Renault Clio Estate opnieuw in de aanval

Bezorgt een facelift de Renault Clio nog meer succes?

De Renault Clio heeft een facelift gekregen, die natuurlijk ook wordt overgezet naar de Estate. De facelift brengt naast vernieuwde looks en nieuwe uitrusting ook een sterkere motorisatie met zich mee. Is het genoeg om opnieuw de aanval in te zetten op de concurrentie?

Design

De facelift is in visueel opzicht niet heel ingrijpend. Nieuwe lampen en bumpers en daarmee heb je het belangrijkste wel weer gehad. De Clio, het ‘oudste’ model in het Renault-aanbod, is er toch wel weer een stukje beter uit gaan zien. De inspiratieloze LED-streepjes tussen de lampen zijn op de Intens vervangen door de C-vormige LED’s in de koplampen, zoals bij de andere Renault-modellen. De ‘lagere’ uitvoeringen hebben nog wel streepjes, maar die zijn naar onderin de bumper verhuisd en zien er wat volwassener uit dan eerst. De nieuwe achterlichten (met weer C-vormige LED’s voor de Intens) zijn er alleen voor de vijfdeurs hatchback, bij de Estate zijn de achterlichten alleen iets donkerder geworden. Het nieuwe bumpergrille laat de auto net even wat dikker ogen, in positieve zin. Al met al staat de Clio er met de aanvulling van enkele nieuwe carrosseriekleuren en velgen weer fris bij. Het interieurdesign is afgezien van een subtiel gewijzigd stuur, hier en daar wat mooiere materialen, enkele nieuwe stofjes voor de bekleding en wat minder zwarte pianolak niet veranderd. In het interieur is het prima uit te houden.

Opvallend

Een leuk speeltje uit de Clio was het R-Link Sound Effect, waarmee je via de speakers het motorgeluid kon aanpassen. Zo klonk je dieseltje ineens als een Clio V6 of een klassieker. Die functie is er nog steeds, maar in ‘onze’ auto kregen we na het selecteren van het gewenste geluid de melding dat de radio niet geschikt is voor R-Link Sound Effect. Volgens Renault komt dat door het aanvinken van het Bose-audiopakket op de optielijst. Opvallend dat het Sound Effect wel nog in het infotainmentmenu zit en je het motorgeluid ook nog kunt selecteren. Een beetje ‘kijk eens wat jij lekker niet hebt’.

Motoren

De facelift brengt ook wijzigingen in het motorenaanbod. Nieuw voor de Clio is een handgeschakelde zesbak voor de TCe 120 benzinemotor en de toevoeging van de door ons geteste dCi 110 op diesel. De TCe90 ECOlader is alleen leverbaar op de hatchback. Met die motor komen dan ook enkele op zuinigheid gerichte aanpassingen en een kleinere benzinetank mee. Bij de Estate is de dCi 90 de kleinste motor. Verder heeft de facelift geen wijzigingen gebracht bij de motorenkeuze.

Prestaties/rijeigenschappen

Waar de dCi 90 ‘voldoet’ voor zijn taak, doet de 110 zijn werk moeiteloos. Mede door de gemonteerde turbo voelt het alsof je (iets) meer pk’s tot je beschikking hebt. Zoals gebruikelijk raadt de schakelindicator wat erg lage toerentallen aan, maar hoewel het vergezeld gaat van een zware brom, valt wel op dat de Clio ook op lage toerentallen goed van zijn plek komt. Zo kun je een rotonde probleemloos nemen in zijn drie. Wel zijn de versnellingen vrij kort en maakt de motor in de zesde versnelling relatief veel toeren. Dat doet hij dan wel weer vrij stil, eenmaal op kruissnelheid hoor je de motor nauwelijks. De vrij hoge toeren zorgen wel voor een verbruik dat niet zo zuinig is als we verwachtten. Aan het eind van de testweek noteren we een verbruik van 1 op 19. Dat moet beter kunnen. Bijvoorbeeld door in de ECO-modus te rijden, maar dan werkt de airco minder assertief en zien we condens tegen de ramen. Dit is dus niet ideaal.

