Design
Het design van de Tesla Model X blijkt op wisselende reacties te kunnen rekenen. De een vind hem best mooi, de ander vind hem niet om aan te zien. Wij horen dan toch vooral bij die eerste categorie, want zeker in de mooie rode kleur van ons testexemplaar ziet hij er best goed uit. Waar men het in ieder geval wel over eens is: deze auto is cool. Het is in feite een Model S in SUV-crossoverstijl, met de toevoeging van een (volwaardige) derde zitrij en vleugeldeuren, waarover hier en hieronder meer. De X is net geen zes centimeter langer dan de S. Wel is hij iets meer dan acht centimeter breder, wat de totale breedte ver over de twee meter brengt. De wielbasis van beide auto’s is vrijwel gelijk.
Opvallend
De hele auto valt op, in feite. Het zal ook wel voor een deel komen omdat hij net nieuw is, maar je hebt er best wat bekijks mee. Al helemaal als je de achterportieren opent, want die openen als vleugeldeuren. Falcon Wings, aldus Tesla. Daar hebben we natuurlijk even een tijdje mee staan spelen. De deuren houden goed rekening met dicht naast de Tesla geparkeerde auto’s en ze hebben minimaal 30 centimeter ruimte nodig. Wel twijfelden we eraan of de deuren het echt door hebben als iemand zijn hand er nog tussen heeft gestopt of op het laatste moment besluit toch wel of niet in te stappen. De bestuurdersdeur opent trouwens automatisch als je met de sleutel aan komt lopen. In sommige gevallen handig, maar wij hebben het uitgezet omdat het ook wel vaak hinderlijk is. Je loopt namelijk ook wel eens langs je auto zonder dat je in wilt stappen en dan schiet de deur al open.
Over de sleutel gesproken, zelfs die is niet gewoon. De sleutel is in feite een kleine, geabstraheerde Model X. Druk op de zijkant van de sleutel en de vleugeldeuren openen zich. Druk voorop en de voorklep opent, idem voor de achterklep. Druk op het ‘dak’ van de mini-X en alles sluit zich en/of gaat op slot.
Ook opvallend zijn de al ver doorgevoerde rijsystemen in de richting van autonoom rijden. Het veelbesproken, beroemde en beruchte Autopilot is er daar een van. Dat werkt best aardig, maar zeker niet perfect. Tijdens een eerdere proefrit van ons reed de X op de snelweg bijna tegen een bus. De Tesla houdt zichzelf namelijk precies in het midden van de rijbaan, maar in bochten doet de rest van het verkeer dat niet altijd en daar houdt de AutoPilot niet voldoende rekening mee. Autopilot zouden wij het dan ook zeker nog niet noemen, Pilot Assist (o.i.d.) past beter. De Autopilot heeft ook een snelheidslimiter, maar die past zich niet aan op borden langs de weg en houdt zich dus aan de snelheid die officieel geldt op de betreffende weg. Opletten bij tijdelijke snelheidslimieten dus. De inhaalfunctie van de Tesla had moeite met zijn enige taak, waardoor het systeem weinig toevoegt, omdat je het pas echt gaat gebruiken als het altijd werkt. Wat wel goed werkt, is het infotainment met 17 inch(!) scherm.
Kleine verbeterpunten zien we terug in de afwerking. Hier en daar zit een chroomstrip net niet recht, de spatbordrand heeft een kiertje en er zitten soms kleine druppeltjes in de lak aan de rand van carrosseriedelen. Allemaal zaken die op zich niet zo erg zijn en waar we bij de gemiddelde auto geen woord aan vuil zouden maken, maar nu hebben we het wel over een auto van zo’n 135.000 euro.
Motoren
In de Tesla liggen twee elektromotoren, een vóór en een achter. Samen leveren ze bij deze P90D een gecombineerd vermogen van 539 pk. De energie komt van een 90 kWh-batterij, die verantwoordelijk is voor een derde van het wagengewicht. Lees hier welke motoriseringen er nog meer zijn. Die batterijen zijn gratis op te laden bij één van de 240 Tesla Supercharger-stations in Europa, dus als het even kan plan je je route natuurlijk daarlangs.
Bij die Supercharger-stations laad je je Tesla als hij leeg is in een half uur genoeg op om weer 270 kilometer verder te komen. Tesla raadt vanwege de levensduur van de accu echter aan om de Supercharger niet al te vaak te gebruiken. Je kunt de Model X opladen via het 230V-stopcontact thuis, maar aangezien dat lang duurt raadt Tesla aan om een oplaadpunt met driefasestroom te gebruiken. Dan laadt de auto zo’n 50 km per halfuur bij. Hetzelfde geldt voor een Tesla Wall Connector, die het merk voor 562 euro (ex. montage) bij je aan de muur hangt.
Prestaties/rij-eigenschappen
Het leukste nieuws: ondanks een gewicht van zo’n tweeënhalf ton sprint de Model X P90D met Ludicrous Mode en Max Battery Power ingeschakeld naar de 100 km/h in slechts 3,4 seconden. Dat is serieus snel. Nog een keer! De topsnelheid ligt op een begrensde 250 km/h. De actieradius staat bij elektrische auto’s ook in de belangstelling en die bedraagt volgens de NEDC-cyclus 467 km. Dan moet je alleen niet te vaak Ludicroussen. Daarover gesproken; met de komst van het nieuwe topmodel Model X P100D is die snelste stand alleen beschikbaar op deze uitvoering en niet meer op de door ons geteste P90D. Die nieuwe topversie haalt zelfs 100 km/u vanuit stilstand in 3.1 seocnden!
De vering is wat aan de harde kant. Oneffenheden in het wegdek worden goed weergegeven, soms iets te goed. Op wegen zoals een vlakke snelweg draagt de harde afstelling bij aan het snelheidsgevoel, wat door het gebrek aan motorgeluid welkom is. Korte oneffenheden zouden echter toch beter weggewerkt mogen, zeker als die wat groter zijn. Het comfort is niet op het niveau van de SUV-concurrentie met luchtvering, maar het zorgt wel voor een heel stabiel rijgedrag.
De auto is zwaar, maar in de praktijk merk je daar niet veel van. Door de in de bodem gemonteerde accu’s ligt het zwaartepunt mooi laag. Hierbij heeft de wat harde vering ook een voordeel: de auto helt nauwelijks over. In snel genomen bochten houdt de Tesla zichzelf goed aan de juiste kant van de grens wel grip/geen grip. Geen wonder: de Model X heeft twee elektromotoren - één voor elke as - en is altijd vierwielaangedreven. Daarom mag er ook relatief veel aan de haak; tot 2250 kg!
Lease
Omdat hij volledig elektrisch is, betaal je maar 4% bijtelling. Vanaf 2019 geldt dat percentage alleen voor de eerste 50.000 euro van de auto. De leaseprijzen zijn te vinden op LeaseAutoVandaag en daar hebben we ook alles dat je moet weten over het leasen van de auto op een overzichtelijk rijtje gezet.
Schrijf een review