Op het eerste oog doemt voor ons een aantal compacte Ferrari’s op. De bolling in het verlengde van de koplampen, de daklijn en de achterzijde met de ronde lampen, er is affiniteit. Het Mazda-logo elimineert alle twijfel. Neemt niet weg dat de MX-5 RF oogt als een fraaie, compacte en aantrekkelijke tweezitter.
Geluidscomfort
De contactsleutel in het vakje in de middenconsole en de startknop kan worden beroerd. Het dakje laten we nog even dicht gezien de regendreiging. Tijdens de eerste meters wordt al duidelijk dat Mazda veel aandacht heeft geschonken aan het geluidscomfort. Stil is echt stil. Om dat te bewerkstelligen bestaat de hemelbekleding op de voorste en middelste dakpanelen uit drie lagen en zijn de gaten rondom de versnellingsbak voorzien van extra afdichting. De achterste wielkasten, de portierpanelen en de motorruimte zijn bekleed met meer geluiddempend materiaal. Ook de vloermatten in het interieur zijn dikker.
Rijkwaliteiten
Om de bekende MX-5-rijkwaliteiten ook met 45 kilo meer in de RF te waarborgen, is de techniek onder handen genomen. Omdat het zwaartepunt van de MX-5 RF op een iets ander niveau ligt, zijn de veren aan de achterzijde aangepast. Ook de gasdruk in de schokdempers is veranderd. Veranderingen, die ook invloed hadden op de elektrische stuurbekrachtiging. Op dat vlak vond eveneens een verfijning plaats.
Dakje
En dan het dakje. Dat is opgebouwd uit aluminium met een versterkt soort kunststof, bio-plastic weet Mazda. Het transformeert de MX-5 RF in dertien seconden van een coupé in een cabriolet of andersom. Een ingenieuze constructie maakt dat een van de delen van het dak zich achter de stoelen nestelt. Mazda benadrukt - en we hebben het zelf ervaren - dat met open dak rijden geen aanslag betekent op de bagageruimte. Die blijft zoals in de MX-5 127 liter. Goed voor twee vliegtuigtrolleys en een paar winterjassen erbij.
Motoren
Mazda levert de MX-5 met een keuze uit een SkyActiv-G 1.5-liter (131 pk/150 Nm) met handgeschakelde zesbak en 2.0-liter (160 pk/200 Nm) met een handbak met zes overbrengingen, i-stop en i-Eloop of met een automaat met die voorzieningen.
Schrijf een review