Design
De nieuwe generatie Audi TT is een stuk scherper geworden. Niet alleen op de weg, maar ook voor het oog. Traditiegetrouw vormt de TT RS het toppunt van sportiviteit en dat zien we terug in de grover gevormde bumpers, koolstofvezel elementen, dikke sportuitlaat en dito schoepvormig lichtmetaal. Naar keuze is de carrosserie afgewerkt met zilvergrijze of zwarte accenten. Audi heeft er een bijtertje van gemaakt en dat moet ook wel om te concurreren met andere scheurneuzen die misschien nog wel meer aanzien hebben. Bovendien is de TT het kleinere broertje van de R8, in zekere zin. In het interieur komt dat racy karakter ook heel fraai en hoogwaardig tot uiting.
Opvallend
Het is commercieel slim van Audi om de sportuitlaat van de TT RS te monteren. Wanneer je die kiest en de sportstand ervan niet inschakelt, klinkt de vijfcilinder timide, zelfs als je licht accelereert. Zo krijg je zelf (net als omstanders) niets mee van de kracht waarover hij beschikt. Maar…na het indrukken van de sportmodus begint de TT RS onmiskenbaar te blèren, ook bij een gangetje van 30 km/u is het gegorgel niet van de lucht. En als je gas geeft, wordt het gebrul uit de uitlaat alleen nog maar luider. Dat werkt bijzonder verslavend kunnen we je zeggen en het is een van de redenen waarom de TT RS met zijn vijfcilinder toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de Audi TTS met viercilinder. Wat een feest! Gelukkig is er een rood knipperende toerenteller om je eraan te herinneren op te schakelen (in de manuele modus). De behoefte om zelf te schakelen hebben we eigenlijk alleen op het circuit.
Om Audi’s belofte ‘voorsprong door techniek’ uit te werken beschikt de Audi TT RS als eerste over OLED-achterlichten. Deze fijnmazig innovatie maakt een traditionele reflector overbodig en bovendien verbruiken de LED’s nauwelijks elektriciteit. Het is voor de Duiters de zoveelste uitlaatklep om design aan verlichting te geven. We geven Audi geen ongelijk want het staat fraai.
Weer heel praktisch zijn de microfoons in de veiligheidsgordels, om je onderweg in de TT RS Roadster ook verstaanbaar te maken tijdens een telefoongesprek wanneer het dak er af is. Het optionele windscherm helpt uiteraard ook om ruis uit het interieur te houden.
Motoren
De Audi TT RS is er alleen met de 2.5 TFSI benzinemotor. In de nieuwe TT RS levert hij 400 pk en 480 Newtonmeter. De toegenomen (trek)kracht is gerealiseerd door de vijfcilinder van weleer volledig nieuw te ontwikkelen. Het blijkt geen loze kreet, want de 2.5 TFSI is 26 kg lichter dan zijn voorganger. Goed nieuws voor het verbruik en – veel belangrijker – de wegligging. Voor het gemak en maximale snelheid is de roffelaar altijd verbonden aan de zeventraps S tronic automaat. Daar heeft de concurrentie geen antwoord op.
Prestaties en rijeigenschappen
Met 400 pk in een Audi TT RS kun je de klok er op gelijk zetten dat je in een van de snelste auto’s op de markt rijdt. Omringd door een lekkere brul en met de ingeschakelde launch control schiet de Audi je af, waarna je in 3.7 seconden al 100 km/u bereikt. Ter vergelijk: de voorgaande TT RS nam 4.1 seconden de tijd. De topsnelheid is keurig afgeregeld op 250 km/u, maar wie even zeurt bij de dealer kan 280 km/u aantikken.
Toch is pure (top)snelheid niet alles wat telt. De TT RS is een relatief lichte sportauto (1440 kg) die geholpen door vierwielaandrijving bochten omarmt. Op een bochtig parcours is hij juist in zijn element en goed beheersbaar. Met variabele Quattro vierwielaandrijving garandeert Audi bakken grip en kun je rustig al in de bocht op het gas gaan staan. De wielen grijpen zich vast en je achterligger verdwijnt onder auditieve begeleiding uit je binnenspiegel. Op naar de volgende bocht!
In de TT RS Roadster komt het optionele elektrisch bediende windscherm achter goed van pas. Het werkt dermate effectief dat je op de snelweg ook met open ramen kunt rijden, zonder kans op haarverlies. In dat kader is de optionele adaptieve demping ook een comfortabele optie.
Lease
Voor de Audi TT zijn er verschillende leaseprijzen beschikbaar. Alle varianten komen in aanmerking voor 25% bijtelling in 2016 en 22% bijtelling in 2017. Kijk voor de meest actuele leaseprijzen op LeaseAutoVandaag en stel je favoriete Audi TT voor de lease samen.
Prijs/uitrusting
Het topmodel van de Audi TT-range is pittig geprijsd, maar daar staat naast het genoemde vermogen een rijke uitrusting tegenover: 19 inch wielen, LED-verlichting rondom, Audi Virtual Cockpit - lees hier wat dat is - en MMI-navigatie. Extra sportieve of luxe zaken als keramische remschijven, 20 inch velgen, Bang & Olufsen-audio en Matrix-LED-verlichting zijn optioneel verkrijgbaar. Dat geldt ook voor adaptieve demping, waarmee de TT RS desgewenst over verrassend veel comfort beschikt. Het is immers niet altijd feest.
Schrijf een review