Skoda Kodiaq: met opgeheven hoofd in SUV-segment

Skoda voegt met opgeheven hoofd een forse SUV aan het aanbod toe

Skoda gaat zich op korte termijn in diverse segmenten profileren met stoere, wat hoger op de wielen staande SUV’s. De opvolger van de Yeti is zowat productiegereed en aan een kleine SUV wordt gewerkt. Vooralsnog concentreert de aandacht zich op de gloednieuwe Kodiaq. Een model dat ontzag uitstraalt. Een forse jongen, maar dat is de beer waar de naam aan is ontleend ook.

Braaf is eveneens van toepassing. Niet op de naamgever, wel op het voorkomen van de auto. Met het design van Skoda’s Superb in gedachten, verrast de nieuwkomer niet. Scherpe lijnen domineren de carrosserie van de Kodiaq. De brede grille op de wat gedrongen neus zet de toon aan het front. De verlichting is zowel aan de voor als achterzijde geheel in Skoda’s designlijn stijlvol. De Kodiaq heeft korte overhangen. De wielkasten zijn hoekig en vragen om forse wielen. Veertien carrosseriekleuren zijn voorhanden. Het geheel oogt robuust en straalt door de omvang ontzag uit. Met een lengte van 4,697 meter (slechts vier centimeter langer dan de Octavia) positioneert Skoda de Kodiaq aan de bovenzijde van de compacte klasse. De wielbasis van 2,791 meter uit zich door veel ruimte in het interieur. Op de eerste en tweede zitrij biedt de auto volop zitcomfort. Op de optionele derde zitrij is er vooral voor kinderen zitgenot.

Motoren

Skoda levert de Kodiaq met een keuze uit drie TSI-benzinemotoren (125, 150 en 180 pk) en twee diesels (150 en 190 pk). De nieuwe zeventraps DSG maakt zijn debuut in de Skoda-lijn. Die handelt snel en zorgt voor comfortabele overgangen. Verder biedt Skoda in de Kodiaq een zestraps automaat en een handbak met zes versnellingen. Voorwielaandrijving is standaard. In het veld of als er meer grip is vereist, biedt het merk ook vierwielaandrijving aan. Ideaal als een caravan of (paarden)trailer moet worden getrokken. Gehannes met het parkeren van een combinatie is verleden tijd. Bij die handeling neemt het nieuwe Tow Assist de besturing over als er langzaam achteruit wordt gereden. Manouevre Assist remt automatisch als er een obstakel achter de auto opdoemt. ‘Handig’, is de kwalificatie die het systeem verdient.   

Prestaties

Mallorca was het podium waar we met de Kodiaq met 150 pk en 180 pk TSI-benzinemotor kennismaakten. De besturing is wat aan de lichte kant maar verder lof voor de techniek en de wegligging. De 1.4 liter (150 pk) heeft voldoende in zijn mars om op een bochtig en heuvelachtig terrein goed uit de voeten te kunnen. De automaat anticipeert perfect op het gas- en rempedaal. Uiteraard heeft de 2.0 liter 180 pk meer bij te zetten met zijn 320 Nm aan trekkracht. De 1.4 liter is in onze contreien, mits de auto niet als trek- en/of werkpaard wordt ingezet, alleszins toereikend. De 2.0 liter TDI-diesels hebben een vermogen van 150 en 190 pk. Laatstgenoemde sprint in 8,6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. In verbruik is de Kodiaq zuinig. Alle motoren hebben onder meer een stop/start-systeem en energieterugwinning.

De Kodiaq is groot, biedt veel binnenruimte, heeft een fraai en rustig uitgevoerd dashboard en een grote, Apple-achtige display boven de middenconsole. De hogere zit geeft een veilig gevoel en de wegligging verdient het predicaat comfortabel. Ook het meubilair en de afwerking, van stof tot kunststof, is mooi. Als er veel bagage mee moet, is discussiëren overbodig met een bagageruimte met een inhoud die varieert van 720 tot 2.065 liter. Een aanhanger (TDI/DSG/4x4) mag 2,5 ton wegen.

Lease

Prijzen van de Kodiaq zijn op dit moment nog niet bekend. Ook aan de leaseprijzen wordt nog druk gerekend. Houd LeaseAutovandaag en onze leasevergelijker daarom in de gaten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.