Range Rover Evoque Convertible: luchtige lefgozer

Zinvolle zet of marketingstunt?

In een tijd dat de premium merken graag de niches opzoeken, grijpt Land Rover zijn kans om een SUV-cabriolet in de markt te zetten, de Range Rover Evoque Convertible. Een zinvolle zet of vooral een luchtige marketingstunt?

Design

Het is misschien een vreemde gewaarwording, een SUV zonder dak. Toch kan de Evoque Convertible zijn dakloze inborst visueel goed hebben. Zeker ons oranje uitgevoerde exemplaar trekt flink de aandacht, zelfs als het dak er nog niet af is. Als basis diende een Evoque Coupé, waarbij de Britten het stalen dak hebben verruild voor een elektrisch stoffen dak. Hij is one-of-a-kind en wat ons betreft nog geslaagd ook!

Opvallend

Wat is er opvallend aan de Range Rover Evoque Convertible? Nou, eigenlijk alles. Toch voel je je na instap al snel thuis en merk je dat Land Rover bij de ontwikkeling niet over één nacht ijs is gegaan. De auto voelt solide en wanneer je open rijdt, blijf je lang uit de wind. Stoel- en stuurverwarming aan en je komt de winter bijna door, zouden we willen zeggen. Fans van zwarte velgen en talrijke zwarte details kunnen de luchtige Evoque verder op smaak brengen met een Black Design Pack.

Motoren

Het motorengamma voor de Evoque Convertible is compact. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de beperkte verkoopaantallen van de auto. Toch maakt de importeur de juiste keuze met het leveren van een 150 pk of 180 pk diesel en de 240 pk sterke benzine 2.0-liter turbomotor. Met die laatste hebben we in deze test van doen en dat is bovendien de prijzigste optie, waarover zo meer. Elke variant is standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat, conform de laatste mode. De 2.0-liter turbokracht brengt een glimlach op ons gezicht.

Prestaties/Rij-eigenschappen

De 2.0-liter Si4-turbomotor is geknipt voor de Evoque Convertible. Hij brengt de zwaardere carrosserie moeiteloos naar hoge snelheden. Hij voelt niet alleen gretig, zo klinkt hij ook. Wie zegt dat viercilinders saai klinken, heeft het in dit geval mis. Of je nou dakloos gaat toeren of even de sokken er in zet, de Evoque Convertible voelt stabiel en solide aan en is onnodig stug geworden om het hogere gewicht te compenseren. Net als zijn dichte broertjes biedt de Brit een fijne mix van comfort en dynamiek. De negentrapsautomaat houdt het toerental laag, maar schakelt tegenwoordig ook weer snel terug als dat moet. Een goed huwelijk.

Prijs/uitrusting
Nee, de Range Rover Evoque Convertible is geen prijspakker. Je betaalt minimaal 70.740 euro, maar voorzien van de benzinemotor komt de prijsteller al uit op 87.560 euro. Land Rover stapt qua uitrusting dan ook hoger in met de SE Dynamic- en HSE Dynamic-uitvoeringen en dat is altijd inclusief automaat, elektrisch bediende voorstoelen, lederen bekleding, vierwielaandrijving en alle hulpsystemen die Land Rover heeft om offroad rijden mogelijk te maken. Ook bij een cabrio doet het merk geen concessies. De optiemogelijkheden zijn reuze en met navigatie en enkele rijassistentiesystemen zoals dodehoekdetectie en adaptieve cruise control loopt de prijs nog verder op.

Lease

De Range Rover Evoque Convertible is er vanaf 1.042 euro per maand in de lease, met 510 euro netto bijtelling per maand. Stel de Evoque Convertible zelf samen op LeaseAutoVandaag en vraag een leaseofferte aan.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.