Peugeot 108 GT-Line: het rode racemonster

Peugeot 108 GT-Line meer dan een sportief uiterlijk

De Peugeot 108 is sinds deze zomer ook leverbaar als GT-Line. Dat is 'slechts' een aankledingspakket en de driecilindermotor levert 82 pk. Is dat genoeg om de auto nog een beetje sportief te maken? Wij gingen een stukje rijden en zochten het uit.

Design

De Peugeot 108 onderscheid zich van de massa met speelse lijnen, maar zonder dat het design te druk wordt. Op de redactie vinden wij het een van de leuker vormgegeven kleine auto’s en dat geldt blijkbaar ook voor het kopende publiek. De 108 is namelijk populair en doet het ook duidelijk beter dan zijn drielingbroertjes Citroën C1 en Toyota Aygo.

De GT-Line geeft de 108 sportieve details mee, zoals de rode merknaam op het grille, subtiele spoilers, een diffuser en rode details op de velgen. Aan de achterkant zien we een in het midden geplaatste uitlaat. Imitatie natuurlijk en hoewel het voor een sportieve uitstraling zorgt, neigt dat ook een beetje naar kitsch. Aan de andere kant bleken sommigen het voor een echte uitlaat aan te zien, dus in dat opzicht werkt het wel. Kortom: de GT-Line geeft de auto een lekker sportieve uitstraling.

Motoren

De 108 GT-Line wordt alleen geleverd met de 1.2 Puretech 82 driecilinder benzinemotor met handgeschakelde vijfbak. Dat is ook meteen de sterkste motor uit de 108-range. De andere motorenopties zijn de 1.0 VTi en de 1.0 e-VTi, die beide 68 pk leveren. Verder heeft de e-VTi een handgeschakelde transmissie, waar de VTi van een vijftrapsautomaat is voorzien.

Prestaties/Rij-eigenschappen

Bij het starten doet het motorgeluid samen met enkele trillende interieurdelen even denken aan een dieseltje. Het motortje tokkelt er bij het optrekken lustig op los, maar eenmaal op constante snelheid blijft hij wel mooi op de achtergrond. Bij het invoegen op de snelweg zou het wenselijk zijn om iets eerder op snelheid te zitten, maar verder kom je nooit kracht te kort en weet de motor de auto goed op gang te brengen. Bij tussenacceleraties voor inhalen op de snelweg is terugschakelen bijvoorbeeld niet nodig. Op de snelweg is het wat rumoerig in de auto, maar een gesprek voeren kan nog wel goed. Qua geluidsniveau in het interieur voelt de auto zich wel beter thuis buiten de snelweg, als de snelheden en toerentallen lager zijn. Qua rijeigenschappen daarentegen misstaat de 108 op de snelweg niet. Mede door de ruimte in het interieur wekt de auto niet de indruk van een kleine auto.

Het stuurgevoel is goed direct. De auto is opvallend hard geveerd. Op gebied van comfort laat de harde vering wat te wensen over, maar het past juist wel bij de GT-Line. Stuggere vering hoort echter niet speciaal bij de aanpassingen voor deze uitvoering. Tijdens de testperiode zijn we het tokkelende motorgeluid trouwens steeds meer gaan waarderen. De onderstelafstemming en het rauwe motortje zorgen ervoor dat het rijden zelfs iets wegheeft van karten. Het gaat te ver om te zeggen dat de 108 GT-Line een kart voor de openbare weg is, maar er is zeker leuk sportief mee te rijden. De auto kreeg op de redactie uiteindelijk zelfs de bijnaam ‘het rode racemonster’.

In theorie verbruikt de Peugeot 1 op 23,2. Ons praktijkverbruik kwam uit op 1 op 16,7 en dat is nog steeds netjes. Zeker aangezien het grootste deel van de testkilometers uit snelweg bestond en de driecilinder bij 130 km/h tegen de 4.000 toeren draait. Daarnaast hebben we er buiten de snelweg ook geen al te zuinige rijstijl op nagehouden, want de sportieve kant van de auto is geregeld aangesproken.

Prijs/uitrusting

De Peugeot 108 is er vanaf 11.619 euro en dan heb je een driedeurs in Access-uitvoering met 1.0 e-VTi 68 onder de kap. De GT-Line is er vanaf 17.119 euro voor de driedeurs en 17.469 euro voor de in deze test gereden vijfdeursuitvoering. De standaarduitrusting van de GT-Line heeft de Allure-uitvoering als basis en heeft dus onder andere een lederen stuurwiel en pookknop, 7-inch touchscreen, radio-/MP3-speler, Bluetooth carkit met audiostreaming en elektrische bedienbare en verwarmde zijspiegels. Specifiek voor de GT-Line komen daar nog onder andere 15-inch lichtmetalen velgen, specifieke interieuraankleding, navigatie, Active City Brake en Lane Departure Warning bij. Dit naast de exterieurdetails zoals eerder besproken.

