Audi test Car-to-x-communicatie en autonoom rijden op Autobahn

Net als Volvo en Mercedes-Benz zet ook Audi de eerste stappen naar zelfrijdende auto's en car-to-x-communicatie. Audi test de techniek op de Autobahn in zes verschillende projecten.

Dit keer wil Audi met name het omgaan met verkeerssignalen en infrastructurele aanpassingen testen. Ook deze factoren zijn heel belangrijk om een zelfrijdende auto capabel te maken voor dagelijks gebruik en in zoveel mogelijk omstandigheden. De tests leiden daardoor tot meer comfort en hogere veiligheid en worden uitgevoerd met een aangepaste Audi A7 Piloted Driving Concept.

Infrastructuur

In het kader van de ‘Digitale Snelweg Test’ is Audi betrokken bij zes projecten: drie gericht op infrastructurele oplossingen en drie op de communicatietechnologie. Op diverse delen van de A9 tussen Nürnberg en München verbinden transmitters en sensoren auto’s met elkaar en met de omgeving, de zogeheten car-to-x-communicatie. Onder meer het materiaal van de wegmarkeringen en vangrails wordt aangepast, zodat ze radarsignalen beter terugkaatsen. Ook is het doel om tot sensoren te komen die de wegmarkeringen beter detecteren. Camera’s moeten de auto’s in staat stellen zeer nauwkeurig hun positie te bepalen.

Communicatie

Het ‘Car2Infrastructure’ communicatieproject van Audi verbindt de auto met online verkeerstekens met variabele signaleringen. Deze verkeerstekens waarschuwen automobilisten via een mobiele verbinding bijvoorbeeld voor snelheidsbeperkingen, files of rijbaanafsluitingen. Als een eerste stap hebben de engineers van Audi een universele interface ontwikkeld. De verkregen informatie wordt daarbij geüpload naar de Audi-cloud en vervolgens van daar uit via het mobiele netwerk naar de testauto’s gestuurd. Daarmee ontvangt de auto rechtstreeks de meest actuele informatie over nieuwe verkeerssituaties, wat uiteraard een onmisbaar onderdeel is van veilig autonoom rijden.

Dankzij de toekomstige mobiele communicatietechnologie LTE-V staan de data-units in de auto’s ook in directe verbinding met elkaar. Deze ad-hoc communicatie biedt auto’s de gelegenheid om met elkaar te communiceren, ook in gebieden zonder mobiele dekking. Bovendien maakt LTE-V nieuwe veiligheidsfuncties mogelijk, zoals waarschuwingen voor ‘black ice’ (ijzel) en de mogelijkheid tot ‘platooning’ (in colonne rijden), waarbij de autonoom rijdende auto’s gezamenlijk een energiebesparend konvooi vormen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.