Design
Hoe ziet Godzilla er uit? Nou, zo! Geen gladde, lage koets voor Nissans supercar, maar een groot brok spieren dat kracht moet uitstralen. De Japanners bedienen daarmee een andere kopersgroep, een groep die het leuk vindt om juist op een brutere manier indruk te maken. En dus ziet de GT-R er zo uit. Voor de facelift kreeg het model vooral een nieuwe neus met de V-vormige grille en grotere koelinlaat. Aan de achterzijde zien we nieuwe ringen rond de achterlichten en een bumperprofiel dat doet denken aan de Nismo-versie, die volgend jaar weer beschikbaar is. Niet te zien is hoe onderhuids de carrosserie verder is verstevigd voor meer stijfheid.
Binnenin was de nood voor vernieuwing het hoogst en dus is het dashboard opnieuw ingericht, met optioneel lederen afwerking voor het dashboard. Ook het infotainmentsysteem is compleet nieuw geplaatst.
Opvallend
Wist je dat de huidige Nissan GT-R al sinds 2007 op de markt is, maar dat het GT-R avontuur is begonnen in 1969 met de Nissan Skyline C10? Die had al een 2.0-litermotor met 160 pk, goed voor een topsnelheid van 200 km/u. De huidige GT-R zag als conceptcar het licht in 2001 en beleefde zijn debuut met 485 pk. Inmiddels staat de pk-teller op 570 en heeft de Nismo-versie er 600 stuks. De GT-R voor races moet het door verplichte restricties met ‘slechts’ 520 pk doen, maar dan wel volledig op de achterwielen, waar de GT-R voor de straat over adaptieve vierwielaandrijving beschikt. De straatversie maakt ook gebruik van versterking van het motorgeluid via het elf speakers en twee subwoofers tellende BOSE-audiosysteem. Een microfoon bij de uitlaat neemt het geluid op en laat deze wat vrijkomen in het interieur. Andersom zorgt het BOSE-systeem ervoor dat onnodige rijgeluiden juist gefilterd worden met tegengeluid. Er is ook een knop om het uitlaatgeluid voor buitenstaanders te verminderen en dat is opvallend, want meestal is zo’n knop er juist voor méér geluid.
Motoren
De kern van de zaak bij de Nissan GT-R is een handgebouwde 3.8-liter V6 twin-turbo, die door de jaren heen up to date is gebleven met veel technische verfijning. In de laatste update heeft de zescilinder de ontstekingstijdstipregelaar van de GT-R Nismo gekregen, wat resulteert in iets meer vermogen (+20 pk) en een hoger koppel in het middengebied, nu maximaal 637 Nm. De aandrijflijn is net als de auto wat meer volwassen geworden, zonder aan temperament in te boeten. Je merkt dat aan de zestrapsautomaat met dubbele koppeling, die voorheen hoorbaar aan het werk was met soms ruwe schakelingen. Dat is nu nauwelijks het geval. In de 2017-editie levert de GT-R 570 pk bij 6800 toeren en vliegt hij met launch control in 2.8 seconden van 0-100 kilometer per uur. Een Tesla Model S P100D houd je net niet bij, maar reken maar dat je minstens zoveel plezier hebt – en hem bij 250 km/u inhaalt, want de GT-R accelereert tot 315 km/u. Voor zijn daden vreet de V6 ook de nodige brandstof, meer dan bijvoorbeeld de eerder gereden F-Type met 5.0 V8: 11.8 l/100km.
Prestaties/Rij-eigenschappen
De facelifts en updates van de GT-R maken de spierbundel van het merk steeds sneller, maar je moet met al die kracht over vier wielen wel om kunnen gaan. De meeste winst behaal je dus door zelf een rijcursus te nemen om zo het spel tussen mens, natuur en machine te beheersen. Dan kom je tot de ontdekking dat de GT-R niet alleen rechtuit op de Autobahn heer en meester is over het overgrote deel van de medeweggebruikers (al had-ie wel moeite met het sprinten tegen een Audi S8…), maar dat de GT-R ook juist binnendoor tot leven komt. Ondanks dat het met een leeggewicht van 1752 kg geen lichtgewicht is, kun je heerlijk profiteren van megagrip en veel kracht. We geven dan de voorkeur aan het gebruiken van de schakelpaddles, die nu aan het stuur zitten in plaats van aan de stuurkolom.
Met de rijschakelaars in de R-stand hangt hij ongehoord fel aan het gas, mits je de toerenteller boven de 3000 houdt. De turbo’s van de 3.8 V6-motor zijn dan pas volledig op stoom. Verder houdt Nissan de soundtrack van de GT-R behoorlijk functioneel; geen orkest aan plopjes uit de uitlaat bij gas los. Hij blijft serieus klinken en dat is niet zo weergaloos of iconisch als bijvoorbeeld een Porsche 911 of Jaguar F-Type. Toch klinkt hij bij volle sprintjes behoorlijk imponerend voor medeweggebruikers, zo blijkt als we door collega’s worden ingehaald. Woesj! Lief van Nissan: de besturing werkt op lage snelheden licht. Zo is het parkeren toch iets makkelijker, ondanks de onoverzichtelijke koets.
Prijs/uitrusting
De Nissan GT-R is in 2017 verkrijgbaar vanaf 161.900 euro. Elk exemplaar is uitgerust met LED-koplampen, 20-inch wielen, navigatie en keyless entry. Het is nog wel even wachten op de GT-R Nismo en zijn prijs. Die topversie is wat spartaanser, maar daardoor nog spectaculairder. Wil je alleen instelbare demping hebben, dan is de GT-R Prestige à 166.900 iets voor jou.
Lease
Volop genieten betekent de volle mep betalen, in dit geval 25% bijtelling in 2016 en 22% bijtelling in 2017. Bij LeaseAutoVandaag is de Nissan GT-R te leasen vanaf 2199 euro per maand, maar stel hem gerust naar eigen smaak samen en vraag een offerte aan. Als je durft.
Schrijf een review