Design
Het is nog geen Mercedes-Benz CLS Shooting Brake, maar wat heeft Mercedes een elegant ontwerp van de nieuwe E-Klasse Estate weten te maken. Het ‘T-Modell’ heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van een hoekige pakezel tot een chique gezinsverpakking. Toch is de nieuwste editie er in functionaliteit niet bepaald op achteruit gegaan, zoals je hier kunt lezen.
Opvallend
Mercedes durft het voor het eerst aan om de E-Klasse Estate als stoere All-Terrain versie te leveren. Voorzien van een ruigere grille, grotere bodemvrijheid en kunststof bumperranden krijgt de elegante stationwagon een avontuurlijke kant. Of hem dat siert, mag je zelf bepalen.
Met behulp van je smartphone en een speciale app laat de E-Klasse zich in- of uitparkeren terwijl je zelf buiten staat. Dit is een praktische functionaliteit als het parkeervak krap is en je er niet uit kunt, of bij het uitrijden van je privégarage. Toch neemt deze handeling wel de nodige tijd in beslag.
Net als bij Tesla kan de Mercedes-Benz E-Klasse als eerste auto zelfstandig van rijstrook wisselen bij het rijden op de automatische cruise control Drive Pilot. Helaas is deze functie nog niet goedgekeurd door de RDW, dus hebben alleen Duitse kopers hier nog profijt van. We verwachten wel dat deze goedkeuring later zal volgen.
Een primeur voor de Estate betreft tenslotte de Mercedes-Benz Conciërge. Met een druk op de knop legt de auto verbinding met een persoonlijke assistent waaraan je kunt vragen een bestemming op te zoeken en deze te programmeren in de navigatie. Hij of zij is er ook voor om een reservering bij een restaurant te maken. Kortom: een handige hulplijn! Al kennen Amerikanen en BMW-rijders deze functionaliteit al een aantal jaar. Hier kun je meer lezen over het infortainment aan boord, want ook die is zeer uitgebreid.
Motoren
De E-Klasse Estate is verkrijgbaar met dezelfde motoren als de E-Klasse Limousine, maar komt niet als plug-in hybride E 350e. Voor beide carrosserievarianten staat de Mercedes-AMG E 43 versie aan de top met een 401 pk sterke zescilinder. Later volgt de 63 AMG-variant met V8, als brullende kers op de taart. Meer down to earth en door ons gereden is de 220d dieselmotor met 194 pk. Deze nieuw ontwikkelde viercilinder krijgt bijval van een zescilinderdiesel (E350d) en een instapdiesel (E200d).
Alle varianten vallen in de 25% bijtellingscategorie en vanaf 2017 in de 22% categorie. Dat geldt ook voor de voorlopig beschikbare benzinemotoren E200 (184 pk) en E250 (211 pk), die standaard aan de 9G-Tronic automaat zijn verbonden. Een zescilinder is uiteraard onderweg, dat wordt in ieder geval de E400 met 333 pk. Met dit aanbod kan de auto zich goed meten met de concurrentie.
Prestaties/Rij-eigenschappen
Hoewel ons hart gaat kloppen van een overdadige zescilinder, voldoet de E220d uitstekend. De motor is veel stiller aan het werk dan zijn voorganger en heeft voldoende krachtsreserves, ook al voelt de Estate er niet overdreven snel mee. De harde cijfers (0-100 km/u in 7.7 seconden) liegen er toch niet om. De goede prestaties komen ook voor rekening van het ruime koppel (400 Nm) dat bij 1600 toeren paraat is. Sinds Mercedes is overgestapt van de zeven- naar de negentrapsautomaat, kunnen we ook die aanraden; hij schakelt lekker snel en doet dat altijd naadloos. Geen wonder dat de E220d met automaat naar verwachting de meeste aftrek zal vinden.
De door ons gereden testmodellen waren allen voorzien van de optionele Air Body Control luchtvering, waarmee de E-Klasse in de Comfort-modus zeer comfortabel rijdt, op het deinerige af. In de Sport-stand is er nog steeds veel comfort, maar zijn de teugels wat strakker getrokken. Die rijstand heeft wel tot gevolg dat ook de gasrespons en bakreacties zijn aangescherpt. Het kiezen voor het iets voordeligere Dynamic Body Control rust de E-Klasse met adaptieve demping in plaats van luchtvering rondom. Wat ons betreft is dat de fijnste optie, maar hoe de Duitser met het standaard onderstel en veren (op de vooras) rijdt, is niet bekend.
Lease
Elke versie van de E-Klasse Estate valt dit jaar in de 25% bijtellingscategorie, volgend jaar is dat 22%. Lease Editions zijn er alleen van de Limousine met de 220d of 350e plug-in hybride. Stel de nieuwe E-Klasse of E-Klasse Estate samen in de configurator van LeaseAutoVandaag en vraag een leaseofferte aan.
Prijs/uitrusting
De meerprijs voor de Estate-variant bedraagt 4500 euro en dus is de E-Klasse Estate er vanaf 54.495 euro (E200). Wie kiest voor de E220d betaalt minimaal 58.995 euro. Elke E-Klasse is standaard uitgerust met keyless start, automatische airco met twee zones, Pre Safe, remassistent, 3G Communicatiemodule, Remote Online (app), de rijstandenselector, 9G-Tronic, luchtvering op de achteras en een elektrisch te openen/sluiten achterklep maar vervolgens bieden de Duitsers de mogelijkheid om de uitrusting op smaak te brengen met de Avantgarde-, Exclusive- of AMG Line-lijn en diverse pakketten. Het Ambition-, Technology- en Prestige-pakket zijn extra scherp geprijsd en bieden onder meer LED-koplampen, de widescreen cockpit en navigatie.
Schrijf een review