panoramadak valt de Yaris Premium te beurt. Tijdelijk maakt een Design Red-uitvoering deel uit van het Yaris-aanbod. De versie in Ash Grey heeft sportieve rode accenten in het in- en exterieur, lichtmetalen wielen, LED-dagrijverlichting, LED-achterlichten, mistlampen voor en een speciale honingraatgrille.

Motoren

Toyota zet de Yaris met drie motorversies in de markt. Nieuw in de compacte rakker is een 1.5-liter viercilinder benzinemotor. Die vervangt de 1.3-liter. Geen downsizing dus. De nieuwe motor is tot twaalf procent zuiniger en tien procent sterker dan zijn kleinere voorloper. Het lage verbruik wordt bewerkstelligd door technische verfijningen en de toepassing van kennis uit Toyota’s hybridetechniek. De nieuwe 111 pk sterke motor valt vanaf de eerste kilometers in de smaak. Het koppel bedraagt 136 Nm. 118 Nm daarvan is al beschikbaar bij 2.000 tpm. Schakelen doet de bak soepel en direct. Wel is het even wennen aan de koppeling, die wat laat pakt. Het verbruik van 5,0 l/100 km wordt niet behaald, maar 6,5 l/100 km met vooral stadskilometers blijkt een nette score. Over prestaties geen klagen. Van 0 tot 100 km/h verloopt in elf seconden. Met een CVT-automaat heeft de 1.5-liter twee tienden van een seconde meer nodig om de honderd aan te tikken.

Hybrid

Vanzelfsprekend presteert de Hybrid-uitvoering op het gebied van verbruik beter. De versie die in ons land zestig procent van de Yaris-verkopen voor zijn rekening neemt, slokt op de honderd kilometer volgens Toyota 3,3 liter naar binnen. Minder kracht nodig dan de 74 pk sterke Hybrid? Dan is er altijd nog de 1.0-liter-uitvoering. Die driecilinder is 69 pk sterk en heeft een koppel van 95 Nm bij 4.300 tpm. Die is voorzien van een vijfbak en door weloverwogen te rijden verbruikt die combinatie 4,3 liter per 100 kilometer. Overigens, niet alleen in ons land maar in heel Europa is de Yaris Hybrid een succes met een verkoopaandeel van 42 procent.

Veilig

Alle Yaris-versies worden door Toyota voorzien van Safety Sense. Dat omvat onder meer verkeersbordherkenning en Lane Departure Warning. Zonder richting aan geven een witte lijn overschrijden betekent bestraft worden met een ‘piep’. Het is ongetwijfeld veilig maar vaak ook irritant. Ook omvat door het soms overactieve veiligheidssysteem automatisch grootlicht en een remsysteem dat in noodgevallen ingrijpt. Toyota loopt op dit vlak in het B-segement voorop.

GRMN

Eind van het jaar wordt het lachen met de Yaris GRMN, een driedeurs sporter met 210 pk. Daarmee wil Toyota nog eens extra het accent leggen op de sportiviteit van het merk en van de Yaris in het bijzonder. Deze Yaris-versie vloeit voort uit het succes in de World Rally Competitie. De Yaris GRMN is een pure ‘hot hatch’ voorzien van een potente 1.8-liter viercilinder met een compressor en Torsen-sperdifferentieel. De sportieve rakker deelt zijn DNA met de Yaris WRC, de 380 pk sterke rallyauto waarmee Toyota momenteel hoge ogen gooit in het wereldkampioenschap rally, het FIA World Rally Championship 2017. GRMN staat voor ‘GAZOO Racing Masters of the Nürburgring’. Smullen voor de liefhebbers. Een prijs is nog niet bekend.

