Design
De Ka+ is een model dat van oorsprong van de Braziliaanse Ford-tak komt en wordt geproduceerd in India. Zijn afkomst zie je wel een beetje af aan het design, dat een Braziliaans sausje heeft. Van voren is het wel duidelijk een Ford, maar van achteren kan het eigenlijk van alles zijn. Dan heeft ie zelfs wel wat Oosters en het doet ons op de een of andere manier zelfs heel vaag aan Lada denken. Maar goed, design wordt in deze klasse door de gemiddelde koper niet zo belangrijk gevonden en lelijk is de auto ook weer niet.
Opvallend
Een opvallend gegeven vinden we in de optielijst. De Ka+ wordt namelijk standaard geleverd in het wit en de goedkoopste ‘kleuroptie’ is een lekker fel geel kleurtje. Dat zie je niet vaak. De kleur staat de auto niet eens zo verkeerd, maar waarschijnlijk zal een overgrote meerderheid van de kopers wel een andere lakkleur aanvinken. Dat kost minimaal 600 euro extra.
Net als de achterklep kan ook het tankklepje niet zomaar open. Dat moet altijd via een knopje dat ergens voorin verstopt zit. Nu kom je vlak voor het tanken toch wel van de bestuurdersstoel vandaan, maar het is niet de meest logische manier. Wel is de tankopening zo gevormd dat je nooit per ongeluk de verkeerde brandstof (diesel) in de auto kunt gooien. Ford noemt dat Easyfuel en het is standaard.
Ook heel praktisch is het standaard Hill Launch Assist, dat nog even de rem vasthoudt bij het vertrekken op een helling. Zo hoort de hellingproef tot de verleden tijd! Deze hulp zie je niet vaak in deze klasse.
Motoren
Het motorenaanbod voor de Ka+ is lekker overzichtelijk. Er zijn twee benzinemotoren en de kleinste daarvan is de 1.2 Ti-VCT die 70 pk levert. De andere optie is de door ons gereden 1.2 Ti-VCT ECO die 85 pk levert. Ondanks dat die krachtiger is, is die wel zuiniger en stoot hij iets minder uit. De transmissie bestaat altijd uit een handgeschakelde vijfbak en het zal geen verrassing zijn dat de aandrijving naar de voorwielen gaat.
Prestaties/rij-eigenschappen
Om de auto geschikt te maken voor de Europese markt, heeft Ford ook het een en ander aangepast aan het onderstel. Op onze goede wegen hebben wij namelijk andere wensen dan de klanten in Brazilië en India. Door alle aanpassingen is het onderstel van de Ka+ vooral veel stijver dan dat van het Braziliaanse ‘origineel’. De auto stuurt vrij strak, zoals we van Ford gewend zijn. Als we het vergelijken met de ongeveer even grote Fiesta, is de bediening van de pedalen wel een tikje zwaarder en ietwat gevoelloos. Meer isolatie maakt de Ka+ in Europa ook stiller dan het origineel en sommige van zijn concurrenten. Het verdere rijcomfort is prima, maar blinkt ook nergens in uit.
Verder merken we al gauw dat je vrij stevig moet trappen om vooruit te komen. Zeker boven de 50 km/h kun je plankgas geven zonder dat ook maar iemand het merkt. De sprint naar de 100 gaat volgens Ford in 13,9 seconden, maar het voelt als langer. Aan de andere kant, wij zijn de doelgroep ook niet echt. Je kunt wel goed met het verkeer meekomen en voor de gemiddelde koper zal het snel zat gaan. Wel vermoeden we dat de zwakkere 70 pk-versie niet aan te raden is als je veel buiten de bebouwde kom komt. Ford verwacht bovendien ook dat 80% van de kopers voor de 85 pk-variant gaat, ook omdat die is uitgerust met airco en iets basaals als een radio.
Prijs/uitrusting
De geteste uitvoering kostte 15.845 euro. Daarmee reden wij de Trend Ultimate, uitgerust met de opties Technology Pack, 15-inch lichtmetalen velgen en metaallak. Standaard kost die uitvoering 14.295 euro en full options kun je er 17.145 euro aan uitgeven. Een bedrag waarvoor je op dit moment ook een vergelijkbaar uitgeruste Fiesta hebt. Het Technology Pack bestaat uit elektrisch bedienbare ramen achter, elektrisch inklapbare buitenspiegels en parkeersensoren achter.
Standaard heb je onder andere zes airbags, 12V-aansluiting, Auto Speed Limiter Device, afstandsbediening voor de centrale vergrendeling en achterklep, ESP, Hill Launch Assist en Tyre Pressure Monitoring. De Trend Ultimate voegt daar airco, een radio met cd-speler, Sync en MyKey aan toe. Meer over het infotainment is hier te lezen.
Lease
De Ford Ka+ zal op de leasemarkt vooral interessant zijn in de private lease. Alle leaseprijzen zijn eenvoudig te vergelijken bij LeaseAutoVandaag. Een vergelijkbare mogelijkheid is om de Ka+ te rijden via Ford Options. Dat kan dan al vanaf 99 euro per maand, voor een looptijd van 37 maanden. Dat geldt dan voor de wat kale Essential-uitvoering. Dit is echter meer een financieringsoptie dan een echte leaseoptie.
Schrijf een review