Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok

Elektronische voorzieningen als belangrijkste nieuws

Met zo’n 430.000 eenheden per jaar is de Octavia niet alleen het best verkopende model binnen het Skoda-programma, de Combi was in 2016 zelfs de meest gewilde stationwagon in de Europese Unie. De bescheiden facelift en technische wijzigingen zijn alleen maar bedoeld om dit succes te kunnen verlengen.

Design

Traditioneel staat de Skoda Octavia al drie generaties lang op dezelfde bodemgroep als de Volkswagen Golf en de SEAT Leon. In dit geval spreken we van het lichtgewicht MQB-platform. Waar de Golf en de Leon recent een facelift ondergingen, kon Skoda met haar middenklassemodel natuurlijk niet achterblijven. Alhoewel, middenklasse, een lengte van 4,67 meter was dertig jaar geleden nog voldoende om tot de topklasse te worden gerekend.

De wijzigingen aan de buitenkant zijn vooral bij het front direct waarneembaar. De grille wint aan formaat en de koplampen zijn voortaan in twee afzonderlijke units opgedeeld. Door de specifieke vormgeving doen deze vooral denken aan de eerste versie van de vorige Mercedes-Benz E-klasse. Het is een kwestie van smaak, maar het bestaande front straalt meer rust uit. Dit lijkt een beetje op een facelift om het faceliften. Je moet als merk technische wijzigingen en veranderingen aan de voorzieningen uiterlijk wel herkenbaar maken, maar nodig was het niet. Natuurlijk past Skoda meteen ook de indeling van de voorbumper aan. De wijzigingen aan de bumpers brengen meteen een kleine toename van de lengte met zich mee. De achterlichten gingen ook retour tekentafel en afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau bestaan er twee varianten, waarbij LED-techniek wordt toegepast. Uiteraard voert Skoda de genoemde veranderingen door aan de hatchback en de Combi.

Wat gebleven is, is de enorme binnenruimte die in dit prijssegment ongekend is. Vooral de achterpassagiers profiteren hier ten volle van. Daarnaast blinkt de auto uit in bagagevolume. Dat bedraagt bij de hatchback al minimaal 590 liter, terwijl de Combi nog iets verder gaat met 610 liter. Die laatste is uit te breiden tot een gigantische 1.740 liter waarmee iedere aanbieder in de middenklasse op afstand wordt gezet.

Een grappig item is de bekerhouder in de middenconsole. In de randen zijn noppen opgenomen waardoor een flesje voldoende stevig vergrendeld wordt om met de rechterhand door de bestuurder geopend te worden. Handig gevonden, maar dan moet het flesje wel van een bepaald formaat zijn

Opvallend

Aanvankelijk was Skoda het budgetmerk binnen de Volkswagen Groep, maar die positie ligt ver in het verleden. Ondanks het feit dat een Octavia nog steeds wat goedkoper is dan een vergelijkbare Volkswagen, doet de auto nauwelijks voor zijn broer Golf onder. De materialen zijn net wat minder verfijnd, maar door de bank genomen maakt de Octavia een uitstekende indruk. De afwerking lijkt prima in orde en er is voldoende fantasie gebruikt, bijvoorbeeld door het toevoegen van chromen en metaalkleurige accenten in het interieur. Doordachte details zijn bijvoorbeeld de ijskrabber in het tankklepje en bij de Combi een uitneembare zaklantaarn in de bagageruimte. Praktische, doordachte details die iedere dag of minstens een deel van het jaar zeer van pas komen.

Het interieur kan bij de Octavia ook in meerdere kleuren worden gekozen, waardoor het geen saaie boel is. Bij de bekledingsstoffen past Skoda diverse materialen toe zoals onder meer fraai Alcantara.

Onderstel

Door zijn flinke wielbasis en goede afstemming van het onderstel blijkt de Octavia wederom een uitstekend rijdende middenklasser. De auto voelt solide en serieus aan en is een echte langeafstandsloper met een groot uithoudingsvermogen. Ook het motorenaanbod is daarop afgestemd en zelfs bij de instapversie presteert de auto al overtuigend. Ondanks dat het een echte gezinsauto betreft met een prettig comfort, zal ook de wat sportiever ingestelde automobilist niet teleurgesteld zijn in de Octavia. Bij de duurdere variant kan de afstemming van het onderstel worden gevarieerd en daarbij verandert de berijder ook de reacties op gaspedaal en besturing. Dat betekent dat als de keuze eenmaal voor een Octavia is gemaakt de berijder à la minute het karakter van de auto kan aanpassen. Een toegenomen spoorbreedte op de achteras beïnvloedt in positieve zin de stabiliteit in het algemeen.