De testauto is nog voorzien van de optionele achteruitrijcamera, Climate Control, automatische verlichting, Keyless Entry en extra getinte zijruiten. Inclusief deze opties kost het testexemplaar 18.719 euro.

Lease

De Peugeot 108 is vooral aantrekkelijk in de private lease en dan is hij al te rijden vanaf 221 euro per maand voor een driedeurs model (vijfdeurs 225 euro). De GT-Line is er vanaf 298 euro voor een driedeurs en 302 euro voor een vijfdeurs uitvoering. In onze leasevergelijker is de Peugeot 108 eenvoudig samen te stellen, waarna je een offerte ontvangt gebaseerd jouw specifieke wensen. Als je de auto toch zakelijk leaset, heeft een nog in 2016 op kenteken gezet exemplaar 21% bijtelling. Vanaf 1 januari 2017 is dat 22%. Op het bedrag van deze auto scheelt dat niet veel, maar wellicht is het toch interessant om naar een voorraadauto uit 2016 te kijken.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Peugeot 108 GT-Line: het rode racemonster
Vanaf 15 maart rijd ik rond in mijn 4-deurs Peugeot 108, uitvoering 1.2 PT Allure Top, French Blue.
Half juni staat de teller op 3000 km dus tijd voor een review.

Mijn vorige auto was een rode Peugeot 106 kid, een perfecte auto, zonder noemenswaardige problemen. Toch heb ik na bijna 20 jaar gekozen voor een 108.
Ik roep wel aldoor al dat ik nooit meer zo’n goede als de 106 zal krijgen, maar we gáán er voor!

Qua ruimte heb ik echt wel in moeten leveren, vooral in de kofferbak. Dit scheelt best veel, en met mijn standaard “nood’-kistje helemaal, die erg onvoordelig moet staan.

Uiterlijk
Qua uiterlijk had ik hem niet mooier kunnen kiezen!
De prachtige kleur in combinatie met een zwart open dakje en de mooie (standaard) velgen maken hem zo mooi! Ik heb al heel veel complimenten gehad, en bij de garage wordt er wel eens gevraagd of ze die blauwe 108 nog hebben. Dan worden mensen teleur gesteld want deze is van een klant!
Tijdens vakanties staat hij daar dan ook prachtig tentoongesteld!

De bestickeringen vond ik wel leuk maar dit was voor mij geen optie.

Het is voor mij wel oppassen geblazen dat de tank nu aan de bestuurderskant zit, je moet er rekening mee houden dat je nog fatsoenlijk uit kunt stappen. Dit is echt even wennen want naast je wil ook iemand tanken!

Bekleding
Mooie bekleding, maar bij de Allure kun je geen bekleding kiezen, deze heeft alleen stoffen bekleding “Rayura zwart grijs” of leren bekleding.
De lichtgrijze “wangen” van de voorstoelen zijn besmettelijk, als dit zwart geweest was (net als achter) had het niet misstaan.
De dashboardlijst is niet in French blue, voor mij geen probleem, de rustige kleur die hieraan gegeven is vind ik “minder storend”.

Dashboard
Valt weinig over te vertellen, is een overzichtelijk geheel.

7 inch scherm met navigatie, achteruitrijcamera en belfunctie
Ten tijde van mijn aankoop was er nog geen navigatie voor de 108 leverbaar. We hebben nog gekeken naar andere opties, maar toen kwam de navigatiemodule uit. Deze is dan ook alsnog geplaatst voordat de auto afgeleverd werd.
De navigatie werkt perfect. Deze geeft perfect aan hoe hard je ergens mag rijden (ook op kaartstand). Ook geeft deze aan waar de flitsers staan, óók op kaartstand. LET OP: in sommige landen is deze flitseroptie verboden, hier kun je fikse boetes voor krijgen!!

Het navigeren gaat dus erg goed. Wel heeft de dame soms wat vreemde uitspraken zoals: “rijd de rotonde rond, 1e afslag”, met andere woorden, je rijdt dus niet rond!
Ook wil ze je wel eens anders sturen dan jij zou willen rijden. B.v. Den Bosch Amsterdam zou ik kiezen via Utrecht, zij geeft ook een route via Gorinchem aan. Of, bij Utrecht stuurt ze je van de A2 af een andere snelweg op, en dan iets verderop mag je weer invoegen op de A2! Blijf dus zelf ook opletten!
In de provincie Zeeland heb ik meegemaakt dat ze niet alle wegen meteen herkent. Dan rij je door “niemandsland” en enkele seconden later is er weer een weg onder je auto.
Mogelijk vind je op meerdere wegen lichte hinder, maar de navigatie “pikt je wel weer op”.

