Fiat Tipo: smaakvolle no-nonsense

Brengt de Tipo Fiat weer terug in het C-segment?

Met de nieuwe Tipo is Fiat weer terug in het C-segment, nadat de Bravo een paar jaar geleden van de markt verdween. Met de Tipo willen de Italianen de verkopen naast de 500-modellen en de Panda weer omhoog helpen. Wij zochten met een rijtest uit of dat de Tipo zal gaan lukken.

Met de nieuwe Tipo is Fiat weer terug in het C-segment. Met de Tipo willen de Italianen de verkopen naast de 500 en Panda weer omhoog helpen. AutoVandaag zocht met een rijtest uit of dat gaat lukken.
De Fiat Tipo Hatchback

Design

De Tipo is in feite is de vervanger van de Bravo, maar de auto opereert in tegenstelling tot de Bravo meer aan de onderkant van het C-segment. De Tipo moet binnen het segment een rationeel, praktisch alternatief bieden. Met de Tipo wil Fiat bovendien laten zien dat Italiaanse no-nonsense ook smaakvol kan zijn. Voor deze keer is de redactie het volledig met een PR-tekst eens, want de Tipo ziet er zeker geslaagd uit.

Opvallend

De sedanversie van de Fiat Tipo maakte al eerder zijn debuut op de Nederlandse markt. De sedan is echter met name bedoeld voor onder andere de Oost-Europese markt. Dat heeft als opvallend gevolg dat de sedanversie van de Tipo een mindere afwerkingskwaliteit heeft dan de hatchback en stationcar. Ook is het motoren- en uitrustingsaanbod voor de sedan een stuk kariger. Voor de liefhebbers van autoweetjes: elders ter wereld wordt de Tipo verkocht als Fiat Egea en Dodge Neon.

Motoren

Het motorenaanbod start met de 1.4 16V 95 benzinemotor. Die motor is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en leverbaar voor de uitrustingsvarianten Pop, PopStar en Lounge. De sterkste benzinemotor is de 1.4 T-Jet 16V 120, te vinden in de Business en Business Lusso. Ook deze motor wordt gekoppeld de handgeschakelde transmissie met zes verzetten. Liever een automaat? Dat kan met de 1.6 16V 110, alleen leverbaar als Business Lusso.

Dieselen kan met de 1.3 MultiJet 16V 95 als instapper, de enige motor met een vijfversnellingsbak. Die motorvariant wordt geleverd als Pop, PopStar en Business. Meer pk’s komen van de 1.6 MultiJet 16V 120, leverbaar in alle uitrustingsvarianten behalve de Pop. De aandrijving verloopt via een handgeschakelde zesbak. Een automaat staat ook in de lijst. Fiat levert in dat geval een moderne DCT met dubbele koppeling. De automaat wordt alleen geleverd in combinatie met een van de twee Business-uitvoeringen.

De meeste motoren zijn standaard voorzien van een start-stopsysteem.

Prestaties/Rij-eigenschappen

De Tipo maakt een comfortabele indruk. Dat geldt bijvoorbeeld voor de stoelen. Die zouden misschien iets meer zijdelings steun mogen bieden, maar verder is het zitcomfort dik in orde. Korte oneffenheden in het wegdek worden goed doorgegeven, maar verder maakt het onderstel van de Tipo het wegdek mooi vlak in de beleving van de inzittenden. De auto laat zich goed door bochten loodsen en beschikt daarbij over een besturing die enigszins aan de zware kant is. Het stuur pakt fijn vast en voelt ook qua materiaal prettig aan. In de rest van het interieur vindt men vooral harde materialen, maar met een mooie en goede afwerking.

De geteste 1.4 T-Jet 16V 120 levert voldoende kracht en is gekoppeld aan een fijn schakelende versnellingsbak. Bij een tussenacceleratie vanuit de zesde versnelling moet bij voorkeur worden teruggeschakeld bij snelheden onder de 110 km/h. De motor houdt zichzelf bij snelheden rond de 100 km/h qua geluidsproductie mooi op de achtergrond. Komt de snelheid boven de ca. 110 km/h, dan begint de motor wel opvallend hoge toeren te draaien. Ondanks dat de zesde versnelling dan al is ingeschakeld, draait de viercilinder toch nog rond de 3.000 toeren. Dan laat de motor ook wel van zich horen. De omschrijving luidruchtig gaat te ver, maar duidelijk hoorbaar is het wel. Typisch Fiat-dingetje: de richtingaanwijzer knippert vijf keer na één keer aantikken. Dat is net even te lang als snel van rijstrook wordt gewisseld.

Prijs/uitrusting

De Fiat Tipo hatchback staat in de showroom met een vanafprijs van 19.995 euro. Voor dat bedrag rij je weg in de Pop-uitvoering. De standaarduitrusting bestaat uit onder andere 15-inch stalen velgen met wieldoppen, verwarmbare buitenspiegels, 3,5-inch informatiedisplay in het interieur en Uconnect-radio met AUX en USB. Aan veiligheidssystemen zijn alleen ESC met Hill Holder standaard. Dat laatste voorkomt achteruit rollen bij wegrijden op een helling. Het ontbreken van (standaard) veiligheidssystemen als een noodremsysteem en rijbaanassistentie verklaart de lage Euro NCAP-score van drie sterren.

Het geteste exemplaar is de Business Lusso, die een vanafprijs heeft van 24.795 euro. Ten opzichte van het instapmodel biedt de Business Lusso standaard onder andere automatische airconditioning, cruise control met snelheidsbegrenzer, 7-inch touchscreen met Uconnect-navigatie en lederen bekleding.

Lease

In de lease is de sedan met een maandelijkse vanafprijs van 303 euro het voordeligst, maar dat scheelt niet veel met de 305 euro per maand voor de hatchback. Voor de stationcar beginnen de prijzen bij 318 euro per maand. De twee Business-uitvoeringen zijn op de leaserijder afgestemd en de voordeligste daarvan voor de hatchback kost 341 euro per maand. Stel in de leasevergelijker eenvoudig de Tipo naar eigen wens samen en ontvang offertes om te vergelijken.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.