Design
Het is niet vreemd dat Kia qua ontwerp van de nieuwe Rio voortborduurt op het vorige model. Deze auto stamt al uit 2011, maar voelde nog helemaal niet verouderd aan. Wel laat het merk de driedeurs carrosserie vallen. Er bestaat vanaf nu alleen een vijfdeurs hatchback en daar blijft het ook bij. Ten opzichte van de derde generatie neemt de nieuwe Rio toe in lengte, wielbasis en breedte, maar is tegelijk een stukje lager. Dit ter bevordering van de stroomlijn en daarmee ook het brandstofverbruik. De ontwerpers hebben de achterruit hoger gemaakt en de C-stijlen juist smaller. Hierdoor wordt het uitzicht naar achteren verbeterd. Aan de voorkant zorgen twee chromen lijnen ter accentuering van de familiegrille, waarmee de nieuweling direct als een Kia herkenbaar is. Het profiel houdt het midden tussen de vorige Rio en een Mercedes A-klasse. Die laatste associatie wordt vooral gevoed door de vorm en belijning van de achterste portierruiten en de C-stijl. De achterlichten liggen mooi onder de schouderlijn en zijn flink van formaat. Afhankelijk van het uitrustingsniveau levert Kia achter normale verlichting of LED-verlichting met een andere indeling. De achterbumper beschikt over een zwarte inleg die de indruk wekt van een diffuser. Bij alle varianten van de nieuwe Rio spuit Kia de portiergrepen, spiegelkappen en bumpers in de carrosseriekleur mee. Ook mistlampen in de voorbumper zijn altijd van de partij. Daardoor maakt het model al vanaf de instapversie een volwassen en complete indruk. De wielformaten variëren van 15- (staal) tot 16- en zelfs 17-inch. Binnenin is het prima gesteld voor wat betreft de ruimte. Vier volwassenen vinden er genoeg plaats en kunnen voor 325 liter aan bagage mee nemen.
Opvallend
Kia rust de auto uit met alles wat men tegenwoordig in een modern vervoermiddel verwacht. Vanaf het derde uitrustingsniveau siert een groot kleurenscherm de middenconsole. Hierop is niet alleen de radio te bedienen, maar ook het TomTom-navigatiesysteem en er kan verbinding met de telefoon worden gemaakt via Android Auto op Apple CarPlay. Wel vreemd dat in het eerste geval altijd een kabel nodig is. Kia lanceert ook elektronische veiligheidsvoorzieningen zoals een autonoom werkende noodremassistent en Lane Departure Warning. Zaken die in het segment nog lang niet bij alle modellen worden aangeboden.
Motoren
Uit de Koreaanse fabriek van Kia rollen diverse motorenvarianten, die niet allemaal in Nederland verkrijgbaar zijn. Wel programmeert Kia één diesel, een 1.4-liter van 90 pk die prima functioneert, mooi krachtig overkomt en door zijn extra gewicht op de voorwielen een gunstige invloed heeft op het rijkarakter van de auto. Voor een zeer selecte doelgroep levert Kia Motors Nederland een 1.4-liter gekoppeld aan een viertraps automaat in slechts één uitrustingsvariant. Verreweg de meeste nieuwe Rio's zullen de dealers verlaten met de moderne 1.0-liter driecilinder turbomotor die voorheen nog niet in dit model verkrijgbaar was. De klant krijgt de keuze uit een versie met 100 pk gekoppeld aan een vijfbak en een 120 pk uitvoering met standaard een zesbak. Op een automaat met deze motor moet nog een anderhalf tot twee jaar worden gewacht. De 100 pk driepitter blijkt in de praktijk meer dan levendig. In de verte maakt de motor een gezellig pruttelend geluid en op de snelweg verdwijnt dat volledig naar de achtergrond. Alleen in heuvelachtig gebied moet er doelbewust worden teruggeschakeld omdat het toerental dan te laag wordt en de motor buiten het bereik van de turbo komt.
De afstemming van het onderstel is niet té comfortabel, maar ook niet compromisloos hard. Kia kiest daarmee een gulden middenweg. Tijdens de kennismaking in Portugal bestond het traject veelvuldig uit kapotte wegen. De ophanging laat dan wel van zich horen, maar weet de oneffenheden prima op te vangen.
Leaseversies
Van de dieselversie heeft Kia speciale Business varianten op de prijslijst staan. De keuze aan uitvoeringen bij de benzinemotoren blijkt voldoende ruim zodat ook de zakelijke koper daar een prima keuze uit kan maken. Zo zijn de ComfortPlusLine Navigator en de First Edition al voorzien van alle aansluitmogelijkheden en TomTom Live. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.
Prijs/Uitrusting
Kia start de nieuwe Rio vanaf 15.735 euro. Een keurige prijs waarmee de auto prima in het segment valt tussen sterke concurrenten als de Ford Fiesta, Renault Clio en Volkswagen Polo en nieuwe spelers als de Citroën C3 en Nissan Micra. Toch zullen maar weinigen die kale basisversie kopen. De Comfortline heeft onder meer airco en kost 17.235 euro. Met de ComfortLinePlus Navigator van 18.235 euro biedt Kia een zeer compleet uitgeruste auto. Nog een trede hoger staan de First Edition en de DynamicLine voor 19.735 en 20.235 euro. Bij de DynamicLine duikt ook de 120 pk motor voor het eerst op, de meerprijs van 1.500 euro is fors. De topper is de ExecutiveLine die 22.235 euro kost met 100 pk en 23.735 euro met 120 pk. Dieselen kan vanaf 21.495 euro.
Schrijf een review