Prijsstelling

De Yaris mag dan aan uitrusting en uitstraling winnen, de prijsstelling voor de driedeurs instapper blijft onveranderd: 14.495 euro. De Hybrid staat in de prijslijst vanaf 20.495 euro en een Bi-Tone vraagt 21.295 euro. De speciale Design Red is er vanaf 18.385. Private Lease is mogelijk vanaf 259 euro. Het betreft een contract van 48 maanden op basis van tienduizend kilometer per jaar. Ook is er private flex lease. Een nieuwe vorm van het momenteel populaire private lease. Dat betekent dat het leasecontract na een jaar maandelijks kan worden opgezegd. Toyota ziet op dat vlak met de Yaris kansen voor mensen die tijdelijk over een auto willen beschikken. Denk bijvoorbeeld aan werknemers met een jaarcontract. De flexibiliteit van hun mobiliteitskeuze neemt daarmee toe. Kijk voor de(leaseprijzen op onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Ik ben niet zo tevreden met mijn Toyota Yaris, deze heb ik in 2008 nieuw aangeschaft. Toen mijn Yaris 3,5 jaar oud was heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Sinds januari 2009 in het bezit van een vijfdeurs Yaris 1.3 Aspiration voor woon-werkverkeer. Deze uitvoering is redelijk compleet. Inmiddels heb ik er bijna 9000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Met nu 246.000 km op de teller begint het wat minder te worden. Remschijven worden vervangen . Verder een naast de gewone dingen zoals banden,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Ik heb de auto bijna 10 jaar...157.000 km. Prima auto!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Dit is mijn derde Yaris mmt 1/08 2009 gekocht en hij bevalt prima.Vooral de combinatie met automaat en zelf kunnen schakelen is perfect.Zuinig in gebruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
na een starlet was dit een toppertje. Stil, zuinig, voor ons een fijne hoge zit en ruimer dan we dachten. Tevens toch veel pit in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Een top diesel en erg zuinig met alles er op en er aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Onze eerste Toyota na 15 jaar BMW rijden prima auto de 1.3. linea Sol (okt.2006) doet het goed. Ruim van binnen, zicht rechts voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Sinds maart 2002 eigenaar van een leuke. kwieke yaris. Verbruik zomers 1:24 winters 1:22. Geen problemen, afgezien 2 nieuwe remblokken (na 164.000km!!) In 2007 een leaseauto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Toch 'n tof bakkie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Ook na de eerste kennis making met de Toyota Yaris,met een MMT,was ik niet zo tevreden over de rij wijzen.Er moest een tweede proefrit aan.. Lees volledige review.
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Veel problemen met 1,4 TD Yaris Dieselpomp reeds gereviseerd. Common rail inspuitsysteem maakt echt een eng tikkend geluid. Motor blijft steeds warmlopen en dealer kan het niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Nieuw model, 1.3 Sol 3 deurs. Heerlijke stoelen (voorin en achterin), door verschuifbare achterbank veel beenruimte achterin. Overal bergvakken, onder passagiersstoel voor ook. Extra bergruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Deze en voorlaatste Yaris 1.4 diesel leveren nogal wat problemen op; de kwaliteit van toyota holt volgens mij achteruit. Volgende keer een Mazda ??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Rij nu half jaar yaris werkelijk topauto, zuinig lekker vel, en voor kleine auto ruim van binnen. inruilwaarde prima tenopzichte andere merken. Kortom topwagen(tje).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Beste, de betrouwbaarheid zal op toyota niveau te verwachten zijn. Toch enkele minpunten nl;de condensatie rondom op de ruiten is bij het huidige weer uitsluitend.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
hopeloze zit. Maak een proefrit van zeker een uur op de snelweg, dan merk je het vanzelf: pijn in rug, nek, armen, schouders! Ik ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
jammer bij oud model rammeltjes onder dashboard, bij nieuw model geen last meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Ik rij nu 3.5 jaar in de yaris vrijwel probleemloos. Hij is wat blikkeriger dan je van toyota zou verwachten. Het nieuwe model heb ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
mijn eerste yaris.Ik gebruik hem om naar mijn werk te rijden. bij 100km/hr 1:20.8 gem. ik heb er inmiddels 5000 km mee gereden. hij is zowel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
ik ben na jaren overgestapt naar een vw fox. is ook erg ruim van binnen en ook een hoge instap en zit. en ik moet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
zeer goede wagen maar nogal duur. Kwaliteit echter verzekerd voor vele jaren... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
auto is te zwaar voor 1.3 moter en mmt bak is een blamage [ps ik heb die autoverkocht en een van het vorig model gekocht want die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Dit is mijn eerste Yaris en ben zeer tevreden. Ik voel mij enorm veilig in deze kleine wagen. Als ik iemand meenneem verschieten ze hoe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Dit is mijn eerste Toyota en ik ben echt tevreden. Hij rijdt supergoed en voel mij enorm veilig in deze kleine wagen. Als ik iemand.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Ik heb sinds 7 januari 2007,de nieuwe Yaris 1.3 Linia Sol in mijn bezit.Ik ben er zeer tevreden over,vooral de stoelen zitten heerlijk verder vindt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Ik heb in juni een nieuwe yaris gekocht en heb nu al 10000km op de teller staan. Uitstekende auto, heel ruim van binnen, comfortabele stoelen,rijdtnog steeds.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
prima auto, alleen de afwerking van het interieur kan beter.Reeds 130.000km op de teller. Op naar de 200.000 km..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
nieuw gekocht maart 2006 .erg veel last van rammeltjes mag eigenlijk niet voor een auto van die prijs en een merk met die naam rijdt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Yaris niet zomaar gefacelift
Fijne auto ook veel vervelende dingen mee gehad.Hierbij een oproep van Yaris rijders die ook al enkele keren een kapotte FREETRONIC hebben gehAd.Die van miij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5