Mirrorlink was de reden dat we in 1e instantie verder gezocht hebben naar andere navigatieopties. Hier hoef ik niet op in te gaan, iedereen is er bekend mee denk ik.

Mijn telefoon koppel ik met een betaalapp (Android, mogelijk ook voor Iphone beschikbaar) : “blue tooth telefoonboek” (groen rechthoekje met een blauw-wit blue toothplaatje). Let op: je dient voor de koopversie te kiezen. De gratis versie is om uit te proberen of je telefoon werkt met de app. Gebruik deze niet, want hij verandert je nummers! Op deze manier wordt je dan ook verplicht tot betaalversie, maar dit werkt perfect!

De achteruitrijcamera is zeer handig, maar blijf zelf ook goed opletten. Wel jammer dat de “piepjes” ontbreken.

Diversen
Clymate control: fijne optie, en voor mij vanuit mijn 106 echt een luxe, maar dat geldt voor de hele auto! Met een airco zijn beslagen ramen zó weer glashelder!
Keyless entry en start: wat een luxe!! Je sleutel raak je nooit kwijt wat die zit in je tas of in je zak. Je kunt de auto niet afsluiten als de sleutel er in blijft liggen, dan geeft hij een alarmsignaal.

Rijden in de 108
De luxe was voor mij erg wennen, maar dat gaat sneller dan afwennen!
Ook moest ik wennen aan het nieuwe motorgeluid, de 108 is namelijk een “driepitter”, voor mij maakt hij een soort “dieselgeluid”, waar je wel even mee vertrouwd moet raken.
De 108 1.2 PT is een (voor mij) snelle auto met lekker veel pit. Wat is stuurbekrachtiging fijn zeg!!

Verbruik
Het verbruik laat nog wat te wensen over. Via je 7 inch scherm kun je dit allemaal aflezen overigens.
Het is een 35 liter tank, en met lange afstanden haal ik ongeveer 500 km. Ik heb gezien dat je bij Autoweek je verbruik bij kunt houden en ga dit zeker doen, uitslagen volgen later.

Minpunten
Ik vind het er jammer dat deze zo complete auto geen cruisecontrol heeft, en velen met mij.
Ook jammer dat de knopjes van de raambediening geen verlicht streepje hebben. Dit maakt zoeken naar het knopje in donker lastig als je een parkeerkaartje nodig hebt.
Verder mis ik, zoals eerder vermeld, de piepjes bij achteruitrijden.
Mij valt verder op, dat als ik alleen in de auto rijd en bij een stoplicht moet wachten, ik een rammelgeluid hoor. Dit blijkt van de gordel naast me te zijn die tegen de stoelairbag aan trilt. De gordel naast mij is bij mij dus standaard dichtgeklikt (als ik naast me kijk zie ik de rugleuning naast me ook trillen maar deze zit volgens de dealer goed vast?).

Tip
Maak het jezelf gemakkelijk met de app “mij Peugeot (Android, mss ook voor iPhone maar dat weet ik niet). Het ikoontje is zwart met een blauw rechthoekje (lijn) en een autootje erop. In deze app kun je diverse modellen Peugeots selecteren en vind je alle info over jou Peugeot terug: waar welk lampje voor dient op je dashboard, info over je 7 inch scherm, en diverse andere punten in en buiten je auto.
De app “My Peugeot” (zwart blokje met chromen leeuwtje) : Find my car, onderhoudsboekje, dealers en Peugeot Assistance.
De app “link my Peugeot” werkt (nog) niet voor de 108.

Rijgedrag
De Peugeot 108 is een fijne lichte auto om in te rijden, zoals eerder vermeld, de stuurbekrachtiging is echt erg fijn (ik was dat niet gewend).
Het schakelen vind ik vrij zwaar gaan, zwaarder/stroever dan de 106.
Ik heb in 4 dagen tijd bijna 800 km gereden (kleine vakantie) en merkte wel aan mijn schouder dat ik veel geschakeld had (veel binnen-door-wegen gereden).
Ik had gehoopt dat dit na verloop van tijd wat soepeler zou gaan, maar denk niet dat dit het geval is. Ik kreeg al een opmerking dat dit komt doordat de 108 een driepitter is?
Ik kan hier alleen zelf geen ja of nee op antwoorden.

Is de 108 een aanrader?
JA! Een zéér complete, kleine, prachtig aan te kleden stadsauto, waar je ook met gemak de snelweg op kunt, let op, je rijdt zó 140!
In mijn geval (open dakje) maakt hij natuurlijk wel iets meer lawaai (ook met dakje dicht) dan de versie zonder open dakje…
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

zie review

Minpunten

zie review