Porsche Panamera 4S Diesel: krachtigste diesel ooit

Hoe bevalt de snelste dieselauto ooit op de markt gebracht?

De Porsche Panamera gaat met het nieuwe model de tweede generatie in. Het concept is hetzelfde gebleven, maar de auto is op de nodige punten verbeterd. Bevalt Porsches nieuwe vijfdeurs sportcoup? een beetje? Wij zochten het uit tijdens een rijtest.

Design

Waar de eerste generatie Panamera op visueel vlak niet op ieders goedkeuring kon rekenen, wordt de nieuwe door een grote meerderheid als een flinke verbetering gezien. De nieuwe Panamera staat met zijn design dichter bij de 911 dan zijn voorganger en dat is iets waar je niemand over hoort klagen. De nieuwe Panamera ziet er geslaagd uit.

Opvallend

Naast het feit dat de contactsleutel eigenwijs links van het stuur zit bij Porsche, hebben ze er bij de Panamera een ‘nepsleutel’ van gemaakt. De fysieke sleutel is namelijk alleen voor de keyless entry en kan nergens ingestoken worden. Om toch ‘ouderwets’ een sleutel om te kunnen draaien zit er een dummy.

Motoren

Het instapmodel van de Panamera op dit moment komt er al niet bekaaid vanaf, met standaard een 3.0-liter V6 benzinemotor met een vermogen van 440 pk. Binnenkort komt daar nog een versie onder, waarin de V6 330 pk levert. In de Panamera e-Hybrid is die motor al wel te vinden en die wordt dan extra ondersteund door een elektromotor. Dat levert een gecombineerd vermogen op van 462 pk. De V6 is uiteraard de zuinigste motor, met een officieel verbruik van 1 op 13 voor de 330 pk-versie. Met de hybridetechniek van de e-Hybrid erbij zakt dat verbruik theoretisch naar 1 op 40. Bij de Panamera 4S levert de benzine-V6 motor eveneens 440 pk. Liever twee cilinders extra? Dat kan met de Panamera Turbo, die een 4.0-liter V8 in het vooronder heeft. Het vermogen: 550 pk.

Dieselen kan met de geteste Panamera 4S Diesel. Die draagt in het vooronder een 422 pk sterke achtcilinder motor. Daarmee is het de krachtigste diesel-Porsche ooit en bovendien zelfs in het algemeen de snelste dieselauto die ooit op de markt verscheen. Tijdens de test scoorden we een gemiddeld verbruik van 1 op 14 en dat komt netjes in de buurt van de fabrieksopgave, die afgerond 1 op 15 luidt.

Alle motoren zijn voorzien van een start-/stopsysteem en worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Andere transmissies zijn er niet. Alle Panamera’s die op dit moment verkrijgbaar zijn voorziet het merk van vierwielaandrijving. Het nieuwe instapmodel dat later dit jaar zal verschijnen, beschikt standaard over alleen achterwielaandrijving.

Prestaties/Rij-eigenschappen

Tijdens het rijden is het stil aan boord van de Panamera. Alleen de banden zijn hoorbaar, aangevuld met een klein beetje windgeruis. Totdat je echt gas geeft. Dan komt de V8 opzetten en klinkt er de karakteristieke Porsche-grom. De auto heeft een prettig en goed direct stuurgedrag. De vering biedt een goede balans tussen comfort en sportiviteit, naar geen van beide kanten slaat het te ver door. De hardheid van de demping is ook naar wens in te stellen. Zo kan de bestuurder zelf bepalen welke kant moet overheersen.

De rijstand Normal is op comfort gericht. Als de Sport-modus wordt ingeschakeld, is dat vooral merkbaar aan een meer directe reactie op het gaspedaal. De motor wordt in Sport iets meer op toeren gehouden en zo staat de krachtbron eerder klaar voor gascommando’s. De Sport-modus past het best bij het algehele karakter van de auto en heeft dan ook de voorkeur als er gewoon doorgereden kan worden. In stadsverkeer of bij filerijden krijgt Normal de voorkeur. Dan schakelt de automaat net even vloeiender. Dat brengt meer rust in het rijden.

De laatste rijmodus is Sport+. Die modus blijkt voor op de openbare weg wat erg ruw. De automaat houdt de toeren in Sport+ nog een stukje hoger. Samen met de nog directere reacties op het gaspedaal zorgt dat ervoor dat vloeiend rijden haast niet mogelijk is. Daarmee is Sport+ alleen voor als je op een plek bent waar je echt los kunt, wat in de praktijk al gauw een circuit is. De Panamera 4S Diesel sprint standaard in 4,5 seconden naar de 100 km/h. Met het optionele Sport Chronopakket, waarmee de testauto is uitgerust, wordt die tijd verkort naar 4,3 seconden. Voor de topsnelheid geen standaard afgeregelde 250 km/h, maar gewoon doorstomen tot 285 km/h.

Achter het stuur gezeten, zit er gevoelsmatig veel auto om je heen. De optionele sportstoelen in de testauto bieden goede steun. De zit is misschien wat aan de harde kant, maar de stoelen omsluiten het lichaam goed. Een goede zitpositie is zo gevonden. Achterin is de zitruimte niet hoogstaand in deze klasse, maar er is nog steeds voldoende ruimte voor hoofd, been en schouders. De bagageruimte meet 495 liter.

Prijs/uitrusting

De nieuwe Porsche Panamera staat in de Nederlandse prijslijst vanaf 116.100 euro voor de Panamera 4 e-Hybrid. Het nieuwe instapmodel dat later dit jaar op de markt komt, staat voor een bedrag van 108.000 in de orderboeken. De geteste 4S Diesel heeft een vanafprijs van 148.500 euro. De standaarduitrusting bestaat uit onder meer achtvoudig elektrisch verstelbare comfortstoelen, stoelverwarming voorin, automatische airco met twee zones, navigatie, cruise control, parkeersensoren en de nodige verbindingsmogelijkheden voor de smartphone. Tot de veiligheidsvoorzieningen behoort standaard een actieve motorkap, die opveert als een aanrijding met een voetganger onvermijdbaar is.

De testauto kent verder met onder andere de opties 21-inch SportDesign-wielen, airco met vier zones, adaptieve sportstoelen, carbon interieurpakket, stuurverwarming, verwarmde stoelen achterin, adaptieve cruise control, rijstrookwisselhulp, achterasbesturing en soft-closeportieren. Dit brengt de totale verkoopprijs op 183.811 euro. Ondanks die prijs is de testauto niet voorzien van zaken als Lane Departure Warning, een autonoom noodremsysteem of een head-up display.

Leuke details in de boordcomputer zijn de hoogte- en G-krachtmeter. Zaken die niet echt nodig zijn, maar het is toch leuk dat het kan. De navigatie geeft niet alleen de dichtstbijzijnde tankstations weer, maar ook laadstations. Deze 4S rijdt dan wel alleen op diesel, hetzelfde navigatiesysteem is ook in de hybride Panamera te vinden. Vandaar.

Lease

De fiscale waarde van de Panamera 4S Diesel bedraagt minimaal 143.400 euro. In de lease is de auto er vanaf 1.833 euro per maand, met een netto bijtelling van 1.073 euro per maand. Benieuwd naar alle leasetarieven voor de nieuwe Panamera? In de leasevergelijker is de auto eenvoudig samen te stellen, waarna je een offerte op maat ontvangt.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.