Design
Bij de vorige i30 sprak Hyundai trots over het zogenaamde Fluidic Sculpture waar het om de vormgeving van het model ging. Daarbij hoorde een wat druk ogend front met te veel lijnen. Vanaf nu start iedere Hyundai en dus ook de i30 vanaf de Cascading grille, die in een soort V-vorm op het front figureert. Het doet mede dankzij het ronde H-logo wat denken aan een Infiniti. Overigens roept de nieuwe i30 wel meer associaties met bestaande auto's op. Het profiel lijkt nog het meest op een Peugeot 308, terwijl aan de achterkant gelijkenissen naar boven komen met de Volkswagen Golf, terwijl ook de BMW 1 Serie niet zelden wordt genoemd. Met Duitser Peter Schreyer aan het hoofd van de ontwerpafdeling mag het niet vreemd zijn dat deze specifiek voor Europa bedoelde vijfdeurs middenklasser overduidelijk Europese genen heeft. De i30 staat inmiddels traditioneel aan het begin van een nieuwe generatie Europese Hyundais. Het blijft niet bij deze ene carrosserievariant. Op de salon van Genève staat al de Wagon in de schijnwerpers. Daarnaast maakt het merk de wereld al klaar voor de uiterst sportieve N-versie en volgt er in 2018 ook nog een liftback.
Een geslaagd ontwerp zit niet alleen in de vormgeving alleen, maar zeker ook in de detaillering. Op dat vlak zet Hyundai weer een keurige auto neer. De belijning op de flanken blijft beperkt tot een krachtige schouderlijn en een groef onder in de portieren. De chromen omlijsting van de zijruiten, de nette lichtmetalen wielen, hoog geplaatste reflectoren achter en keurige units met mistlampen en dagrijverlichting vóór geven aan dat er veel aandacht aan is besteed. Tegelijk gaat de Hyundai I30 ook onopvallend door het leven, zeker in het geval van deze zilvergrijze lakkleur.
Opvallend
Eigenlijk moet er gesproken worden over onopvallend. Hyundai heeft er bij de i30 alles aan gedaan om niet uit de band te springen. Zwart en grijs zijn de enige beschikbare tinten in het interieur en dat maakt de auto dodelijk saai. Waar het gaat over de gebruikte materialen en de vormgeving van bijvoorbeeld het dashboard, daar heeft Hyundai de zaakjes goed voor elkaar. Waar de nieuwe i30 weer een stukje breder is dan zijn voorganger, wordt dit effect extra versterkt door de horizontale belijning van het dashboard. Prettig is dat de middenconsole wat smaller is gemaakt voor meer beenruimte in de breedte. Complimenten voor de stoelen die voldoende steun bieden. Ook op de achterbank is er genoeg ruimte en datzelfde geldt voor het bagagevolume van 395 tot 1.301 liter.
Motoren
Hyundai biedt in de nieuwe i30 drie motorische opties die stuk voor stuk nog niet in het vorige model beschikbaar waren. Ja, natuurlijk had de i30 al een 1.6-liter diesel, maar die leverde voorheen nog 136 pk. Hyundai kan gezien de gewichtsverlaging en geoptimaliseerde stroomlijn nu vooruit met 110 pk en een koppel van 207 Nm. De diesel zal beslist niet het merendeel van de verkopen voor zich gaan opeisen. Toch ziet Hyundai wel kansen. Voorheen viel het merk qua gunstige bijtelling buiten de boot, maar nu de bijtelling gelijk geschaald is, is er weer sprake van open concurrentie. De belangrijkste motor wordt zonder twijfel de 1.0-liter driecilinder turbo. Deze 1.0 T-GDI was al beschikbaar in de i20 sinds de facelift. In de nieuwe i30 levert deze moderne krachtbron 120 pk en een koppel van 171 Nm. Al bij al zorgt dat voor levendige prestaties zoals een top van 187 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden. Wie de motor middels de standaard zesbak keurig binnen het optimale toerenbereik houdt, zal merken dat de motor altijd bij de les is. Bovendien valt op dat de driepitter nauwelijks hoorbaar is. Alleen bij ver doortrekken in de versnellingen is op de achtergrond het bekende roffeltje waarneembaar. Motor nummer drie betreft een 1.4-liter viercilinder turbo die met 140 pk net wat meer biedt, maar vooral uitblinkt door zijn lekker koppel van 242 Nm. Uiteraard gaat de aanschaf van deze variant gepaard met de hogere uitrustingsniveaus. Het onderstel heeft veel aandacht gekregen en dat heeft merkbaar een positieve invloed op het rijgedrag. De ophanging biedt genoeg comfort, maar tegelijk ook scherpte als er wat sportiever wordt gereden. De besturing is voelbaar directer en daarmee schuift de nieuwe i30 aanzienlijk omhoog op de ladder van Europese hatchbacks.
Leaseversies
In totaal biedt de Hyundai de nieuwe i30 aan in vier uitrustingsvarianten. Daaronder geen specifieke leaseversies, omdat de keuze binnen het normale programma al rijk genoeg is. Vanaf het tweede uitrustingsniveau i-Motion beschikt de auto standaard over airco, terwijl de Comfort voor de zakelijke rijder onder meer het gemak biedt van navigate. De 1.0-liter driecilinder en de diesel zijn in alle uitrustingsvarianten beschikbaar, de 1.4-liter alleen in de twee hoogste. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.
Prijs/Uitrusting
Ter introductie komt Hyundai met een i30 First Edition alleen met de 1.0-litermotor voor 25.495 euro. Het model begint als i-Drive al bij 20.495 euro en biedt dan onder meer al cruise control, verwarmde buitenspiegels en radio met stuurwielbediening. De i-Motion met airco komt op 21.995 euro. De volgende stap is de Comfort voor 24.495 euro met lichtmetalen wielen, bochtenverlichting, LED dagrijverlichting, parkeersensoren, achteruitrijcamera, automatische airco en navigatie. De 1.4 T-GDI start op dit niveau vanaf 26.495 euro en dieselen kan in de i30 vanaf 23.495 euro. Zakelijke rijders zullen minimaal voor de i-Motion gaan voor 24.995 euro of de Comfort die 27.495 euro kost. Een zeventraps automaat met dubbele koppeling kan worden geleverd op de 1.4-liter en de diesel voor een meerprijs van respectievelijk 3.000 en 4.000 euro.
Schrijf een review