Nieuwe verslaving: Audi TT RS

Vijf cilinders + sportuitlaat = onze nieuwe verslaving

Het gamma van de Audi TT is niet compleet zonder vijfcilinder. Wat we daar mee bedoelen: de Audi TT RS is terug, en hoe! Het raspaardje komt als Coupé en Roadster voorrijden met 400 pk en een verslavende uitlaatbrul. Tenminste….

Design

De nieuwe generatie Audi TT is een stuk scherper geworden. Niet alleen op de weg, maar ook voor het oog. Traditiegetrouw vormt de TT RS het toppunt van sportiviteit en dat zien we terug in de grover gevormde bumpers, koolstofvezel elementen, dikke sportuitlaat en dito schoepvormig lichtmetaal. Naar keuze is de carrosserie afgewerkt met zilvergrijze of zwarte accenten. Audi heeft er een bijtertje van gemaakt en dat moet ook wel om te concurreren met andere scheurneuzen die misschien nog wel meer aanzien hebben. Bovendien is de TT het kleinere broertje van de R8, in zekere zin. In het interieur komt dat racy karakter ook heel fraai en hoogwaardig tot uiting.

Opvallend

Het is commercieel slim van Audi om de sportuitlaat van de TT RS te monteren. Wanneer je die kiest en de sportstand ervan niet inschakelt, klinkt de vijfcilinder timide, zelfs als je licht accelereert. Zo krijg je zelf (net als omstanders) niets mee van de kracht waarover hij beschikt. Maar…na het indrukken van de sportmodus begint de TT RS onmiskenbaar te blèren, ook bij een gangetje van 30 km/u is het gegorgel niet van de lucht. En als je gas geeft, wordt het gebrul uit de uitlaat alleen nog maar luider. Dat werkt bijzonder verslavend kunnen we je zeggen en het is een van de redenen waarom de TT RS met zijn vijfcilinder toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de Audi TTS met viercilinder. Wat een feest! Gelukkig is er een rood knipperende toerenteller om je eraan te herinneren op te schakelen (in de manuele modus). De behoefte om zelf te schakelen hebben we eigenlijk alleen op het circuit.

Om Audi’s belofte ‘voorsprong door techniek’ uit te werken beschikt de Audi TT RS als eerste over OLED-achterlichten. Deze fijnmazig innovatie maakt een traditionele reflector overbodig en bovendien verbruiken de LED’s nauwelijks elektriciteit. Het is voor de Duiters de zoveelste uitlaatklep om design aan verlichting te geven. We geven Audi geen ongelijk want het staat fraai. 

Weer heel praktisch zijn de microfoons in de veiligheidsgordels, om je onderweg in de TT RS Roadster ook verstaanbaar te maken tijdens een telefoongesprek wanneer het dak er af is. Het optionele windscherm helpt uiteraard ook om ruis uit het interieur te houden.

Motoren

De Audi TT RS is er alleen met de 2.5 TFSI benzinemotor. In de nieuwe TT RS levert hij 400 pk en 480 Newtonmeter. De toegenomen (trek)kracht is gerealiseerd door de vijfcilinder van weleer volledig nieuw te ontwikkelen. Het blijkt geen loze kreet, want de 2.5 TFSI is 26 kg lichter dan zijn voorganger. Goed nieuws voor het verbruik en – veel belangrijker – de wegligging. Voor het gemak en maximale snelheid is de roffelaar altijd verbonden aan de zeventraps S tronic automaat. Daar heeft de concurrentie geen antwoord op.

Prestaties en rijeigenschappen

Met 400 pk in een Audi TT RS kun je de klok er op gelijk zetten dat je in een van de snelste auto’s op de markt rijdt. Omringd door een lekkere brul en met de ingeschakelde launch control schiet de Audi je af, waarna je in 3.7 seconden al 100 km/u bereikt. Ter vergelijk: de voorgaande TT RS nam 4.1 seconden de tijd. De topsnelheid is keurig afgeregeld op 250 km/u, maar wie even zeurt bij de dealer kan 280 km/u aantikken.

Toch is pure (top)snelheid niet alles wat telt. De TT RS is een relatief lichte sportauto (1440 kg) die geholpen door vierwielaandrijving bochten omarmt. Op een bochtig parcours is hij juist in zijn element en goed beheersbaar. Met variabele Quattro vierwielaandrijving garandeert Audi bakken grip en kun je rustig al in de bocht op het gas gaan staan. De wielen grijpen zich vast en je achterligger verdwijnt onder auditieve begeleiding uit je binnenspiegel. Op naar de volgende bocht!

In de TT RS Roadster komt het optionele elektrisch bediende windscherm achter goed van pas. Het werkt dermate effectief dat je op de snelweg ook met open ramen kunt rijden, zonder kans op haarverlies. In dat kader is de optionele adaptieve demping ook een comfortabele optie. 

