Hyundai maakt i30 meer en meer Europees

Onderstel krijgt volle aandacht

Met de lancering van de eerste generatie i30 startte Hyundai zijn Europese productoffensief. Inmiddels is het model bij de derde verschijningsvorm aangeland. En dat betekent dat de middenklasse hatchback weer helemaal is afgestemd op de eisen van huidige Europese klant.

Design

Bij de vorige i30 sprak Hyundai trots over het zogenaamde Fluidic Sculpture waar het om de vormgeving van het model ging. Daarbij hoorde een wat druk ogend front met te veel lijnen. Vanaf nu start iedere Hyundai en dus ook de i30 vanaf de Cascading grille, die in een soort V-vorm op het front figureert. Het doet mede dankzij het ronde H-logo wat denken aan een Infiniti. Overigens roept de nieuwe i30 wel meer associaties met bestaande auto's op. Het profiel lijkt nog het meest op een Peugeot 308, terwijl aan de achterkant gelijkenissen naar boven komen met de Volkswagen Golf, terwijl ook de BMW 1 Serie niet zelden wordt genoemd. Met Duitser Peter Schreyer aan het hoofd van de ontwerpafdeling mag het niet vreemd zijn dat deze specifiek voor Europa bedoelde vijfdeurs middenklasser overduidelijk Europese genen heeft. De i30 staat inmiddels traditioneel aan het begin van een nieuwe generatie Europese Hyundais. Het blijft niet bij deze ene carrosserievariant. Op de salon van Genève staat al de Wagon in de schijnwerpers. Daarnaast maakt het merk de wereld al klaar voor de uiterst sportieve N-versie en volgt er in 2018 ook nog een liftback.

Een geslaagd ontwerp zit niet alleen in de vormgeving alleen, maar zeker ook in de detaillering. Op dat vlak zet Hyundai weer een keurige auto neer. De belijning op de flanken blijft beperkt tot een krachtige schouderlijn en een groef onder in de portieren. De chromen omlijsting van de zijruiten, de nette lichtmetalen wielen, hoog geplaatste reflectoren achter en keurige units met mistlampen en dagrijverlichting vóór geven aan dat er veel aandacht aan is besteed. Tegelijk gaat de Hyundai I30 ook onopvallend door het leven, zeker in het geval van deze zilvergrijze lakkleur.

Opvallend

Eigenlijk moet er gesproken worden over onopvallend. Hyundai heeft er bij de i30 alles aan gedaan om niet uit de band te springen. Zwart en grijs zijn de enige beschikbare tinten in het interieur en dat maakt de auto dodelijk saai. Waar het gaat over de gebruikte materialen en de vormgeving van bijvoorbeeld het dashboard, daar heeft Hyundai de zaakjes goed voor elkaar. Waar de nieuwe i30 weer een stukje breder is dan zijn voorganger, wordt dit effect extra versterkt door de horizontale belijning van het dashboard. Prettig is dat de middenconsole wat smaller is gemaakt voor meer beenruimte in de breedte. Complimenten voor de stoelen die voldoende steun bieden. Ook op de achterbank is er genoeg ruimte en datzelfde geldt voor het bagagevolume van 395 tot 1.301 liter.

Motoren

Hyundai biedt in de nieuwe i30 drie motorische opties die stuk voor stuk nog niet in het vorige model beschikbaar waren. Ja, natuurlijk had de i30 al een 1.6-liter diesel, maar die leverde voorheen nog 136 pk. Hyundai kan gezien de gewichtsverlaging en geoptimaliseerde stroomlijn nu vooruit met 110 pk en een koppel van 207 Nm. De diesel zal beslist niet het merendeel van de verkopen voor zich gaan opeisen. Toch ziet Hyundai wel kansen. Voorheen viel het merk qua gunstige bijtelling buiten de boot, maar nu de bijtelling gelijk geschaald is, is er weer sprake van open concurrentie. De belangrijkste motor wordt zonder twijfel de 1.0-liter driecilinder turbo. Deze 1.0 T-GDI was al beschikbaar in de i20 sinds de facelift. In de nieuwe i30 levert deze moderne krachtbron 120 pk en een koppel van 171 Nm. Al bij al zorgt dat voor levendige prestaties zoals een top van 187 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden. Wie de motor middels de standaard zesbak keurig binnen het optimale toerenbereik houdt, zal merken dat de motor altijd bij de les is. Bovendien valt op dat de driepitter nauwelijks hoorbaar is. Alleen bij ver doortrekken in de versnellingen is op de achtergrond het bekende roffeltje waarneembaar. Motor nummer drie betreft een 1.4-liter viercilinder turbo die met 140 pk net wat meer biedt, maar vooral uitblinkt door zijn lekker koppel van 242 Nm. Uiteraard gaat de aanschaf van deze variant gepaard met de hogere uitrustingsniveaus. Het onderstel heeft veel aandacht gekregen en dat heeft merkbaar een positieve invloed op het rijgedrag. De ophanging biedt genoeg comfort, maar tegelijk ook scherpte als er wat sportiever wordt gereden. De besturing is voelbaar directer en daarmee schuift de nieuwe i30 aanzienlijk omhoog op de ladder van Europese hatchbacks.