Het bandengeruis is op de snelweg goed hoorbaar, maar niet in storende mate. Ook hoor je de wind ruisen rondom de zijspiegels, maar zo lang je er niet op let hoor je dat al gauw niet meer. Zowel qua bochtgedrag als stuurgevoel biedt de Clio een goede balans tussen strak rijgedrag en comfort. Daardoor past de auto zowel bij een sportieve als een rustige op comfort gerichte rijstijl. Ook het interieur is een combinatie van beide.

Prijs/uitrusting

De facelift brengt ook nieuwe keuzes op de optielijst met zich mee. Zo kan je nu kiezen voor parkeersensoren vóór, achteruitrijcamera en Easy Park Assist. Bij die laatste moet je bij het inparkeren het gasgeven en remmen nog steeds zelf doen, maar het stuurwerk neemt de Clio van je over. De parkeerhulp werkt goed, maar om hem ervan te overtuigen dat er een beschikbare parkeerplaats vrij is, moeten er wel duidelijke wegmarkeringen zijn of een duidelijke ruimte tussen twee auto’s. Easy Park Assist staat op de optielijst voor 395 euro en daar is de achteruitrijcamera bij inbegrepen. De parkeersensoren staan als ‘gratis’ op de lijst. Andere nieuwe opties zijn automatisch inklapbare zijspiegels, verlichte zonneklepspiegels en een automatisch dimmende binnenspiegel. Deze zaken zijn wel standaard op de geteste Intense-uitvoering. Die Intens staat (met de geteste motor) in de prijslijst vanaf 23.990 euro. Meer over de andere uitvoeringen is hier te lezen.

Het testexemplaar is verder uitgerust met lichtmetalen 17-inch wielen, R-Link met Bose, Pack Siège en privacy glass. Samen met de rode lak en Luxe Gris-bekleding komt de totaalprijs op 27.908 euro. De Clio is niet leverbaar met systemen zoals City Safety of adaptieve cruise control, iets dat concurrenten als de Suzuki Baleno en Volkswagen Polo wel hebben.

Lease

Helaas voor de Clio is er vanaf de jaarwisseling geen bijtellingsvoordeel meer te behalen voor de zuinigste uitvoeringen. Elke Clio komt dan in aanmerking voor 22% bijtelling. Aan de andere kant geldt dat natuurlijk ook voor de concurrentie. U kunt bij LeaseAutoVandaag eenvoudig uw ideale Clio samenstellen en de verschillende leaseprijzen vergelijken.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (26)

Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Bijna een half jaar in bezit en 9.000 km verder.
Hij rijd lekker soepel, bij het achteruit rijden helpen piepjes de afstand. Niet helemaal optimaal want soms blijk ik er nog wel een eindje vanaf te zitten. Maar wel prettig.
De radio heeft DAB en je kan muziek draaien vanaf een USB stick. Ik mis zelf een cd speler.
Stoelen zitten prettig.
Groot nadeel is de navigatie die erin zit. Renault Nav. Je hebt er niks aan. Kent recente adressen niet, updaten moet je eerst in je auto draaien, dan naar je pc gaan met je stickje en weer terug naar je auto. En dan blijkt de melding voor een update niet voor jou te zijn. Alles voor niks.
Geen file meldingen, file is al weg of ik sta erin en niks op de nav. Kan je kiezen voor Tomtom > doen!
Hopelijk heb je hier wat aan :-)
Prijs: actie > estate voor prijs van een clio.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Mooi!
Rijd lekker
Achteruitrij piepjes
Grote kofferbak met extra ruimte onder de laadvloer voor losse spulletjes uit het zicht

Minpunten

Navigatie is een drama!
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Wat een coole auto! Hulde aan Laurens van den Acker. Ik was meteen verkocht. De proefrit stelde evenmin teleur: een prima wegligging, uitstekend comfort en een goed presterend zuinig motortje. Het nieuwe exemplaar in de schowroom voldeed toevallig aan al onze wensen (metallic rode TCe Estate Expression Pack Interieur Noir, Exterieur chrome, Passion Noir 16", R-link). Die rijden we binnenkort.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

vormgeveving;
uitrusting;
wegligging;
bagageruimte;
verbruik;
optiemogelijkheden.