Leaseversies

De bekende Business-uitvoeringen staan ook bij de vernieuwde Octavia weer op het programma. Deze zijn te combineren met de uitrustingsvarianten Ambition en Style. De uitrusting wordt dan uitgebreid met enkele details die door een zakelijke doelgroep zeer worden gewaardeerd zonder grote gevolgen voor de prijs en dus de bijtelling. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.

Prijs/Uitrusting

Skoda schotelt de koper van een nieuwe Octavia een brede range benzine- en dieselmotoren voor, allemaal bekende machines. De basis 1.2-liter TSI is in Nederland niet meer verkrijgbaar. Daarvoor in de plaats komt de 1.0-liter driecilinder turbo met een vermogen van 115 pk en een koppel van 200 Nm. Helemaal geen verkeerde krachtbron waarmee de auto in 9,9 seconden naar de 100 km/h accelereert en een top haalt van 203 km/h. Toch verwacht de Nederlandse importeur in ons land het meeste van de 1.4 TSI die met 150 pk duidelijk meer te vertellen heeft. Zeker ook gezien het prettige koppel van 250 Nm bij 1.500 tr/min. En inderdaad, al direct bij wegrijden weet deze motor zeer te overtuigen. De krachtbron kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DSG-automaat. De handgeschakelde versie bestaat er in een uitvoering die loopt op aardgas. De topmotor is een 1.8 TSI die 180 pk voortbrengt en voor de gemiddelde koper zelfs overbodig lijkt. Alhoewel het wegvallen van een gunstige bijtelling voor dieselmotor voor een duidelijke verandering zorgt onder de veelal zakelijke kopers van dit model, blijft het dieselaanbod met 1.6 en 2.0 TDI (116 en 150 pk) voldoende aantrekkelijk.

Uitvoeringen/Prijzen

Afhankelijk van de gekozen motorvariant kent de Octavia drie verschillende uitrustingsvarianten Active, Ambition en Style. De reeks begint met de 1.0 TSI Active voor 22.790 euro. De Ambition-uitvoering kost 800 euro extra en de Style komt op 26.890 euro. Voor de 1.4-liter viercilinder geldt een meerprijs van 2.000 euro en wie dan gaat voor aardgas is slecht 200 euro meer kwijt. Het dieselprogramma begint bij 27.590 euro voor de 1.6 TDI Active. De meerprijs voor de Combi-versie bedraagt over de hele linie slechts 900 euro. Geen wonder dat die door de meerderheid van de kopers wordt gekozen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Ik rijd nu 2 jaar met een Octavia hatchback op CNG. In tegenstelling tot wat in het artikel staat start de wagen normaal op CNG, niet op benzine, behalve na het tanken, dan start hij op benzine tot het gas geanalyseerd is. Schitterende wagen, zeer comfortabel en ruim. Ik rijd tussen 350 en 390km op 17kg gas, gemengd verkeer. op autosnelweg 3,3Kg/100km. Schitterend. Nu CNG bijna overal verkrijgbaar is, gewoon een aanrader. De minst milieu-onvriendelijke wagen die er is.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Zeer ruim en comfortabel, stille en vlotte motor. Laag verbruik. Meest milieu-vriendelijke wagen met realistisch bereik. Uitstekende cruise control

