Design
De redactie is er unaniem over: de nieuwe Citroën C3 heeft een erg leuke vormgeving. Met de C4 Cactus pakte Citroën de eigenzinnige toer weer op. Die designtaal giet Citroën voor de C3 in feite in een hatchbackvorm. Daarmee wordt de C3 een leuke afwisseling op de weg. Dankzij de vele mogelijkheden voor wat betreft personalisatie zal de koper niet gauw een identiek exemplaar tegenkomen. Wie de airbumps niets vindt kan de C3 ook bestellen zonder, maar ze maken het design van de auto wel af.
Het dashboard is speels maar toch strak vormgegeven, een combinatie die aanspreekt. Op de een of andere manier komt ook het woord ‘retro’ bovendrijven als een blik wordt geworpen op het interieur van de C3. Het dashboard maakt het geheel optisch breder, waardoor men het idee krijgt in een behoorlijk grote auto te rijden. Breed blijkt de auto ook wel, met de spiegels meegerekend gaat deze net over de twee meter. Toch is dat aan de buitenkant niet direct aan de auto af te zien. Net als de buitenkant is ook het interieur naar persoonlijke smaak aan te kleden, waarbij er vier sfeerthema’s zijn. Leuk detail: stoffen hengsels in plaats van gebruikelijke handgrepen voor het dichttrekken van het portier.
Opvallend
Het meest opvallende aan de uitrusting van de nieuwe Citroën C3 is de optioneel af-fabriek ingebouwde dashcam. Die zogenaamde ConnectedCam wordt geleverd vanaf het uitrustingsniveau Feel. Zo’n camera levert heel handig bewijsmateriaal als men bij een ongeval betrokken raakt. Nadat de camera wordt aangezet filmt deze continu. Met een druk op de knop wordt een foto gemaakt of worden de laatste maximaal dertig seconden video bewaard. Vervolgens kunnen de beelden met behulp van een app worden gedeeld met vrienden.
Motoren
Het motorenaanbod van de nieuwe Citroën begint bij de PureTech 68, alleen leverbaar op de Live-uitvoering. De Life-uitvoering kent zelfs geen andere motoren. Exact 14 pk extra levert de PureTech 82. De krachtigste benzinemotor is de PureTech 110 Stop & Start (S&S). Deze twee motoren zijn leverbaar in zowel de Feel- als de Shine-uitvoering. De PureTech 110 S&S heeft als enige motor optioneel een zestrapsautomaat. Zonder die automaat worden alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Op het gebied van dieselmotoren bestaat de keus uit twee stuks, de BlueHDi 75 S&S en de BlueHDi 100 S&S. Dit tweetal is alleen handgeschakeld leverbaar. De 75 pk-variant alleen als Feel, de 100 pk ook in de Shine-versie.
Prestaties/Rij-eigenschappen
Na de eerste meters is het al snel duidelijk: de comfortbeloftes maakt de C3 helemaal waar. De lekker zachte stoelen sluiten daarop aan. Ook het veercomfort laat niets te wensen over. Oneffenheden in het wegdek worden goed opgevangen. Als je als bestuurder denkt je schrap te moeten zetten voor een grote hobbel in de weg, blijkt die vervolgens nauwelijks voelbaar. De motor blijft qua geluid altijd mooi op de achtergrond. Bij (stevig) optrekken laat deze wel even wat van zich horen, maar eenmaal op constante snelheid keert de rust volledig weer. Zelfs bij rijden in een eigenlijk net iets te lage versnelling. Schakelen op gehoor wordt dan wat lastig. Maar ach, daar is de toerenteller voor. Ook van banden- en windgeruis geeft de Citroën weinig door.
Het valt ook op dat de nieuwe C3 snel went. Dat geldt zowel voor het rijden als voor de algehele bediening. De eerste meters valt wel op dat de besturing van zowel de pedalen als het stuur wat aan de zware kant gaat. Een exemplaar dat we later reden gaf dat idee juist helemaal niet.
De nieuwe C3 is gevoelsmatig niet de meest snelle auto, maar in cijfers valt dat wel mee. De nul-naar-honderdsprint ligt op iets meer dan tien seconden, afhankelijk van de uitvoering. Het snelheidsgevoel komt bij het accelereren niet volledig door, maar dat is niet bezwaarlijk. Citroën stemt nieuwe C3 helemaal niet af op sportieve rijders. De fransoos is nadrukkelijk voor wie zoekt naar comfort. Op dat gebied scoort de auto uitstekend.
Prijs/uitrusting
De Citroën C3 start vanaf 14.689 euro. Voor dat geld staat de Live-uitvoering met 68 pk PureTech-motor in de prijslijst. De Live beschikt standaard onder andere over 15-inch stalen wielen met wieldoppen, stoffen bekleding, cruise control met snelheidsbegrenzer, ESP met ASR, Hill Start Assist, remassistent, waarschuwing na twee uur non-stop rijden, Lane Departure Warning en verkeersbordherkenning.
Daarboven volgen de Feel en Shine. De Feel is er vanaf 16.784 euro voorzien van de PureTech 82 benzinemotor. De Shine kost minimaal 18.584 euro met dezelfde motor. De goedkoopste diesel is er vanaf eveneens 18.584 euro, de Feel met BlueHDi 75 S&S onder de kap.
Lease
De Citroën C3 is te leasen vanaf 222 euro per maand. Weten wat de C3 van jouw voorkeur kost? Stel hem eenvoudig samen op LeaseAutoVandaag en vraag een offerte aan. Speciale lease-uitvoeringen van de C3 zijn er niet. Bijtellingsvoordeel is er alleen voor auto’s die nog in 2016 geregistreerd worden. De dieselmodellen, de PureTech 82 Feel en de PureTech 110 S&S zonder automaat hebben dan nog een bijtellingspercentage van 21%. Vanaf 1 januari 2017 moet voor alle uitvoeringen een percentage van 22% worden bijgeteld.
Schrijf een review