Leaseversies

In totaal biedt de Hyundai de nieuwe i30 aan in vier uitrustingsvarianten. Daaronder geen specifieke leaseversies, omdat de keuze binnen het normale programma al rijk genoeg is. Vanaf het tweede uitrustingsniveau i-Motion beschikt de auto standaard over airco, terwijl de Comfort voor de zakelijke rijder onder meer het gemak biedt van navigate. De 1.0-liter driecilinder en de diesel zijn in alle uitrustingsvarianten beschikbaar, de 1.4-liter alleen in de twee hoogste. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.

Prijs/Uitrusting

Ter introductie komt Hyundai met een i30 First Edition alleen met de 1.0-litermotor voor 25.495 euro. Het model begint als i-Drive al bij 20.495 euro en biedt dan onder meer al cruise control, verwarmde buitenspiegels en radio met stuurwielbediening. De i-Motion met airco komt op 21.995 euro. De volgende stap is de Comfort voor 24.495 euro met lichtmetalen wielen, bochtenverlichting, LED dagrijverlichting, parkeersensoren, achteruitrijcamera, automatische airco en navigatie. De 1.4 T-GDI start op dit niveau vanaf 26.495 euro en dieselen kan in de i30 vanaf 23.495 euro. Zakelijke rijders zullen minimaal voor de i-Motion gaan voor 24.995 euro of de Comfort die 27.495 euro kost. Een zeventraps automaat met dubbele koppeling kan worden geleverd op de 1.4-liter en de diesel voor een meerprijs van respectievelijk 3.000 en 4.000 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Geniale all-rounder: een Megane RS met de praktische voordelen van een Golf GTi.

Vrijwel geen echte minpunten te bemerken op deze wagen en wat mij betreft uit het niets naar beste in klasse in het hot hatch segment. Vlotte prestaties die vooral toegespitst zijn op plezierig rijgedrag. Verwacht geen acceleraties à la Type R, maar deze wagen biedt bakken rijplezier zowel bij dagelijks gebruik, op de B wegen als op circuit.

Het interieur is vooral praktisch zonder veel meer, maar is wel degelijk en met zachte plastics waar het hoort. Onvergelijkbaar met Hyundai's van 6 - 7 jaar geleden. Aan de buitenkant zijn de aanpassing eerder bescheiden dan schreeuwerig, maar het verschil met een 'gewone' i30 is zeker merkbaar. Kortom, een hot hatch waarmee je nog op een nieuwjaarsreceptie van het werk mee durft te verschijnen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Prijs
- Rijsensaties (stuur, schakelling,...)
- Uitlaatgeluid
- Geniale all-rounder
- 5 jaar garantie zonder km-beperking

