Design
De facelift is in visueel opzicht niet heel ingrijpend. Nieuwe lampen en bumpers en daarmee heb je het belangrijkste wel weer gehad. De Clio, het ‘oudste’ model in het Renault-aanbod, is er toch wel weer een stukje beter uit gaan zien. De inspiratieloze LED-streepjes tussen de lampen zijn op de Intens vervangen door de C-vormige LED’s in de koplampen, zoals bij de andere Renault-modellen. De ‘lagere’ uitvoeringen hebben nog wel streepjes, maar die zijn naar onderin de bumper verhuisd en zien er wat volwassener uit dan eerst. De nieuwe achterlichten (met weer C-vormige LED’s voor de Intens) zijn er alleen voor de vijfdeurs hatchback, bij de Estate zijn de achterlichten alleen iets donkerder geworden. Het nieuwe bumpergrille laat de auto net even wat dikker ogen, in positieve zin. Al met al staat de Clio er met de aanvulling van enkele nieuwe carrosseriekleuren en velgen weer fris bij. Het interieurdesign is afgezien van een subtiel gewijzigd stuur, hier en daar wat mooiere materialen, enkele nieuwe stofjes voor de bekleding en wat minder zwarte pianolak niet veranderd. In het interieur is het prima uit te houden.
Opvallend
Een leuk speeltje uit de Clio was het R-Link Sound Effect, waarmee je via de speakers het motorgeluid kon aanpassen. Zo klonk je dieseltje ineens als een Clio V6 of een klassieker. Die functie is er nog steeds, maar in ‘onze’ auto kregen we na het selecteren van het gewenste geluid de melding dat de radio niet geschikt is voor R-Link Sound Effect. Volgens Renault komt dat door het aanvinken van het Bose-audiopakket op de optielijst. Opvallend dat het Sound Effect wel nog in het infotainmentmenu zit en je het motorgeluid ook nog kunt selecteren. Een beetje ‘kijk eens wat jij lekker niet hebt’.
Motoren
De facelift brengt ook wijzigingen in het motorenaanbod. Nieuw voor de Clio is een handgeschakelde zesbak voor de TCe 120 benzinemotor en de toevoeging van de door ons geteste dCi 110 op diesel. De TCe90 ECOlader is alleen leverbaar op de hatchback. Met die motor komen dan ook enkele op zuinigheid gerichte aanpassingen en een kleinere benzinetank mee. Bij de Estate is de dCi 90 de kleinste motor. Verder heeft de facelift geen wijzigingen gebracht bij de motorenkeuze.
Prestaties/rijeigenschappen
Waar de dCi 90 ‘voldoet’ voor zijn taak, doet de 110 zijn werk moeiteloos. Mede door de gemonteerde turbo voelt het alsof je (iets) meer pk’s tot je beschikking hebt. Zoals gebruikelijk raadt de schakelindicator wat erg lage toerentallen aan, maar hoewel het vergezeld gaat van een zware brom, valt wel op dat de Clio ook op lage toerentallen goed van zijn plek komt. Zo kun je een rotonde probleemloos nemen in zijn drie. Wel zijn de versnellingen vrij kort en maakt de motor in de zesde versnelling relatief veel toeren. Dat doet hij dan wel weer vrij stil, eenmaal op kruissnelheid hoor je de motor nauwelijks. De vrij hoge toeren zorgen wel voor een verbruik dat niet zo zuinig is als we verwachtten. Aan het eind van de testweek noteren we een verbruik van 1 op 19. Dat moet beter kunnen. Bijvoorbeeld door in de ECO-modus te rijden, maar dan werkt de airco minder assertief en zien we condens tegen de ramen. Dit is dus niet ideaal.
Het bandengeruis is op de snelweg goed hoorbaar, maar niet in storende mate. Ook hoor je de wind ruisen rondom de zijspiegels, maar zo lang je er niet op let hoor je dat al gauw niet meer. Zowel qua bochtgedrag als stuurgevoel biedt de Clio een goede balans tussen strak rijgedrag en comfort. Daardoor past de auto zowel bij een sportieve als een rustige op comfort gerichte rijstijl. Ook het interieur is een combinatie van beide.
Prijs/uitrusting
De facelift brengt ook nieuwe keuzes op de optielijst met zich mee. Zo kan je nu kiezen voor parkeersensoren vóór, achteruitrijcamera en Easy Park Assist. Bij die laatste moet je bij het inparkeren het gasgeven en remmen nog steeds zelf doen, maar het stuurwerk neemt de Clio van je over. De parkeerhulp werkt goed, maar om hem ervan te overtuigen dat er een beschikbare parkeerplaats vrij is, moeten er wel duidelijke wegmarkeringen zijn of een duidelijke ruimte tussen twee auto’s. Easy Park Assist staat op de optielijst voor 395 euro en daar is de achteruitrijcamera bij inbegrepen. De parkeersensoren staan als ‘gratis’ op de lijst. Andere nieuwe opties zijn automatisch inklapbare zijspiegels, verlichte zonneklepspiegels en een automatisch dimmende binnenspiegel. Deze zaken zijn wel standaard op de geteste Intense-uitvoering. Die Intens staat (met de geteste motor) in de prijslijst vanaf 23.990 euro. Meer over de andere uitvoeringen is hier te lezen.
Het testexemplaar is verder uitgerust met lichtmetalen 17-inch wielen, R-Link met Bose, Pack Siège en privacy glass. Samen met de rode lak en Luxe Gris-bekleding komt de totaalprijs op 27.908 euro. De Clio is niet leverbaar met systemen zoals City Safety of adaptieve cruise control, iets dat concurrenten als de Suzuki Baleno en Volkswagen Polo wel hebben.
Lease
Helaas voor de Clio is er vanaf de jaarwisseling geen bijtellingsvoordeel meer te behalen voor de zuinigste uitvoeringen. Elke Clio komt dan in aanmerking voor 22% bijtelling. Aan de andere kant geldt dat natuurlijk ook voor de concurrentie. U kunt bij LeaseAutoVandaag eenvoudig uw ideale Clio samenstellen en de verschillende leaseprijzen vergelijken.
Schrijf een review