Minpunten

ruimte achterbank;
geen hoogteverst rechter voorst;
0.9 TCe heeft net genoeg power.
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Er staat nu ongeveel17.000 km op de teller, raar genoeg heb ik al twee lekke banden gehad terwijl ik alijd goed kijk waar ik rijd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Ik rij altijd renault een geweldige auto,zeer ruim ,en niets op aan te merken,zit geweldig,ik wacht op een nieuw model die half dit jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Na een PEUGEOT 206 stationcar 1400 CC nu de TCE 100, dus de 1200 CC met turbo in de Stationcar - uitvoering. Ten opzichte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Erg fijne auto. Heb ook het glazen schuifdak erbij genomen en rij zodoende veel met 'open' dak. Ik heb hem nu als leaseauto, maar als.. Lees volledige review.
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Heb 'm nu 8 maanden. Rijdt geweldig. In strenge winter geen enkel probleem. 1 op 15,8 gemiddeld. Besturingskritiek komt van testers die al decennialang Duitse.. Lees volledige review.
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
01-2010: Nu ca. 500km. Carminat TomTom (afstandsbediening even wennen) Loopt als een zonnetje. Dik tevreden... Lees volledige review.
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Wat een car, nog nooit zo'n luxe auto gehad, ruim, ruim uitgerust etc. Rijdt heerlijk!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
10.000 km in clio estate tce 100 loopt gemiddeld 1:18 en we zijn er zeer content mee. Een aan rader voor liefhebbers, ruimte en toch niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Ben enorm content van mijn karretje! Ik heb op 6 maand 13000 km en alles loopt gesmeerd. Toch twee kleine minpunten: de ruitenwissers kan je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
We hebben deze auto sinds 25-10-2008, de eerst indruk is prima,met name bochtverlichting is goed Verder veel comfort en ruimte De motor 1.2 tce is ook prime al met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Na 1,5 maand en 7000km kan ik over deze auto alleen maar zeggen dat het een prima auto is, die uitstekend rijdt. De 105pk Dieselmotor is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
ik heb de clio etate dynamique tce gekocht en alle opteis er bij en ben zeer tevreden met mijn keus. de clio rijd lekker stil en.. Lees volledige review.
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
na 7000km een eerste commentaar zeer fijne auto, met mijn lengte van 1,92mtr veel ruimte voorin, gezien de klasse van de auto blijft er achterin ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Ben na bijna 10000 zeer tevreden over deze auto. Kan me inderdaad ook niet vinden in het commentaar op de besturing. Met een klein gezin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Wat een heerlijke en rustige auto. Lekker grote tank dus ruim 1000km zonder te stoppen! Alleen de stoelen iets te klein en wat weinig zijdelingse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
mijn dochter heeft een clio estate gekocht,ik heb men espace.maar ik rij nog liever met de clio etate naar men werk.hij is zalig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
De Clio Estate heeft een goede wegligging, acceleratie prima en is heel compleet. De auto heeft een mooie vorm, een hel sportieve uitstraling en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Goed rijgedrag en fijne stuurbekrachtiging. Mooie dubbele laadvloer. Een genot om in te rijden en genoeg laadruimte!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Prettige auto, die het hele gezin vrij intensief gebruikt. Kan snel zijn, maar ook zuinig. Uiterlijk van de achterkant iets rommelig, maar over het geheel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Waar zijn de klachten van testers over de besturing op gebaseerd? De auto blijkt prima te rijden en te sturen. Waarom is er toch zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Clio estate gekocht met de 1.2 turbomotor.Alle pakketten erop genomen en is helemaal compleet. Prima auto, heerlijk comfortabel en genoeg ruimte. Lees negatieve dingen over de besturing.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio Estate opnieuw in de aanval
Prima auto, voldoet aan de verwachtingen. wij rijden in de 1.6 met 110 pk. Hiervoor reden wij in de Peugeot 207 1.6 met 120.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5