Nissan Micra wordt kleurrijke paradijsvogel

Volledig afgestemd op Europese koper

De doorgaans groeiende trend qua formaat van nieuwe auto’s werd bij de Nissan Micra door de bestaande vierde generatie bruusk afgebroken. De auto nam positie tussen het traditionele A- en B-segment en trok daardoor vooral vrouwelijke kopers. Met de nieuwe Micra positioneert Nissan zich weer tussen de toppers in het B-segment en presenteert zich daar bijzonder dynamisch en origineel.

Design

Een laag front met in chroom de zogenaamde V-shape grille vormt nog maar het begin van een compleet nieuwe Nissan Micra. Krachtige, scherpe lijnen gegoten in een aërodynamisch verantwoorde vorm scheppen een beeld dat totaal afwijkt van de bestaande, wel erg brave en opmerkelijk compacte Micra. Na het uitstapje naar een soort van tussenmodel zet Nissan nu weer krachtig koers naar een van de belangrijkste segmenten op de Europese markt. De Nissan moet zich weer meten met hardlopers als de Polo, Clio en Fiesta. De eerste kennismaking bewijst dat Nissan deze strijd met geopend vizier in kan.

Nissan zet de kenner op het verkeerde spoor. Omdat de auto in de Renault-fabriek in Flins ten Westen van Parijs wordt gebouwd samen met de Clio en Zoe, ontstaat het vermoeden dat al deze auto’s dezelfde basis hebben. Het antwoord luidt resoluut ‘nee’. De nieuwe Micra staat op een onderstel dat is doorontwikkeld vanuit de bestaande Micra en de Note, de twee auto’s die de nieuweling tegelijk opvolgt. Een eigen Nissan bodemgroep die niet in de alliantie met Renault wordt gedeeld.

Op deze basis tekenende de ontwerpers een zeer verrassend ogende, zelfs een tikkeltje spannende carrosserie met krachtige lijnen vanaf het front, over de flanken tot en met de achterlichten waarin een vaker door Nissan gebruikte boemerangvorm is verwerkt. Alhoewel veel exemplaren in Nederland in wit, grijs en zwart zullen worden besteld, levert Nissan diverse in het oog springende kleuren die de Micra goed kan hebben. Felrood, feestelijk oranje, blauw metallic en pittig groen, het kan allemaal. Daarnaast biedt Nissan nog eens accenten in vier verschillende kleuren aan die het verschil maken op de flanken, in de bumpers en op de wielen. Wie nog verder wil combineren krijgt aan de buitenkant de beschikking over drie verschillende stickerpakketten.

Opvallend

In het interieur gaat de veelkleurigheid vrolijk door. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn er maar liefst vier accentkleuren beschikbaar. Standaard is de combinatie zwart met lichtgrijs, maar die laatste tint kan bij bestelling ook worden ingewisseld door oranje of blauw. Wie gaat voor optioneel leer krijgt ook standaard zwart/grijs, maar kan dit verruilen voor zeer stemmig zwart met bordeauxrood. Daarmee krijgt de Micra meteen een chic karakter. De genoemde kleuren komen ook terug op de centrale balk op het dashboard waarin onder meer het digitale scherm is opgenomen. De mogelijkheden daarvan zijn zeer divers. Daartoe hoort ook het Bose Personal Sound System met luidsprekers in de hoofdsteun van de bestuurder.

De grotere buitenafmetingen, de lengte bedraagt vier meter, zorgen uiteraard voor aanzienlijk meer mogelijkheden in het interieur. De auto is een volwaardige vierpersoons met vooral twee goed ondersteunende stoelen voorin. De hoofdruimte op de achterbank blijkt niet optimaal, niet vreemd gezien de aflopende daklijn in dienst van een gunstige stroomlijn voor een laag verbruik. Het bagagevolume van minimaal 300 liter is in dit segment inmiddels normaal.

Motoren

Op één terrein loopt de Nissan in de pas met de Renault Clio: de motoren. Helemaal nieuw is een 1.0-liter driecilinder zonder turbo, goed voor 73 pk. De productie hiervan start iets later. Nissan richt zich vooral op de 0.9-liter driecilinder turbo, die bekend is uit de Clio en een vermogen levert van 90 pk. Het koppel stijgt licht naar 140 Nm. De motor vormt een vaste combinatie met een handgeschakelde vijfbak, terwijl een CVT wel wordt ontwikkeld, maar pas half 2018 zal worden toegevoegd. Met een voertuiggewicht van minimaal 1.000 kg heeft de turbomotor niet zoveel problemen. Maar in een heuvelachtige omgeving blijkt het belangrijk met regelmaat terug te schakelen om de gang er in te houden. Het toerental valt dan snel terug. De Micra sprint in 12,1 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 175 km/h. Keurig waardes. Het brandstofverbruik beweegt zich in de praktijk tussen de 1 op 15 en 1 op 16,5. De derde motor is de bekende 90 pk 1.5 dCi die een heerlijke trekkracht tentoonspreidt van 220 Nm.

Het onderstel van de nieuwe Micra blijkt relatief sportief afgestemd. Er bestaan in het B-segment beslist modellen die meer comfort bieden. Nissan gaat voor dynamiek en dat blijft keurig overeind als de snelheid toeneemt en de bochten elkaar vlotter opvolgen. De Micra blijkt dan een uiterst vermakelijk rijdende hatchback die beslist een nog sportievere (Nismo-)variant verdient. Daardoor kan de nieuweling zich meten met de beste tegenstrevers zoals de Clio, 208, Yaris, Polo, Corsa en Fiesta. Als de Micra tussen deze concurrenten geparkeerd staat, toont het model beslist zijn onderscheidend vermogen.

Prijs/Uitrusting

Nissan presenteert de Micra in een veelheid aan uitrustingsvarianten. De koper kan de drie motoren combineren met vijf uitrustingsniveaus. De basis Visia is er ook alleen met de instapmotor en kost 15.190 euro. Daarmee neemt Nissan met het nieuwe model meteen afscheid van de prijsvechters in dit deel van de markt. De instapper biedt onder meer elektrische ruiten, USB-aansluiting en Bluetooth gekoppeld aan (slechts) twee luidspekers. De Visia+ voegt airco toe alsmede een start-/stopsysteem. De prijs gaat dan meteen naar 16.390 euro. Voor duizend euro meer ligt er in dezelfde auto de IG-T 90 turbomotor. Daarvan verwacht Nissan de grootste aantallen te verkopen in de N-Connecta uitvoering voor 19.390 euro. Die versie verlaat standaard de fabriek met navigatie op een 7-inch scherm achteruitrijcamera en 16-inch lichtmetaal. De dCi 90 is te koop vanaf het Visia+-niveau vanaf 19.390 euro. Stel in de leasevergelijker eenvoudig de Micra naar eigen wens samen en ontvang offertes om te vergelijken.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Nissan Micra wordt kleurrijke paradijsvogel
If not for your writnig this topic could be very convoluted and oblique.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

If not for your writnig this topic could be very convoluted and oblique.

Minpunten

If not for your writnig this topic could be very convoluted and oblique.
Nissan Micra wordt kleurrijke paradijsvogel
In maart 2011 een nieuwe Nissan Micra Visia Pack gekocht, bij 3500 km begonnen de remmen lawaai te maken, niet zon klein beetje ook... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5