Jaguar F-Type SVR: if you have it, flaunt it!

Hoe bevalt de snelste productie-Jag ooit?

De meningen verschillen erover of je hem echt tot de supercars kunt rekenen, maar het is op z'n minst een 'hele dikke sportauto'. Over welke kandidaat we het hebben? De Jaguar F-Type. In de nieuwe SVR-uitvoering zijn de prestaties van supercarniveau. Hij maakt een onuitwisbare indruk op al onze zintuigen...

Design

In deze sportautoklasse is uiterlijk belangrijker dan bij bijvoorbeeld een middenklasser. Het is natuurlijk subjectief, maar de F-Type wordt vrijwel unaniem een erg mooie auto gevonden. Als we puur op uiterlijk beoordelen zouden we de F-Type boven concurrenten als de Mercedes-AMG GT en Porsche 911 verkiezen. Hoewel ook dat persoonlijk is, worden auto’s vaak niet mooier als ze worden volgehangen met spoilerwerk. De F-Type kan die spoiler en grote luchtinlaten goed hebben, het blijft een erg mooie auto. De oranje lak van ons testexemplaar is in eerste instantie misschien een beetje erg in your face, maar aan het eind van de dag sluiten we niet eens uit dat we hem precies zo zouden bestellen.

Opvallend

Als je de motorkap opent, die leuk naar voren klapt, kom je bij een volgebouwde motorruimte. We waarderen het dat er niet zo veel is afgedekt met plastic platen, dan kunnen we de techniek goed bewonderen. Wel missen we één ding. Op de motor zou best groot iets als ‘5.0 V8’, of ‘Supercharged’ mogen staan. Een soort woordelijke bevestiging van het feit dat er iets diks voorin ligt. In reliëf staat wel nog ergens ‘Jaguar Land Rover’ op de zijkant van het blok, maar dat is het wel. De stickers met ‘airbag’ bij de hoeken van de voorruit (voetgangersairbag) zijn nog groter. Detail: bij het weer dicht doen van de kap kostte het enige moeite om hem ook links in het slot te laten vallen.

Lekker racy is de uitlaat van de F-Type SVR. De nieuwe topuitvoering krijgt als enige in het gamma standaard een titanium sportuitlaat. Het resultaat laat zich raden: nog meer sound! Nu weet niet alleen je eigen straat, maar ook de hele wijk dat jij er vandoor gaat. ‘Oh, de buurman is vroeg vandaag!’ Je moet natuurlijk wel even de uitlaatkleppen open zetten, dat kan met een druk op de knop op de middentunnel.

Motoren

Voorin de F-Type ligt dus een 5.0-liter V8. Die hoest een dikke 575 pk op. Dat is uiteraard de enige leverbare motor in de SVR. Is dat je toch wat te veel, dan kun je ook voor de F-Type R gaan, waarbij diezelfde V8 550 pk levert. Nog wat stapjes terug vinden we de F-Type S met 380 pk en de ‘gewone’ F-Type met ‘slechts’ 340 pk. In deze laatste twee gevallen komt de kracht van een V6. En die versies zijn ook lekker trouwens…

Prestaties/Rij-eigenschappen

Al kort na vertrek heeft de F-Type SVR het tot een van de favoriete testauto’s van de afgelopen periode geschopt. Wát een geluid. Als je hem standaard nog wat te stil vindt, kunnen met een druk op de knop de uitlaatkleppen worden geopend. Je maakt misschien niet echt vrienden in je buurt als je ’s ochtends vroeg met de kleppen open rijdt – gek genoeg is niet iedereen autoliefhebber – maar overdag kan dat best. Trap het gas in en de motor zet het op een schreeuwen, dat hoger in de toeren overgaat in een hamerende brul. Het geluid komt daarbij vooral van achteren, waar de uitlaten erop los brullen. Toch valt het (in ieder geval binnen) relatief gezien best mee hoe hard het geluid is met de kleppen open. In tunnels krijg je een betere indruk van hoe het buiten klinkt. Fan-tas-tisch. Waarschijnlijk alleen wat minder prettig voor wie daar net met open ramen reed. Als er in Amsterdamse tunnels nu ook haarscheurtjes blijken te zitten komt dat door de Jag…

