Design
Ondanks het succes van de eerste Insignia, heeft Opel zijn ontwerpers niet de opdracht gegeven om het bestaande model te evolueren. Voor de nieuweling ontwikkelde het merk een compleet nieuwe basis. Daarmee wordt ten opzichte van het vorige model een gewicht tot wel 200 kg bespaard. De bestaande klantengroep uitte wensen op het gebied van rijdynamiek en dat werd vertaalt in een lagere zitpositie, waardoor tegelijk ook de hoogte van de auto kon worden teruggebracht met een betere stroomlijn tot gevolg. Een gunstige Cw-waarde en een lager gewicht werken uiteraard mee aan het streven het gemiddelde brandstofverbruik met zo'n 10 procent te reduceren.
Opel lanceert in eerste instantie de Insignia Grand Sport, een vijfdeurs model. Dat betekent dat de traditionele sedan is komen te vervallen. Die had in de praktijk een dermate bescheiden aandeel in de verkopen dat de extra ontwikkelingskosten nauwelijks konden worden terugverdiend. Uiteraard komt er binnen afzienbare tijd ook een Sports Tourer, een stationwagon die qua volume een stuk groter is geworden.
De nieuwe Insignia kenmerkt zich door strakke lijnen en een optisch langgerekte carrosserie. Het front is laag en breed met natuurlijk zeer intelligente Intellilux Matrix-koplampen met in totaal 32 LED's als kenmerk. Het Monza conceptmodel, maar ook de grote 6- en 8-cilinder Opels uit de jaren zestig en zeventig dienden als inspiratiebron. De vleugelvorm op de flanken werd ten opzichte van de bestaande Insignia omgedraaid. Chroom speelt een versterkende rol bij de omlijsting van de zijruiten en op de grille.
Opvallend
Qua dimensies komt de nieuwe Insignia fors voor de dag en dat vertaalt zich in de binnenruimte. De carrosserie is op heup- en schouderhoogte breder geworden en biedt ook een toegenomen beenruimte voor de achterpassagiers. De hoogte in het interieur is vrijwel identiek gebleven. De aflopende, coupéachtige daklijn brengt met zich mee dat de hoofdruimte achterin bij de Grand Sport niet overhoudt, zeker niet als men vanaf een lengte van 1,80 meter strak rechtop gaat zitten. Voorin biedt de Insignia twee ruim bemeten zitplaatsen die in alle denkbare richtingen instelbaar zijn. Wie kiest voor de optie leer krijgt zoals tegenwoordig gebruikelijk alleen de contactvlakken in dit edele materiaal, terwijl de zijkanten in kunstleer zijn uitgevoerd. Ook al zullen veel klanten voor een zwart interieur opteren, Opel levert gelukkig ook stemmig beige en bruin. Daarnaast komt Opel met het Exclusive-programma voor haar topmodel. Daarbinnen zijn een aantal extra buitenkleuren te kiezen, maar ook andere materialen voor de interieuraankleding. Wie voor kwalitatief hoogwaardige leersoorten zoekt, komt hier automatisch terecht. Bovendien levert Opel de Insignia binnen dit programma in iedere denkbare carrosseriekleur. Volgens het merk gaan deze opties niet de hoofdprijs kosten. Ook Opel trekt graag het vergelijk met modellen van de premiummerken en rekent dan voor dat een Insignia en bijvoorbeeld een BMW, Audi of Mercedes-Benz een prijsverschil hebben van soms meer dan 40 procent als de uitrusting gelijk wordt getrokken.
De Grand Sport beschikt over een gigantische achterklep die het inladen tot kinderspel maakt. Achter deze klep gaat een ruimte schuil van minimaal 490 liter. Wie straks voor de Sports Tourer gaat krijgt een maximaal volume van 1.665 liter en dat is maar liefst 130 liter meer dan het huidige model.
Motoren
De meeste motoren in de nieuwe Insignia zijn bekend, maar de instapbenzinemotor krijgt de primeur in dit model. Het gaat om een 1.5-liter turbo met vermogens van 140 of 165 pk, die is afgeleid van de 1.4-liter uit de huidige Astra. Een prima krachtbron gezien het bescheiden gewicht van de auto. Vlot presteren vormt geen enkel probleem. Beide vermogensvarianten zijn er met een handgeschakelde zesbak, terwijl de krachtigste versie ook kan worden besteld met een zestrapsautomaat. De gemiddelde koper van een Insignia zal aan deze motor meer dan voldoende hebben. Direct bij het wegrijden geeft de auto het gevoel van een compact, dynamisch rijdend model. Hier is de afname van het gewicht dus meteen merkbaar. De lagere zitpositie zorgt voor een beter gevoel met de weg, waardoor de nieuwe, grote Opel wat meer uitdaging biedt aan zijn bestuurder. Gewenning is niet echt nodig. Ook qua afstemming van het onderstel en de besturing voelt de Insignia doordacht aan.
Wie meer motorisch geweld wil, maakt een stap naar de 2.0-liter turbo met maar liefst 260 pk. Deze wordt standaard gekoppeld aan een splinternieuwe achttrapsautomaat en vierwielaandrijving en dat maakt deze versie voor de gemiddelde Nederlandse koper schier onbetaalbaar. Natuurlijk voelt deze versie zeer krachtig aan en presteert uitermate vlot. Ook de nieuwe automaat blijkt een juweel en laat het schakelen eigenlijk niet voelen.
De diesels in de Insignia zijn bekende machines. De 1.6 kan worden gekozen met 110 en 136 pk, terwijl de 2.0-liter aan de 170 pk tipt. Deze is er met de zesbak of de achttrapsautomaat. Grappig om te zien dat bij vierwielaandrijving hier juist alleen de handbak wordt aangeboden.
Leaseversies
De doelgroep van de Opel Insignia is bij voorbaat zakelijk. Dat betekent dat de meeste uitrustingsvarianten op de wensen en eisen van een zakelijke doelgroep zijn afgestemd. Toch kunnen diverse varianten in een Business-uitvoering worden geleverd. Het gaat dan om de Ecotec en de Executive. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.
Uitvoeringen/Prijzen
Opel begint de reeks van de nieuwe Insignia met de 140 pk 1.5 Turbo Ecotec Online voor 33.695 euro. Dat betekent dat ook Opel de grens van 30.000 euro in dit segment volledig achter zich laat. Dezelfde uitvoering gecombineerd met de 110 pk dieselmotor komt op 34.895 euro. De uitrusting omvat onder meer al City Safety, verkeersbordenherkenning, lane assist, sleutelloos starten, parkeersensoren rondom, DAB-radio en Bluetooth. De absolute topper is de 2.0 Turbo 4x4 Innovation voor 58.495 euro. De meerprijs voor de Sport Tourer bedraagt 1.300 euro.
Schrijf een review