Minpunten

De CNG tank zou groter mogen zijn; 17kg staat voor 350-390km op gas. Zou het dubbele mogen zijn, met een kleinere benzinetank. Die heeft nu de standaardmaat en is eigenlijk te groot. GPS wat traag in opstarten.
Graag meer kleine automodellen op CNG.
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Na een arsenaal golfjes en passats besloten om een octavia aan te schaffen ! Zeer veel auto voor beperkt budget ! Mijn beste wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Prima auto 350,000 km gereden met goed onderhoud gaat hij nog wel 200,000 mee geen groteprobleemen gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Ik rijd nu mijn 2e Octavia combi, door mijn werk rijd ik gemiddeld 110.000 Km per jaar en ben dus alles gelegen om een veilige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
ik heb het gevoel dat ik wat power mis vanaf 2500 toeren begindt de tdi wel goed te marceren hoe kan ik oplossen anders zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Gisteren heb ik mijn eerste 500 km vol gemaakt in onze "nieuwe" Octavia van 2007. Komende uit een grote Superb 2.5 tdi was dit toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Inmiddels met de 2,0 liter TDI DSG (type elegance) ruim 70.000 km gereden. Probleemloos. Uitstekende caravantrekker, zeer comfortabel. Beslist een betere auto dan mijn vorige,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Royale gezinsauto met grote bergruimte, automaat rijdt goed. Vering is nog wel vrij stug. Parkeersensoren achter zijn een uitkomst, echt een aanrader ! Relatief zuinig.. Lees volledige review.
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Vanwege beperkt opgelegde keuze leaseauto's door werkgever, waaronder de Skoda Greenline, toch even een proefrit gemaakt. Het eerste wat opvalt is de beperkte ruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Ik rij sinds 2006 de Octavia II Business 1.9TDi. inmiddels 130000 km gereden. Zeer tevreden over deze auto, de uitrusting en comfort. Hij is wel wat luidruchtig maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Ik rij nu een half jaar met deze auto, inmiddels 40000 km. Stap er s avonds uit zoals ik er s morgens in ben gestapt. Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
degelijke comfortabele lange afstand rijder. gemideld verbruik 1op 12(benz 1.8 tsi 6 handmatig). Electronisch kleine minpunten die door de garage in de computer worden verwijderd. Verder geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
1.4 tsi motor is geweldig, veel power bij weinig toeren. trekhaak raakt soms het wegdek zonder enige belading van de auto, heb nu hulpveren laten plaatsen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Hoge kwaliteitsbeleving, veel auto voor minder Euro's, prettig weggedrag. Onze 1ste Octavia 1.6 MPI LPG nu een 1.9 TDI: veel meer trekkracht en weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Ik rijd de 1,9 TDI business elegance sinds maart 2008 geleverd door Auto Noordhoek Tilburg. De auto en garage bevallen prima. Mijn vorige auto was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
+: Ruimte voor bestuurder/passagiers geweldig, zeer goede afwerking int/ext. 1.4 TSI motor = geweldig!! -: Achterwielophanging veel te slap, bij elke hobbel slaat de trekhaak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Ben VW rijder maar heb zeker geen spijt van aanschaf Skoda Octavia combi 1.9TDI DSG aut. Rijdt fantastisch is zeer compleet,sterke motor, prachtig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Ben sedert 3 maanden in het bezit van een Octavia 1.4tsi Elegance Business Line. De auto is mooi afgewerkt van binnen en van buiten en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Een van de opties is een trekhaak.bij 2 fietsen of 2 personen op de achterbank komt de trekhaak bij het nemen van verkeersdrempels op de.. Lees volledige review.
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Heb Skoda octavia combi bj.9-2006 gekocht bij JVHautos te Linne. Rijdt geweldig zo'n 1.9 TDI met DSG automaat en zuinig. Ben al jaren VW Passat rijder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
een sportwagon met 240 pk waarmee je met je hele gezin+veel bagage op vakantie kan. ideale auto, een Golf GTI maar dan met ruimte. Wegligging.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Ik rijd de octavia combi greenline businessline nu 3,5 week en heb 4500 km gereden. Hij rijd geweldig, ligt goed op de weg. Ik vind.. Lees volledige review.
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Een perfecte auto voor in verhouding weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Ik heb 3,5 jaar in de fabia gereden met een 1,4 L 3 cylinder diesel en was zeer onder de indruk van de prestatie's. De Octavia.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
IN 1999 eerste octavia gekocht was een demo model 1.6 glx, kon er weinig aan veranderen. Na 30000 km koppeling moeten laten vervangen, net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
De Octavia is voorzien van een 7DSG bak en 1.4 TSI motor. Deze combinatie is geweldig, rijd heerlijk en soms vraag ik me af of.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Prima auto. Intussen rijd (lease) ik deze auto al meer dan 4 jaar. Ik heb nu een Octavia Combi Elegance Business 1.8 TSI besteld. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
na diverse merken te hebben gereden is dit mijn 2e octavia nu vanaf 24 -06-08 op lpg g3 rijdt er prima op 1 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
Skoda Octavia Combi 1.6 op LPG G3. Gekocht juni 2006. Inmiddels bijna 70.000 km op de teller. Dezelfde motor als in mijn vorige Golf. Helaas.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
105.000 km met Octavia Combi uit 2005. Fijne auto, maar stuurt zwaar op snelweg, en enigzins stuiterende vering. Stoelen, zitpositie en ergonomie wel dik in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia gebruikt facelift als kapstok
het is een auto dat zijn geld wel waard is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5