Design
De BMW 3 Serie GT blijkt een auto waar de meningen over verschillen. De ene groep vindt hem apart, vormloos en vraagt zich af waarom je hem zou willen kopen. De andere groep vindt hem juist mooi en vindt het echt een goede toevoeging aan de 3 Serie-range. Onze testauto, met deze velgen en M Sport-pakket, vinden we er goed uitzien. Het is met zijn sportieve looks onmiskenbaar een BMW dat er voor je staat. Zeker als we er een tijdje naar gekeken hebben heeft dat dak met aflopende daklijn toch ook wel wat. Ook is het van de BMW-‘coupé-crossovers’ 5 Serie GT en X6 duidelijk de mooiste. Met deze bijna-alles-zwart-uitvoering heeft ie ook wel wat sinisters. Kortom, ons spreekt ie wel aan. In het donker komen bij het ontgrendelen van de auto lichtdetails naar voren bij de handgrepen, dat geeft een luxe uitstraling. Bij het openen van het voorportier wordt ook de straat verlicht, zodat je ziet wat je doet bij het instappen.
Opvallend
Het rijden in de BMW is ons goed bevallen, zie verder hieronder, maar met één ding verraste de auto ons in negatieve zin. Toen we in Sport-modus een keer vlot optrokken (maar geen plankgas) bij een tussenacceleratie op licht vochtig wegdek onder de 50 km/h, leek de automaat zich even in de versnellingen te verslikken. Hij schakelde daarbij heel snel en abrupt, terwijl hij dat anders vloeiend doet. Alsof er wielspin is door het vochtige wegdek, maar dat was er nou juist niet. Het is later in de testweek nog één keer voorgekomen in een vergelijkbare situatie, zij het in veel mindere mate.
Iets anders dat opvalt is de klimaatregeling en dan specifiek de temperatuurinstelling. Die stel je in in graden en niet in standen. Toch lijkt er geen direct verband te zijn tussen de ingestelde graden en de daadwerkelijke temperatuur van de lucht uit de roosters. De ene keer is de lucht bij 25 graden nog wat frisjes of zelfs koud, de andere keer zit je bij 22 graden al te puffen alsof het in het interieur plaatselijk hoogzomer is. Apart.
Motoren
Tot zover de mindere aantekeningen. Voorin onze BMW 330d GT ligt een zes-in-lijn die 259 pk levert. De motor is – zeker als de radio uit staat – redelijk aanwezig, maar als je een zescilinder hebt laten monteren dan wil je die ook wel horen. De motor klinkt zeker voor een diesel ook best lekker en als je hem wat meer in de toeren laat klimmen, klinkt hij ook echt lekker sportief. Het is een mooi vol geluid en je weet dan ook zeker dat er geen ‘viercilindertje’ voorin ligt. De motor heeft veel koppel en in combinatie met de automaat die redelijk de toeren opzoekt, zit je niet gauw om kracht verlegen.
Het motorenaanbod van de 3 GT begint bij een viercilinder diesel met 150 pk. Die is te vinden in de 318d. De kleinste benzinemotor is de viercilinder met 184 pk die te vinden is in de 320i. De krachtigste diesel is de extra krachtige variant van de geteste auto, namelijk de 335d zes-in-lijn met 313 pk. Die motor wordt standaard geleverd met xDrive. De krachtigste motor uit het hele 3 GT-aanbod is de zes-in-lijn benzinemotor uit de 340i, die 326 pk levert en waarbij xDrive optioneel is.
Prestaties/Rij-eigenschappen
Het is een clichéopmerking bij een BMW, maar wel een die ook nu weer van toepassing is: het is fijn rijden in de 3 GT. Hoewel de achttraps Steptronic-automaat de toeren soms wat hoog houdt (bijvoorbeeld bij filerijden), schakelt hij verder precies zoals je zelf wilt. Dat schakelen gaat mooi vloeiend en bij vrijwel constante snelheid zelfs onmerkbaar. Als je de auto helemaal op scherp zet, gaat hij in 5,7 seconden van nul naar honderd. Als de auto is uitgerust met de optionele xDrive-vierwielaandrijving, dan kan het in 5,4 seconden. In de normale rijmodus is dat in beide gevallen iets minder, maar de auto komt altijd vlot van zijn plek. Het stuurgevoel is zoals het een BMW betaamt goed. De topsnelheid is zoals gebruikelijk gelimiteerd op 250 km/h.
De auto telt drie rijmodi, namelijk Sport, Normal en Eco Pro. Normal is daarbij de ‘comfortstand’, met een ‘evenwichtige afstelling’ aldus de boordcomputer. Overall is de auto in Normal inderdaad comfortabel. Korte oneffenheden worden wel goed doorgegeven, zeker als ze wat groter zijn, maar over het algemeen is het comfortabel aan boord. De auto is voorzien van een start/stopsysteem, dat merkbaar zijn werk doet. Zowel in de zin van geluid als trillingen van het afslaan/starten. Het werkt wel vlot, tegen de tijd dat je voet van de rem naar het gaspedaal is verhuisd, is de motor al weer paraat.