Minpunten

- Interieur mocht wat frivoler
- verbruik loopt snel op
- Vering in N-mode praktisch onbruikbaar op Belgische wegen
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Zeer goede auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
een goede auto voor zijn geld,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Ik heb deze auto 2de hands gekocht met 16000 km op de teller. Heb binnen een jaar problemen met de stuurkolom, daar zit speling op... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
bij 120-130 meer lawaai dan H200,geen auto voor een aanhanger of caravan,slechte koppeling. nieuwe banden bij 1500 km geweldig in de kou gezet door importeur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
verder rijdt oke ingebouwde navigatie hapert wel eens. motor weet niet of lang mee gaat ik vidt het blijft een hyundai is niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Ik rijdt nu 23 maand en 36000km met 1.6 crdi en heb al heel wat problemen gekend,linker voorportier gaat zomaar op slot,navigatie valt weg bij.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Net een paar dagen in bezit van een style. Netjes en zeer degelijk, absoluut een goed prijs/kwaliteit verhouding. Op deze manier komt Hyundai snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Prima auto de I30 CWI. Heb de auto nu een jaar en rijd als een zonnetje. Geen problemen of iets anders gehad. betrouwbare auto zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Ik heb hem nu 13 maanden, ruim 72000 km, uiteraard een diesel, minpunt is de ingebouwde navigatie ( bij mij Destinator 8) inmiddels moet voor.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Heb hem nu 1,5 jaar dikke prima uitveoring 1.6 hp diesel Style uitvoering, heb alleen vanaf nieuw ruzie met de zit, ik kom uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
12500 km geen problemen alleen navigatie niet ok,is nu eerst niet aangesloten is nieuwe besteld maar wacht al 5 weken,heb gelezen dat hier meer klachten.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Nieuw gekocht in sept. 2009. Auto rijd goed, mooi, ruimte enz. Nadeel is het verbruik, een kleine 1 op 12... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
ik rijd vanaf februarie 2009 een dynamic i30 cw , veel herrie vanaf 90 km/u groot verbruik 1: 11 gemidd . erg slecht multimedia display.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
ik sluit mij aan bij Johannes. Ook al heel veel problemen gehad met het starten van de wagen. Accu was soms ook binnen 2 uur.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
De auto is nu 1 jaar oud. Heel fijn in gebruik en oogt toch ook mooi. Heb alleen na 3 maanden heel veel problemen gehad met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
rijdt zeer zacht, scherp in de bochten stuurt dynamisch, oogt heel mooi als je hem ziet staan naast duurdere wagens (breaks) hebben hem 2dehands gekocht van.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
We hebben de I30cw Style. Echt een super auto wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Echter twee problemen : -als de airco aan is, dan rijdt de auto minder.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Vanaf de eerste dag irriterend lawaai thv. onderstel op niet geasfalteerde weg tussen 30 en 50 km/h. Motor maakt raar stompend geluid boven 100 km/h.,.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Ik rij de I30 nu sinds maart van dit jaar en ben erg tevreden met de auto. Alleen het navigatiesysteem is al de tweede keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Beide zijn erg tevreden over deze auto. Wij rijden de i30 nu 14 maanden en hebben 59.000 km erop zitten! Wij gaan hem vanwege de.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
ik heb een i30 cvvt hp cool blue besteld, krijg het over 2 weken. een zesde versnelling zou beter zijn,maar met 5 vind ik het ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Rijd nu reeds 12000 km met deze erg aantrekkelijke maar helaas slecht op de weg liggend bak, deze bak heeft een eigen willetje en stuurt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Heb de business edition, benzine 1.6 met automaat. nu 1 maand later en ruim 3600 km, verbruik snelweg en heel rustig voetje 8.5... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
rij nu al 7 maanden met de I30 lounge en heb bijna 16.000 km. Auto rijdt lekker, trekt goed op en het verbruik ligt goed. Plastieken inetrieur.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Ik heb de auto bijna een jaar. Geen enkel probleem. In België was de wachttijd vorig jaar slechts 6 weken (toen we hem kochten, zat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
ik heb een 1.4 benzine. Wat, ondanks zijn ruime vermogen, soms net iets te zwak is voor de auto. Slecht afestelde versnellingen ? boven.. Lees volledige review.
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
aanvulling op mijn review d.d.22/12-2008. op 30 jan 2009 auto geleverd, en ik moet zeggen het wachten was niet voor niets,de automaat schakelt heerlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
ik heb mijn i30cw business edition nu net 3 dagen maar ben er helemaal wild van, ik het een geweldige auto rijdt heerlijk zit lekker en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Mijn volgende auto wordt weer een i30 CW of evt. opvolger. Ik rijd er nu in vanaf juli 2008 en heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai maakt i30 meer en meer Europees
Wij hebben de i30 CW nu een half jaar en hij staat nu voor de 4e keer in de garage!! Ik word helemaal gek van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5