Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?

1 + 1 = Fortwo

Van cryptische modelnamen kun je Smart niet betichten: de Fortwo heeft twee zitplaatsen, de Forfour biedt ruimte voor vier. En nu is er de Electric Drive met, enfin, u heeft het al door. In een stormachtig Toulouse maakten we voor het eerst kennis met de gestekkerde Smarts. Zowel de Fortwo als Forfour. Bijzonder compact, geen lokale uitstoot én een theoretische range van 155 à 160 km. Kortom, de ideale stadsauto?

Design

Onderhuids mogen de wagentjes dan compleet anders zijn, dat geldt niet voor het uiterlijk. Slechts een aantal Electric Drive-logo’s verraden hun ‘geaardheid’. De Fortwo blijft een guitig en zeer compact autootje waar je in vijf passen omheen loopt. De Forfour vind ik persoonlijk niet helemaal in balans. De vierzitter oogt wat fragiel en ‘uitgerekt’.

Motoren

Tussen de achterwielen ligt een 61 kw (81 pk) sterke elektromotor. Gevoed door een accupakket dat keurig is weggewerkt in de bodem, beschikken beide Smarts over ruim voldoende vermogen. Sterker nog, in de stad schiet je er als een duveltje uit een doosje vandoor! In het ietwat chaotische verkeer van Toulouse blijkt het koppel van 160 Nm - vanaf stilstand beschikbaar - zelfs genieten geblazen. Zeker met de Fortwo zigzag je overal snel tussendoor. Wel even opletten bij zebrapaden, want lang niet iedereen hoort je aankomen. Mocht je de bebouwde kom verlaten - en dat kan prima - weet dan dat de Smartjes maximaal 130 km per uur tuffen.

Range

Eén van de hamvragen bij een elektrische bolide betreft de actieradius. Smart geeft een range op van 160 km voor de Fortwo en 155 km voor de Forfour (NEDC). In de stedelijke praktijk blijkt dit echter al snel richting de 110 km de schieten, afhankelijk van weersomstandigheden en rijstijl. Is dat genoeg? Smart meldt dat stedelingen gemiddeld 35 kilometer per dag rijden. Met dat getal in het achterhoofd heb je aan 110 km ruim voldoende natuurlijk. Persoonlijk had ik tijdens de testritten nimmer het idee stroom tekort te komen en van range anxiety was dan ook geen sprake. Maar stel dat je op bezoek gaat bij je schoonmoeder in Drenthe. De heenweg gaat nét. Vervolgens moet je zes uur blijven plakken om de accu op te laden. Of je gebruikt de beperkte actieradius natuurlijk als excuus om überhaupt niet op bezoek te gaan...

Prestaties/Rijeigenschappen

Vanzelfsprekend ontkom je met zo’n korte wielbasis niet aan een wat stuiterig karakter. Zeker de Fortwo dreunt ‘lekker’ over drempels, richels en Franse kinderkopjes. De andere kant van de medaille is dat de auto opvallend solide en strak op de weg ligt, waardoor het een echt kruipdoor-sluipdoor rakkertje is. En wat te denken van de zeer kleine draaicirkel, dankzij de achterwielaandrijving? Handig! De Forfour levert gevoelsmatig iets aan wendbaarheid in, maar zet daar iets meer comfort en rust in het onderstel tegenover. Tevens zijn de Smarts uitgerust met een ‘zijwindassistent’. Scheurend over de winderige heuveltoppen rondom Toulouse, bleek het systeem effectief. De auto blijft keurig in het gareel, zonder dat je overmatig hoeft te corrigeren.

Ergonomie/Ruimte

Met mijn bijna twee meter lengte zit ik ruimtetechnisch gezien verrassend goed voorin beide Smarts. De stoelen zijn helaas wat vlak en het stuur is niet verstelbaar, wat de zitpositie niet ideaal maakt. Als ik zittend achter het stuur mijn hoofd omdraai, word ik letterlijk en figuurlijk met m’n neus op de feiten gedrukt: het achterraam is écht heel dichtbij! Dat ligt niet aan mijn grote neus. De laadruimte is voldoende voor wat kleine, dagelijkse boodschappen, maar that’s it. Gelukkig zitten er wat handige netjes, vakjes en een lade in het interieur verwerkt. Het dashboard kennen we van de ‘fossiele’ broeders. Het ziet er speels uit en steekt behoorlijk in elkaar. Prominent voor je neus zit de indicator van de accu en de snelheidsmeter. Meer heb je niet nodig! Het multimediasysteem met touchscreen blinkt niet uit in gebruiksgemak, maar is voor een auto in dit segment behoorlijk wijs, euh Smart. In de Forfour heb je twee extra zitplaatsen, waar je als jong gezien prima mee uit de voeten kunt. Althans, tot het kroost in een groeispurt raakt.

Opvallend

Amsterdammers onder ons zijn vast wel eens een Smart van Car2Go tegen het lijf gelopen. Dit autodeelplatform krijgt een extra dimensie: als Smart-bezitter krijg je straks namelijk de mogelijkheid om je blitse bezit met vrienden en familie te delen, via een app. Gemiddeld staan auto’s namelijk 80% van de tijd stil. Ik vroeg aan ingenieur Karsten Schök – toepasselijke naam! - of we de nieuwe Smart Electric Drive spoedig in het Amsterdamse straatbeeld gaan zien van Car2Go: ‘Jawohl’, luidde zijn antwoord. Ben je minder sociaal, maar wens je wel te ‘appen’ met je Smart? Dan kun je onder meer de status van de accu checken en de auto pre-conditioneren. Pardon? Op voorhand de airco al laten draaien op een hete dag, om maar een dwarsstraat te noemen.