Lease

Voor de Audi TT zijn er verschillende leaseprijzen beschikbaar. Alle varianten komen in aanmerking voor 25% bijtelling in 2016 en 22% bijtelling in 2017. Kijk voor de meest actuele leaseprijzen op LeaseAutoVandaag en stel je favoriete Audi TT voor de lease samen. 

Prijs/uitrusting

Het topmodel van de Audi TT-range is pittig geprijsd, maar daar staat naast het genoemde vermogen een rijke uitrusting tegenover: 19 inch wielen, LED-verlichting rondom, Audi Virtual Cockpit - lees hier wat dat is - en MMI-navigatie. Extra sportieve of luxe zaken als keramische remschijven, 20 inch velgen, Bang & Olufsen-audio en Matrix-LED-verlichting zijn optioneel verkrijgbaar. Dat geldt ook voor adaptieve demping, waarmee de TT RS desgewenst over verrassend veel comfort beschikt. Het is immers niet altijd feest.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Nieuwe verslaving: Audi TT RS
zeer comfortabel en heel snel,ligt als een dijk op de weg. echt een aandacht trekker... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Ik heb een tt roadster, 3.2v6 en vind het een geweldige auto. Enige nadeeltje is dat de accu idd, zeker als het koud is, snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Ik heb deze auto 6 maanden geleden gekocht voor mijn vrouw, ze vond de vorige altijd al zeer mooi maar ik was er niet weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
ben er gek van!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Rij momenteel met een 3.2 TT van voor 2006. Indien de electronica niet verbeterd is qua kwaliteit is deze wagen een starke afrader. Heb heel zware.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
geweldige trekkracht, redelijk comfortabel, relatief zuinig, zuigt zich vast aan het asfalt, redelijk veel bagageruimte, 2 golfsetjes (winter) 2 middelgrote koffers, tentje, twee regiestoelen, 2.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Heb nieuwe TT S-Line, S-Tronic, kleur Avuszilver en 19" RS4 velgen (255x35). S-Tronic is fenomenaal, GPS is super, auto ligt op de weg als een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Een fantastische auto, zeer compleet en als alledaagse auto zeer geschikt. De 180pk versie is ruim voldoende om snel te kunnen rijden, goede wegligging, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Ik heb een 3.2 met DSG en weet ggeen nadeel te nomen van deze heerlijke gooi en smijt auto. @ Pamela, Deze problemen zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
best wel een klotewagen.. voorkant is perfect afgewerkt, maar achterkant is afgeraffeld zo lijkt t wel. jammer. rijdt wel super maar me tigra scoort toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Waarom rijden er maar zo weinig vrouwen in deze ultieme TT Roadster... Ik heb hem sinds 1,5 jaar en ben er heel erg blij mee... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Ik kan niet wachten tot de nieuwe TT wordt gekocht zodat ik over twee jaar een gebruikte van twee jaar oud kan kopen (nieuw te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Heel mooie auto, elke morgen een genot om weer in de garage te komen en te zien staan. Is van elke kant een prachtige auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Het is in een woord een fantastische auto rijd geweldig en heeft een perfecte wegligging en de prestaties zijn ruim voldoende. Niet iedereen zal het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Hier nog een trotse bezitter van een 165Kw TT Roadster S-Line, in mijn bezit sinds maart 2004 en in mei van dit jaar laten chiptunen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
alleen al mooi om naar te kijken, wat een schoonheid !!! alleen met mijn 1.92 meter zit ik lekkerder in mijn Smartje en mijn Reneaultje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
GE-WEL-DIGE wegligging mede dankzij het Quattro onderstel dat nog eens 20 mm extra is verlaagd (S-line). Hangt lekker aan het gas zodat de auto altijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Wegligging oke, mooie afwerking, wel een lage instap, Kap snel open en dicht (als je voor rood licht staat te wachten). Toch nog veel rijwind.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Droomauto april 2004 gekocht. nu 35000 op teller nog geen drup olie genomen een dijk van een motor perfecte auto voor in de bergen met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
is mooi goede weg leging maar de prijs is iets te veel en je hebt er wel eens probleemen mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
super snelle auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Dit is nu zo'n auto om mee te rijden, wanneer de zon lekker fel schijnt. En dan het kapje open, raampjes naar beneden, stoelverwarming en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Van 2001 tot 2004 heb ik in de TT Roadster 160.000 km gereden. Het is geen sportauto, meer een sportieve auto die veel rijgenot heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Krijg na 3 jaar nog steeds een glimlach als ik de garage binnenloop... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Auto nu een jaar, wie dit een lelijke auto vind, heeft geen smaak of rijdt waarschijnlijk ford puma of opel tigra en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
in 1 woord top auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Onze droomauto. Zelfs na een periode waarin andere autos in het verleden begonnen te wennen, is de TT nog steeds weer opwindend. Ondanks dat Jeremy.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Je kan merken dat het uit het VW concern is goede afwerking maar minder duurzaam!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe verslaving: Audi TT RS
Prachtige auto. Rijdt heerlijk en zit ook perfect na een rit van 5 uur. Een racefan kiest voor zilver metallic, de enige kleur voor een duitse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5