Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids

(Te) weinig consumenten in ons land blijken doordrongen van de pre’s, die opgaan in de Mazda3.

Mazda heeft met de '3' een uitstekende auto in de modellijn. Hij oogt sportief, rijdt prima en is voorzien van een keur aan moderne Mazda-techniek. Toch blijken nog (te) weinig consumenten in ons land doordrongen van de pre’s, die opgaan in de Mazda3. Geen reden voor de Japanners om achterover te leunen. De Hatchback en Sedan zijn voorzien van nieuwe technieken en het ex- en interieur hebben een retouch ondergaan.

Design

Mazda-kennis en een bril met glazen met extra sterkte zijn nodig om snel de aanpassingen aan het uiterlijk op te merken. De grille is wat aangepast en dat geldt ook voor de behuizing van de mistlampen. LED-technologie wordt aangeboden. Met de achterzijde is het niet anders; minuscuul veranderd. Voortaan zitten er knipperlichten in de zijspiegels. Hopelijk worden die wel door medeweggebruikers opgemerkt. Een nieuwe lijn lichtmetalen wielen, in twee afwerkingen, geven het model een onderscheidend accent.

Opvallend

In het interieur etaleren het Active Driving Display en het instrumentenpaneel snel hun voordelen. Een klein schermpje op het dashboard toont de bestuurder in kleur de snelheid, verkeersborden en navigatie. Luxe die zich vertaalt in veiligheid aangezien alles in het blikveld van de bestuurder opdoemt. Die voordelen worden ook doorgetrokken in een strak middenconsole waarin voortaan een elektronische parkeerrem is opgenomen. Stuurverwarming went snel, kunnen we verklappen. De knoppen op het stuur hebben aan ergonomie gewonnen. Een comfortabele zit achter het stuur lijkt vanzelfsprekend. Mazda ziet kans om die steeds verder te optimaliseren en zo vermoeidheid terug te dringen. Betere materialen hebben hun weg naar het interieur gevonden.

Motoren

De ‘3’ is in ons land leverbaar met een keuze uit de SkyActiv-benzinemotoren 1.5 liter (100 pk) en 2.0 liter (120 en 165 pk). Tevens biedt Mazda een 2.2 liter SkyActiv bi-turbo diesel (150 pk) aan. Handmatig schakelen kan met de zesbak en er is een zestraps automaat voor handen. Op de prestaties van de benzineversies, waarmee we reden (120 en 165 pk), is weinig aan te merken. Bij Mazda draait alles om een soepele loop en zuinig omspringen met brandstof. De 120 pk-versie consumeert 5,1 l/100 km en de 165 pk sterke tweeliter 5,8 l/100 km. Het koppel bedraagt bij beide SkyActive-G-motoren 210 Nm. De 2.2 diesel biedt 380 Nm aan koppel.

Lease

De nieuwe Mazda3 2017 heeft een leaseprijs van 459 euro per maand. Dat tarief is gebaseerd op Operational Lease met een looptijd van zestig maanden en 15.000 km/jaar inclusief rente, afschrijving, reparaties, onderhoud, bandenvervanging, wegenbelasting, allriskverzekering met een eigen risico van 135 euro, pechhulp Europa, afleverkosten en BTW. Het tarief is exclusief brandstof, vervangend vervoer en metallic/mica lak. Het private lease-maandtarief van de Mazda3 2017 is 478 euro (48 mnd/10.000 km).

Prestaties

Sportief? De 120 pk-versie met handbak heeft voor een sprint van 0 tot 100 km/u 8,9 seconden nodig. De 2.2 liter diesel doet dat kunstje in 8,1 seconden. Het rijcomfort blijft ook tijdens dergelijke oefeningen op hoog niveau. Het stuurgedrag is direct en dat heeft ongetwijfeld te maken met de intrede van de software G-Vectoring Control in de ‘3’-reeks. Naar gelang stand van het stuur en het intrappen van het gaspedaal wordt er door de techniek gespeeld met het koppel. Dat vermindert tijdelijk bij het insturen op de voorwielen. Daardoor drukt er meer gewicht op de vooras wat zorgt voor een betere grip aan de voorzijde. Als de bestuurder blijft insturen verschuift dat koppel weer naar de achterwielen. Het zorgt niet alleen voor een stabielere wegligging maar ook voor minder stuurcorrecties en het vertaalt zich in een rustig rijgedrag.

Prijzen

De prijslijst van de Mazda3 Hatchback opent met 21.880 euro voor de 100 pk sterke benzinemotor met handbak in S-versie. De TS is drie mille duurder. Die prijs (24.880 euro) is ook de instapprijs van de Sedan. Dieselen kan met de 2.2 liter in de GT-M-uitvoering met handbak vanaf 32.880 euro. Mazda levert het model in de uitrustingsniveaus S, TS, TS+ en GT-M. De S is voorzien van onder meer i-STOP-technologie, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airconditioning en audio en boordcomputer met stuurwielbediening. De TS heeft onder meer 16 inch lichtmetaal, climate control, cruise control en Bluetooth. Extra op de TS+ is onder meer led-techniek in de verlichting en stuurwielverwarming en DAB+-radio.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (9)

Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids
we hebben em nu 6maanden en geen enkel probleem tot nu toe. Het bevalt veel beter dan italiaanse en duitse auto's... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids
Heerlijke auto, weinig minpunten kunnen ontdekken. rijd lekker soepel maar toch sportief op de weg. rij ongeveer 17.000 km/jaar. de middenconsole is helaas alleen beetje te kort om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids
Rijden nu 4 jaar Mazda 3. Heerlijke auto. Echter nu problemen met de uitlaat (katalysator). Belachelijk na deze periode en bovendien nog gevaarlijk ook... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids
Zeer snelle auto met prima wegligging en zeer compleet uitgerust. Hiervoor geen mazda ervaring maar ik kan niet wennen aan de koppeling, ik rij.. Lees volledige review.
Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids
perfecte auto !!!! deze is echt nummer 1 in kwaliteid ! en ook nog heel sportive... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids
Had ik eerder moeten doen!... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids
De Mazda3 Sedan wordt door mij gebruikt als lease-auto. Ik rijd gemiddeld 60.000 km per jaar. In deze (prijs)klasse voor mij een auto die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids
Ik vind Mazda3 een heerlijk sportief rijdende auto met een fenomenale wegligging. Ook qua afwerking en gebruikte materialen in deze klasse geen gelijkwaardig alternatief... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mazda verbetert Mazda3 vooral onderhuids
U schrijt geen gerantie op olieverversen en of grotebeurd??? ik heb volgende probleem: dag,.. Van onze mazda3 (i.6 benzine) is na zijn eerste beurd (alleen olie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5