Design
Traditioneel staat de Skoda Octavia al drie generaties lang op dezelfde bodemgroep als de Volkswagen Golf en de SEAT Leon. In dit geval spreken we van het lichtgewicht MQB-platform. Waar de Golf en de Leon recent een facelift ondergingen, kon Skoda met haar middenklassemodel natuurlijk niet achterblijven. Alhoewel, middenklasse, een lengte van 4,67 meter was dertig jaar geleden nog voldoende om tot de topklasse te worden gerekend.
De wijzigingen aan de buitenkant zijn vooral bij het front direct waarneembaar. De grille wint aan formaat en de koplampen zijn voortaan in twee afzonderlijke units opgedeeld. Door de specifieke vormgeving doen deze vooral denken aan de eerste versie van de vorige Mercedes-Benz E-klasse. Het is een kwestie van smaak, maar het bestaande front straalt meer rust uit. Dit lijkt een beetje op een facelift om het faceliften. Je moet als merk technische wijzigingen en veranderingen aan de voorzieningen uiterlijk wel herkenbaar maken, maar nodig was het niet. Natuurlijk past Skoda meteen ook de indeling van de voorbumper aan. De wijzigingen aan de bumpers brengen meteen een kleine toename van de lengte met zich mee. De achterlichten gingen ook retour tekentafel en afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau bestaan er twee varianten, waarbij LED-techniek wordt toegepast. Uiteraard voert Skoda de genoemde veranderingen door aan de hatchback en de Combi.
Wat gebleven is, is de enorme binnenruimte die in dit prijssegment ongekend is. Vooral de achterpassagiers profiteren hier ten volle van. Daarnaast blinkt de auto uit in bagagevolume. Dat bedraagt bij de hatchback al minimaal 590 liter, terwijl de Combi nog iets verder gaat met 610 liter. Die laatste is uit te breiden tot een gigantische 1.740 liter waarmee iedere aanbieder in de middenklasse op afstand wordt gezet.
Een grappig item is de bekerhouder in de middenconsole. In de randen zijn noppen opgenomen waardoor een flesje voldoende stevig vergrendeld wordt om met de rechterhand door de bestuurder geopend te worden. Handig gevonden, maar dan moet het flesje wel van een bepaald formaat zijn
Opvallend
Aanvankelijk was Skoda het budgetmerk binnen de Volkswagen Groep, maar die positie ligt ver in het verleden. Ondanks het feit dat een Octavia nog steeds wat goedkoper is dan een vergelijkbare Volkswagen, doet de auto nauwelijks voor zijn broer Golf onder. De materialen zijn net wat minder verfijnd, maar door de bank genomen maakt de Octavia een uitstekende indruk. De afwerking lijkt prima in orde en er is voldoende fantasie gebruikt, bijvoorbeeld door het toevoegen van chromen en metaalkleurige accenten in het interieur. Doordachte details zijn bijvoorbeeld de ijskrabber in het tankklepje en bij de Combi een uitneembare zaklantaarn in de bagageruimte. Praktische, doordachte details die iedere dag of minstens een deel van het jaar zeer van pas komen.
Het interieur kan bij de Octavia ook in meerdere kleuren worden gekozen, waardoor het geen saaie boel is. Bij de bekledingsstoffen past Skoda diverse materialen toe zoals onder meer fraai Alcantara.
Onderstel
Door zijn flinke wielbasis en goede afstemming van het onderstel blijkt de Octavia wederom een uitstekend rijdende middenklasser. De auto voelt solide en serieus aan en is een echte langeafstandsloper met een groot uithoudingsvermogen. Ook het motorenaanbod is daarop afgestemd en zelfs bij de instapversie presteert de auto al overtuigend. Ondanks dat het een echte gezinsauto betreft met een prettig comfort, zal ook de wat sportiever ingestelde automobilist niet teleurgesteld zijn in de Octavia. Bij de duurdere variant kan de afstemming van het onderstel worden gevarieerd en daarbij verandert de berijder ook de reacties op gaspedaal en besturing. Dat betekent dat als de keuze eenmaal voor een Octavia is gemaakt de berijder à la minute het karakter van de auto kan aanpassen. Een toegenomen spoorbreedte op de achteras beïnvloedt in positieve zin de stabiliteit in het algemeen.
Leaseversies
De bekende Business-uitvoeringen staan ook bij de vernieuwde Octavia weer op het programma. Deze zijn te combineren met de uitrustingsvarianten Ambition en Style. De uitrusting wordt dan uitgebreid met enkele details die door een zakelijke doelgroep zeer worden gewaardeerd zonder grote gevolgen voor de prijs en dus de bijtelling. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.
Prijs/Uitrusting
Skoda schotelt de koper van een nieuwe Octavia een brede range benzine- en dieselmotoren voor, allemaal bekende machines. De basis 1.2-liter TSI is in Nederland niet meer verkrijgbaar. Daarvoor in de plaats komt de 1.0-liter driecilinder turbo met een vermogen van 115 pk en een koppel van 200 Nm. Helemaal geen verkeerde krachtbron waarmee de auto in 9,9 seconden naar de 100 km/h accelereert en een top haalt van 203 km/h. Toch verwacht de Nederlandse importeur in ons land het meeste van de 1.4 TSI die met 150 pk duidelijk meer te vertellen heeft. Zeker ook gezien het prettige koppel van 250 Nm bij 1.500 tr/min. En inderdaad, al direct bij wegrijden weet deze motor zeer te overtuigen. De krachtbron kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DSG-automaat. De handgeschakelde versie bestaat er in een uitvoering die loopt op aardgas. De topmotor is een 1.8 TSI die 180 pk voortbrengt en voor de gemiddelde koper zelfs overbodig lijkt. Alhoewel het wegvallen van een gunstige bijtelling voor dieselmotor voor een duidelijke verandering zorgt onder de veelal zakelijke kopers van dit model, blijft het dieselaanbod met 1.6 en 2.0 TDI (116 en 150 pk) voldoende aantrekkelijk.
Uitvoeringen/Prijzen
Afhankelijk van de gekozen motorvariant kent de Octavia drie verschillende uitrustingsvarianten Active, Ambition en Style. De reeks begint met de 1.0 TSI Active voor 22.790 euro. De Ambition-uitvoering kost 800 euro extra en de Style komt op 26.890 euro. Voor de 1.4-liter viercilinder geldt een meerprijs van 2.000 euro en wie dan gaat voor aardgas is slecht 200 euro meer kwijt. Het dieselprogramma begint bij 27.590 euro voor de 1.6 TDI Active. De meerprijs voor de Combi-versie bedraagt over de hele linie slechts 900 euro. Geen wonder dat die door de meerderheid van de kopers wordt gekozen.
Schrijf een review