Let er wel op wie er bij je in de buurt rijdt. Als je de F-Type SVR even laat brullen in een tunnel zit je al gauw op snelheden die helemaal niet zo gewaardeerd worden door de inzittenden van die gestreepte witte auto’s. De sprint naar de 100 moet in 3,5 seconden afgerond zijn (3,7 voor de Convertible). We hebben het niet nagemeten, maar geloven het meteen. Als je de ruimte hebt kun je door tot de 322 km/h (314 voor de Convertible). Dat zijn dus zeker weten supercarprestaties. Terugzakken naar (meer) legale snelheden wordt echter ook beloond, want bij gas los geven de vier uitlaten een knetterend en ploffend salvo geweerschoten. Tot genoegen van medeweggebruikers, die bovengemiddeld vaak een raampje open hebben. Een opvallend contrast met het brullende optrekken is hoe stil de auto is zodra je eenmaal op een constante snelheid rijdt. Daardoor laat de F-Type, ook als SVR, zich uitstekend rustig rijden als het een keer even niet zo snel hoeft of kan. De achttrapsautomaat, die precies schakelt hoe en wanneer je dat wilt, zoekt een zo hoog mogelijke versnelling op en komt daar pas weer (snel) uit als jij sneller wilt. Het is misschien een wat opvallende opmerking, maar die stilte ‘op snelheid’ is wel prettig. Op een constante snelheid zitten met een hard monotoon motorgeluid zou zelfs ons gaan irriteren. Zo biedt de SVR dus een mooie balans.

Als we dan toch een puntje van kritiek moeten geven: het schurende geluid van de keramische remschrijven bij remmen op lage snelheden klinkt wat schraal. Alsof je nodig nieuwe remmen moet hebben. Ze zijn echter wel heel capabel en ook bruikbaar op het circuit. Zet de rijstandschakelaar dan wel even in ‘Race, want dan staat de techniek helemaal op scherp en reageert de V8 nog sneller op het gas. Uitdagingen zijn er dus genoeg en door de aanvulling van de V8-soundtrack bleef de radio, met uitstekende Meridian-speakers, gedurende de testperiode veelal uit…

Prijs/uitrusting

De F-Type SVR Coupe is leverbaar vanaf 199.750 euro, net onder de psychologische grens van twee ton. Als aanvulling op alles dat standaard is op de ‘lagere’ uitvoeringen, heeft de SVR standaard de genoemde zaken als de nog sterkere V8 en verbeterde aerodynamica. Bij dat laatste hoort ook een koolstofvezel achterspoiler en verbeterde koeling. De SVR heeft verder een uitlaatsysteem van titanium en Inconel (nikkellegeringen). Specifiek voor de SVR zijn de gemonteerde Coriolis-velgen van 20 inch en alle vier de wielen worden aangedreven. De Convertible kost 7.100 euro meer, iets dat bij alle uitvoeringen zo is. Oh ja, de F-Type heeft altijd standaard een start/stopsysteem, maar dat hebben we natuurlijk meteen uitgezet. Je wilt niet dat die V8 ophoudt met grommen en vervolgens weer moet starten bij een verkeerslicht. If you have it, flaunt it!

Ons testexemplaar was optioneel nog verder uitgerust met onder andere het Carbon Ceramic Brake Pack SVR, suède SVR-sportstuur, verdere aankleding met meer leer en koolstofvezel, Technology & Audio Pack, verschillende comfortopties, panoramadak en metalen dorpellijsten met verlichting en Jaguar-woordmerk. De totaalprijs kwam daarmee op 232.556 euro.

Lease

Ja, ook de F-Type is gewoon te leasen. Dat geldt voor alle versies. De Coupé en Convertible, maar dus ook de S, R en de magische SVR. Alle modellen en uitvoeringen zijn eenvoudig te vergelijken via onze leasevergelijker op LeaseAutoVandaag. Stel je ideale F-Type samen en vergelijk de verschillende leasetarieven.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.