Design
De vormgeving van de in 2013 verschenen Renault Zoe behoefde nog totaal geen wijzigingen. Binnen de ontwerpafdeling wordt het model liefkozend 'muisje' genoemd en dat dierlijke, aaibare uiterlijk staat de Zoe goed. De nieuwste oplage kan worden herkend aan chroomkleurige logo's, waar de Zoe tot nu toe op deze onderdelen een blauwe gloed vertoonde. Simpelweg veranderd omdat het blauw niet meer aansloot bij nieuwe carrosseriekleuren. Dat zijn in dit geval diep donkerrood, felblauw en bruingrijs. Ook de metaalkleurige sierbies in de voorbumper is van blauw naar chroom gegaan. Verder monteert Renault afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau 16-inch lichtmetalen wielen van een nieuw ontwerp. De optionele 17-inch wielen blijven beschikbaar.
De 4,08 meter lange Zoe mag dan wel als afzonderlijk model zijn gang door de ontwikkelingsafdeling hebben gemaakt, ondersteltechnisch en qua structuur blijft de auto verwant aan de Clio.
Net zoals de buitenkant laat Renault ook het interieur met rust. Hier en daar is er sprake van een gewijzigde kleurstelling of toepassing van licht gewijzigde materialen.
Opvallend
Elektrische auto's zijn veelal rijdende computers en dat betekent dat ook de Renault Zoe beschikt over een digitaal scherm met uitgebreide mogelijkheden. Het zogenaamde Renault R-Link-multimediasysteem kent een vertaling naar de Zoe. Dat betekent dat diverse functies en apps op dit model zijn afgestemd. Uiteraard kan via het TomTom-navigatiesysteem een vrije laadpaal worden gevonden. Bovendien worden de mogelijkheden in de loop van 2017 uitgebreid met een betaalsysteem. Op dit moment heeft bijna ieder Europees land een eigen systeem of zelfs meerdere systemen in het geval van Duitsland. Renault komt nu met een eigen app waarmee de betaling via het merk plaatsvindt en de klant dus nooit bij een laadpunt zal aankomen dat de auto niet accepteert. Dat is een aanzienlijke verbetering en ook broodnodig, nu de actieradius van de Zoe fors is toegenomen en reizen naar het buitenland een reële optie wordt.
De nieuwe topuitvoering is de Bose die uiteraard getooid gaat met een Bose-geluidsinstallatie. Natuurlijk stemde het audiomerk de 'hardware' af op het interieur van de Zoe, maar ging nog een stapje verder. De toegepaste luidsprekers zijn licht van gewicht, terwijl de versterker minder stroom gebruikt dan een traditioneel exemplaar. Renault richt de Zoe zo in dat zoveel mogelijk energie voor het rijden beschikbaar blijft. Grappig overigens dat bij de fabricage van het in de Zoe Bose gebruikte leer zo min mogelijk chemicaliën zijn gebruikt.
Motoren
Net als voorheen bestaan er voor de Zoe twee elektromotoren. De R90 komt uit de eigen fabriek en levert een vermogen van 92 pk en een koppel van 225 Nm. Meer dan voldoende voor normale prestaties, zoals een acceleratie naar 100 km/h in 13,2 seconden. Wie voor deze motor kiest kan de nieuwe 41 kWh batterij (was 22 kWh) met maximaal 22 kW opladen. Dat duurt in zo'n geval 2 uur en 40 minuten. Wie de Zoe graag via een normaal stopcontact wil laden is voor dezelfde opbrengst 25 uur kwijt! De tweede motor is de zogenaamde Q90 (88 pk) met een Quickcharge mogelijkheid. Waar de batterij bij de R90 vooral in het begin sneller vollaadt, kan die van de Q90 motor juist aan een 43 kW snellader. En dan is de nieuwe, grote batterij in 65 minuten tot 80 procent gevuld.
In de nieuwe batterij van de Zoe zitten de platen dichter op elkaar en past de fabrikant een andere vloeistof toe. Daarmee wordt een enorme verhoging van de efficiency verkregen, zodat binnen exact dezelfde behuizing bijna twee keer zoveel capaciteit past. Volgens de officiële Europese meetcyclus die weinig verband houdt met de realiteit kan de Zoe 400 kilometer rijden op een volle lading. In de praktijk ligt dat rond de 300 echte kilometers en dat verhoogt de inzetbaarheid van de auto enorm. Er blijft overigens nog een instapversie beschikbaar met de bestaande 22 kWh batterij.
Leaseversies
Ondanks het feit dat de Zoe met een blijvend lage bijtelling van 4 procent zeker veel zakelijke rijders aan zich zal gaan binden, zijn er geen speciale leaseversies voor handen. Wel is het nieuw dat waar de batterij toe nu te alleen gehuurd kon worden, deze nu ook kan worden gekocht. Daarmee speelt Renault vooral in op de wens van bedrijven. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.
Prijs/Uitrusting
De Renault Zoe begint bij de Entry voor 22.180 euro exclusief de 22 kWh batterij. De bestaande Life-uitvoering komt voor wat betreft specificaties hier volledig mee overeen en kost 24.680 euro met de 41 kWh batterij (huur). Ondanks dat het de instapper is omvat de uitrusting onder meer al Hill Start Assist, cruise control met snelheidsbegrenzer, elektronisch geregelde airco en R-Link met audio, navigatie en Bluetooth. De Intens staat een stap hoger voor 26.680 euro en onder meer licht-, regen- en parkeersensoren, lederen stuurwiel, radio-upgrade, lichtmetalen wielen en zwarte interieuraccenten. Tot slot de Bose als topmodel met de genoemde geluidsinstallatie, lederen bekleding, stoelverwarming en rookgrijze interieurdetails. Deze versie kost 29.480 euro. Wie de batterij wil kopen is ongeacht of het een 22 of 41 kWh uur is 7.900 euro extra kwijt. Dat betekent dat als men de auto zes jaar blijft rijden, men even veel geld aan accuhuur kwijt is dan aan de aankoop. Op de batterij geeft Renault een garantie van 8 jaar of 160.000 km.
Schrijf een review