Prijs/uitrusting

Is de Electric Drive al leverbaar? Not yet, het is nog even wachten tot de zomer. Kun je gelijk voor de Cabrio gaan! Officiële prijzen zijn voor ons land nog niet bekend, maar reken op een vanafprijs voor de Fortwo van tussen de 20 en 25 mille. De Forfour zal een paar honderd euro meer kosten, de Cabrio een paar duizendjes meer. Smart zet qua uitrusting vooral in op zuinigheid en veiligheid: zo detecteert een radar in de bumper of er een auto voor je rijdt. Indien dat zo is, wordt er bij ‘gas’ terug extra energie teruggewonnen dan wanneer er niemand voor je rijdt. Ook behoort een rijbaanassistent tot de mogelijkheden. Last but not least kun je de auto’s personaliseren met (opvallende) kleurtjes en accenten.

Lease

De Electric Drive is met 4% bijtelling een lachertje in de lease. Voor de leaseprijzen moeten we nog even geduld hebben tot waarschijnlijk het voorjaar. Dan zijn de Smart Electric Drive-modellen ook volledig naar wens samen te stellen in de leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (25)

Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
ik rij nu (nov 2011) al vanaf 2000 Smart, eerst een 7 jr. passion, daarna uitsluitend passion cabrio, nu een limited three uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Heb in een benzine en diesel gereden en als er geen wind staat is het een aparte rijervaring. Nu hebben we een proefrit gemaakt in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Hallo allemaal, Ook ik wil toch even iets kwijt over mijn Smart. Hij is inmiddels alweer van 2001 en er staat bijna 160.000 km op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Heerlijke auto, zowel in de stad als op langere ritten. Behoorlijk zuinig in gebruik en geen wegenbelasting. Zit degelijk in elkaar en laat vooralsnog geen steekjes vallen. Fijne.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Blijkt gevoelig voor wind en voorbijrijdend verkeer. Wegligging is matig. Verbruik is gunstig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Ik heb nu al 2 jaar deze kleine rakker, en moet zeggen, het is en blijft lache om er in te rijden. Het rijd geweldig, ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Heb in 2003 een Smart CDI gekocht, probleemloos rijden en zo goedkoop is niet normaal. Heb afgelopen november voor het eerst groot onderhoud laten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Ik heb nu 5 maanden mijn smart cabrio. Het is er één uit 2003 en heeft een 698cc motor (met turbo). Ik heb er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Met dit cabrio-tje veel beziens ! koude motor maakt wel wat teveel lawaai-normaal voor een dieseltje.Goede zithouding en overzichtelijk dashbord.goede luidsprekers maar toch zelf een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
De Smart 62KW Heeft de TURBO & Intercooler Mitsubishi motor Is met koude motor en in de file erg gevoelig op het gaspedaal (lees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
De nieuwe Smart maakt bij mij een zeer degelijke indruk.Schakelbak is nu goed en de top van 140 is prima evenals de zuinigheid.Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Wij hebben een van de eerste smartjes, 'n Black-edition met Brabus chroom pedalen, handrem en pook en alle opties die er toen waren. Als tweede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Heb m nu half jaartje, en tis een geweldige auto. Lekker pittig in stad en buitenweg, maar als je veel snelweg rijdt, kan je beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Ik was in 1998 één van de eerste Smart rijders, toen stuiterde je ermee over de weg en vertoonde de ato typisch skelter gedrag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
wat een scheet van een auto en wat een (hoofd) ruimte voor iemand van 1.92 meter!!! veel ruimer dan mijn Audi TT en je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Ik rij mijn tweede CDI en doe dit zowel op de korte als lange afstand. Met de vorige (model 2000) heb ik 70.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
hele mooie, leuke en degelijke auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Lekkere auto voor in de stad. Gaat nooit kapot, is goedkoop in onderhoud en verzekering. Alleen is het wel een beetje hobbelen op kinderkopjes over.. Lees volledige review.
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Mijn ervaring met dit wagentje zijn super, in de stad als Rotterdam zet je hem overal waar je hem hebben wilt. Een ideale stadsauto dus... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
heb mijn smart nu ruim 2 jaar. Was eerst even wennen, rijdt anders, maar wel prettig, zuinig (1:18) en voelt zeer degelijk. Brengt me.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
De Smart is een geweldige auto. Met de cabrio heb ik geen ervaring maar ik ben 900 km. naar Denemarken gereden dit voorjaar. Hartstikke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Te weinig auto voor te veel geld. En hoe zit het met de veiligheid??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
De Smart wordt een ideale stadsauto genoemd, maar door de korte wielbasis valt juist het rijden in de stad tegen door de vele verkeersheuvels... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Meer style dan een een 911 cabrio, voor de prijs van een VW Polo. Ik reed door de stad en men keek meer naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart Electric Drive: hoe ver komt ie in de praktijk?
Zeer originele vormgeving. Geen parkeerproblemen. Cabrio mechaniek werkt perfect. Relatief hoog benzineverbruik.(1 op 13) Irritante versnellingsbak, hoop motorlawaai... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5