In de Sport-modus wordt de besturing ietsje zwaarder en de vering wat strakker afgesteld. Oneffenheden voel je dus nog beter, maar het draagt ook wel bij aan snelheidsgevoel, zonder dat je daar noodzakelijk snel voor hoeft te rijden. Ook houdt de automaat in Sport de toeren altijd wat hoger dan in Normal, zodat de auto direct bij de les is voor een (tussen)acceleratie. Door de hogere toeren is de motor ook wat hoorbaarder, maar zoals gezegd is dat geen probleem. Het is zeker op toeren een lekker vol geluid. In de Sport-stand wordt ook het start/stopsysteem uitgeschakeld. De BMW sprint op papier best wel vlot naar de 100 km/h, maar bij iets waar M’s op staan zou je in de praktijk misschien een iets stevigere duw in de rug willen. Aan de andere kant is de auto ook geen volle M en de auto is daarmee ook meer voor de semi-sportieve bestuurder.
Het tegenovergestelde van de Sport-stand is Eco Pro. In die modus houdt hij de toeren juist zo laag mogelijk. Een enkele keer rij je op kruissnelheid op 1.000 toeren en dat gaat gepaard met vibraties. Dat is wat irritant en ook niet prettig voor de techniek van de auto zelf. Over het algemeen werkt Eco Pro echter wel goed en past het vooral bij een relaxte rijstijl, ondanks dat de auto ook in Eco Pro goed kan sprinten. Via de head-up display krijg je soms de tip om van het gas te gaan, als de auto heeft geregistreerd dat er een kruispunt of (scherpe) bocht aan komt. De enige echte kanttekening die je zou kunnen maken is of een Eco-modus echt past bij de auto, want de zescilinder met M Sport-pakket vinkte je niet op de optielijst aan met het oog op milieubesparing.
Prijs/uitrusting
De geteste auto staat inclusief de geïnstalleerde opties in de prijslijst voor 85.266 euro. Dit is nog wel de 2016-prijs zonder rijklaarmaakkosten. Standaard heeft de 3 Serie GT onder andere geventileerde remschijven vóór, Automatic Climate Control, cruise control, dynamic traction control, Dynamic Stability Control, 17-inch lichtmetalen velgen, actieve achterspoiler, rondom LED-verlichting (nieuw sinds de facelift), velours matten, stoffen bekleding met armsteun vóór en achter, neerklapbare achterbank met skiluik, elektrisch inklapbare en verwarmbare zijspiegels, Park Distance Control achter en ruitenwissers met regensensor. De auto is ook standaard uitgerust met wegrolbeveiliging, die ook voorkomt dat je gaat rijden terwijl de (bestuurders)deur niet volledig gesloten is. Ook is er natuurlijk BMW iDrive met USB- en AUX-aansluiting, om precies te zijn het systeem dat we in de basis uit de BMW 7 Serie kennen. De extra USB-aansluiting voorin is nieuw sinds de facelift.
De door ons geteste 330d GT is verder nog voorzien van het optionele M Sport-pakket, sporttransmissie en sportstoelen. Voor de verdere visuele aankleding zorgen de 19-inch M Sport-lichtmetalen velgen. Aan optiepakketten zijn Centennial High Executive, het Comfort-pakket en het BMW Innovation Pack aangevinkt. Aan luxe zijn er onder andere een panoramadak, verwarmbare stoelen voor en achter en automatische airconditioning. Op gebied van rijhulpsystemen en veiligheid zijn er onder andere een achteruitrijcamera, Surround View, Lane Change Warning, Driving Assistant en Real Time Traffic Information.
Die laatste werkt ook als je geen route in je navigatiesysteem hebt ingevoerd. Ook dan kan hij je vertellen hoe lang de file is waar je in staat en zelfs waarom die file daar staat. Bijvoorbeeld door een ongeval, defect voertuig of zelfs specifiek een voertuig dat afgesleept wordt. Het systeem houdt je in principe ook wel op de hoogte van naderende files, maar meestal sta je daar al (net) in als de melding komt.
Verder is er verkeersbordherkenning. Die herkent niet alleen de algemeen geldende maximum snelheden, maar ook de tijdelijke snelheidslimieten op matrixborden of tijdelijke borden bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden. Over het algemeen werkt dat goed, maar de BMW mist nog wel eens een veranderde limiet of heeft pas laat door dat de maximum snelheid weer omhoog is gegaan. Ook registreert het geen snelheidslimieten als ‘100 tussen 6-19’. De rijbaanherkenning werkt over het algemeen goed, maar heeft wel nog moeite met sommige fietsstroken of 60-kmh-wegen waarbij de wegbelijning ver van de wegkant staat.
Lease
Nu na de jaarwisseling de bijtelling voor alles met verbrandingsmotor gelijk is, heeft de sedan niet meer het ‘plug-invoordeel’ op de GT. Dat geeft de beide versies gelijkwaardigere kansen, aangezien ze alle in de 22% bijtellingscategorie zullen vallen. Weten welke ‘Dreier’ voor jou het interessantst is in de lease? Vergelijk de prijzen in de vergelijker op LeaseAutoVandaag.nl.
Schrijf een review